Prøvekjørt:

Hyundai Santa Fe Luxury Pack

Hyundai Santa Fe tar begrepet premium SUV inn i den folkelige hverdagen.

Publisert

Først publisert i bladet BilAutofil nr. 11/12-2021

Stor bil betyr ikke bare større utvendige mål og mer innvendig plass, det betyr også mer komfort og som regel et mer påkostet indre for å kunne forsvare prisforskjellen.

Jeg gikk rett fra Hyundai Santa Fe til lillebror Tucson, og det slo meg umiddelbart at de innpå 150.000 kronene Santa Fe koster ekstra opp til testbilpris på 667.400 kroner, er verd tillegget.

Setene er bedre å sitte i, materialene bedre å ta på, her er en god naviskjerm plassert i høyde med instrumentskjermen, her er lydvolumhjul og ikke minst et hav av knapper a la en flycockpit, men alle lette å finne fram i og utformet slik at de kan betjenes uten å stirre på dem slik man må når betjeningen befinner seg bak glasset på en skjerm full av fingeravtrykk. Selv kjøreprogramvelgeren stilles inn uten å ta blikket fra veien.

PIANOLAKKFRI
At dashbordet på Santa Fe nærmest er uten såkalt pianolakk, løfter i mine øyne inntrykket mange hakk. Ikke noe ser styggere ut enn blank, svart plast full av støv, riper og fete fingeravtrykk.

Rutemønsteret i setene og det komfortable oppsettet får meg til å tenke på en light-versjon av Bentley Bentayga. I Santa Fe skinner det tydelig gjennom at dette er en bil for det amerikanske kulturlandskapet hvor komfort teller langt mer enn spisse autobahn-egenskaper.

Som 4,79 meter lang sjuseter er det naturligvis mye plass i Santa Fe, men som i de fleste andre SUV-er blir det for lavt og trangt til at tredje seterad fungerer som annet enn nødseter for voksne.

(saken fortsetter)

FRA LITE TIL STORT
Med tre seterader i bruk forsvinner også nesten all bagasjeplass, kun 130 liter tilbake er knapt nok plass til helgens matinnkjøp.

Med tredje seterad pent pakket ned øker rommet umiddelbart til 571 liter som på grunn av andre seterads lengdereguleringsmuligheter kan økes til 782 liter. Som to-seter sluker Santa Fe drøyt 1,6 kubikkmeter.

Drivlinjen deler Santa Fe med lillebror Tucson og fetteren Kia Sorento. Det betyr 1,6 liters turbo bensinmotor som får hjelp av elmotor via firehjulsdriften til 265 hk samlet effekt.

100 kg høyere bilvekt enn Tucson gir litt kortere elektrisk rekkevidde, 58 km mot 62 km, og med «tomt» batteri endte forbrukstesten vår på 0,66 liter per mil.

SELVKJØR
I likhet med Tucson og flere andre brødre og kusiner fra Hyundai/Kia, kan Santa Fe kjøres ut og inn av eksempelvis trange parkeringslommer kun med bruk av nøkkelen.

Som i de nevnte speiles blindsonen i form av bilde på instrumentskjermen, og passasjersetet foran er mulig å lengde- og vinkelregulere av fører og baksetepassasjerer via knapper på venstre side av seteryggen.

Med startpris på 639.000 kroner har Hyundai lagt seg 50.000 kroner over Kia Sorento. De på papiret lave CO2-tallene gjør Santa Fe nærmest avgiftsfri. Kun 5700 kroner betales i engangsavgift.

Med Støre-regjeringens forslag til endrede betingelser for ladehybrider viser tall fra OVF at avgiften økes til 72.300 kroner om budsjettet vedtas i den form det foreligger i skrivende stund.

VI SYNES:

Stor og deilig, komfortabel og flott innredet. En bil å trives i.

OBS! Prisene i testen var gyldige da bladet ble produsert. Du finner alltid oppdaterte priser i vår nybildatabase

Fakta Hyundai Santa Fe Luxury Pack

Motor:

1598 ccm, R4, turbo bensin

Effekt/moment:

180 hk/265 Nm

Elmotor:

91 hk/304 Nm

Samlet effekt:

265 hk/350 Nm

Drivlinje:

6A, firehjulsdrift

0-100 km/t:

8,8 sek

Toppfart:

187 km/t

Batteri:

13,8 kWt

El-rekkevidde:

58 km

Forbruk:

0,16 l/mil

Forbruk tomt batteri:

0,66 l/mil

CO2/NOx:

37 g/km - 7,6 mg/km

Mål LxBxH:

479/190/171 cm

Akselavstand:

277 cm

Bakkeklaring:

17,6 cm

Bagasjerom:

130 – 571/782 – 1649 liter

Egenvekt:

1917 kg

Tilhengervekt:

1 350 kg

Euro NCAP

5 stjerner (2018)

Pris fra:

Kr. 639 000

Pris testbil:

Kr. 667 400

Garanti:

5 år/ubegrenset

Batterigaranti:

8 år/160 000 km

Miljøklasse:

B

Kilde: Produsenten

Powered by Labrador CMS