JAC E-JS4 er en kompakt elbil som prises rett under 400.000 kroner. (Foto: Øivind Skar)

JAC E-JS4

Hverdagsbil på strøm

JAC er et gammelt kinesisk bilmerke de færreste har hørt om. Likevel er deres første modell i Norge, E-JS4, snart på vei til en forhandler nær deg.

Publisert Sist oppdatert

JAC E-JS4 gir seg ikke ut for å være noe annet enn en helt alminnelig elbil for folk flest. En kompaktbil fra en av Kinas rundt 200 bilprodusenter og skreddersydd for trangere økonomi. Komplett utstyrt med metallic-lakk og ladekabel ender prisen på 384.400 kroner før vinterhjul, frakt og levering.

JAC er et av de nye navnene som trolig blir godt synlig når RSA i første halvår står klar med 1.200 biler og vil ha de første kundebilene på plass i løpet av årets første kvartal.

Flere valg

Med JAC på laget begynner RSAs kinesiske elbilportefølje å bli ganske omfattende, og JAC E-JS4 går rett i strupen på et annet kinesisk merke fra samme importør: den litt dyrere BYD ATTO 3. Viktige konkurrenter vil også flere av modellene til MG være, samt elbiler fra Citroën, Peugeot, Renault, Nissan Leaf, Seat Born, kanskje Mazda MX-30 og ikke minst Tesla Model 3.

Det skremmer ikke administrerende direktør Frank Dunvold i RSA som tror at nettopp elbiler priset rundt 400.000 kroner kommer til å befinne seg på vinnerlisten i år. – Vi vil se at kundene i større grad velger biler etter behov, sier Dunvold.

Gammelt merke

JAC Motors (Anhui Jianghuai Automobile Group Co) er på ingen måte noen nykommer i kinesisk bilindustri, grunnlagt i 1964 og blant de eldste, er produsenten av NIOs bilmodeller og har flere års som samarbeidspartner med Volkswagen-konsernet. Men det er ikke noe Volkswagen å spore i E-JS4, ei heller i plattformen som E-JS4 deler med flere fossile modeller.

– Ved valg av partnere i Kina gjelder det å velge de store og trygge, og de statseide. – Å selge biler er ikke så vanskelig, men oppfølgingen i ettertid er krevende, fortsetter Dunvold som tror at mange startup-selskapers spennende teknologi ikke er nok til at alle kommer til å overleve bilbransjen beinharde konkurranse.

Fakta Jac Motors

  • JAC Motors ble grunnlagt i 1964.
  • Har 33.000 ansatte.
  • Bygger person-, vare og lastebiler.
  • Holder til i Anhui vest for Shanghai.
  • Hovedstaden Hefei har ca 10 mill innbyggere.
  • Produserer NIOs biler.
  • Samarbeider med VW-konsernet.

Først én variant – så flere

Så langt slippes JAC løs på norske kunder med én variant, pakket så godt at farge vil være eneste valgmulighet fra produsenten. Tilhengerfeste er bare å glemme, og skiene må være på bilens tak hvor todelt glasstak til å åpne befinner seg i den norske standardpakken.

4,41 meter lengde, bredde på 1,80 meter og 1,66 meter høyde plasserer E-JS4 i SUV-segmentet. Men med 14,5 cm bakkeklaring og kun forhjulsdrift har den ikke noe ute i terrenget å gjøre. Pakkemetoden har først og fremst til hensikt å gjøre bilen tøff å se på og attrahere dem som gjerne liker å sitte litt høyt.

Lav ladefart

Et kort opphold i forsetene sier meg at dette er en tvers gjennom midt på treet bil, at den har forventet førerstøtteteknologi, at CarPlay og Android Auto er på plass, el-justering av fører- og passasjersetene (veganskinn), led-lys, parkeringssensorer, varmepumpe og 360 graders kamera.

194 hk ytelse matcher de fleste av konkurrentene, og batterikapasiteten på netto 65,5 kWt skal holde med energi til drøyt 400 km. At E-JS4 primært er bygd for hjemmelading, speiles av DC-ladefart på bare 70 kW. Dette er trolig bilens største svakhet, og den bruker hele 45 minutter på å lade fra 30 til 80 prosent batterikapasitet.

De neste JAC-modellene som planlegges tatt til Norge etter e-JS4 vil være småbilen e-JS1 og familiebilen e-J7 Pro.

JAC E-JS4

Pris fraKr. 374 900
Pris inkl met/ladekabelKr. 384 400
MotortypeElektrisk
Motor foran194 hk/340 Nm
Motor bakIkke
Samlet ytelse194 hk/340 Nm
Batteri (netto/brutto)65,5/68,8 kWt
Lading DC/AC70/11 kW
Drivlinje1A, forhjulsdrift
0-100 km/t11,0 sek
Toppfart150 km/t
CO2/NOx0 g/km
Strømforbruk18,0 kWt
Rekkevidde (WLTP)433 km
Dimensjoner (L/B/H)441/180/166 cm
Akselavstand262 cm
Bilvekt1690 kg
Bakkeklaring14,5 cm
Tilhengervekt0 kg
Bagasjerom foran0 liter
Bagasjerom bak450 - 1 052 liter
Garanti/km5 år/100 000 km
Batterigaranti/km8 år/160 000 km
MiljøklasseA
Euro NCAPIkke testet
Kilde: Produsent/OFV/Statens vegvesen

JAC E-JS4 er en kompakt elbil som prises rett under 400.000 kroner. (Foto: Øivind Skar)
JAC E-JS4 dukker snart opp hos en forhandler nær deg. (Foto: Øivind Skar)
Infotainmentpakken inneholder det du forventer av en bil i 2023. (Foto: Øivind Skar)
Design og materialvalg som hos konkurrentene. (Foto: Øivind Skar)
Bagasjerommet laster 450 liter og bakseteryggen splittes 40/60. Jac trekker ikke tilhenger. (Foto: Øivind Skar)
Lysdesign som skal være lett å kjenne igjen. (Foto: Øivind Skar)
Fordi elbilen bygges på fellesplattform med fossilbiler trekker den på forhjulene og har ingen frunk. (Foto: Øivind Skar)
Fra lanseringen i Drammen Teater. (Foto: Øivind Skar)
Powered by Labrador CMS