Kia Picanto
Foto: Trygve Bæra
Kia Picanto
Foto: Trygve Bæra
Kia Picanto
Foto: Trygve Bæra
Kia Picanto
Foto: Trygve Bæra
Kia Picanto
Foto: Trygve Bæra
Kia Picanto
Foto: Trygve Bæra
Kia Picanto
Foto: Trygve Bæra

Et lite alternativ: Kia Picanto

Ny personbil til under 150.000 kroner? Joda, det finnes en håndfull, blant dem Kia Picanto som du kan få med enten automatgir eller manuell kasse.

Publisert Sist oppdatert

Småbiler som både er under 360 cm lange og koster under 150.000 kroner, er det ikke flust av på det norske markedet – men de finnes: Kia Picanto, Hyundai i10, Nissan Pixo og søskentrioen Citroën C1/Peugeot 107/Toyota Aygo.

Både Fiat 500 og Toyota iQ har størrelsen inne, men prisen er høyere. Selv Ford Ka, Mini, Nissan Micra og Smart Fortwo er for store til å komme inn under denne kategorien.

Hva slags bil er dette?

Kia Picanto er en typisk småbil både når det gjelder plass og motorstyrke. Den har mange positive sider, og kan absolutt nytes – men den nytes best i sitt rette element, nemlig i urbane strøk.

Med et hjul i hvert hjørne og utvendig lengde på bare 3,5 meter, er Picanto en av de minste firedørs bilene på markedet – og det har sine fordeler når den skal parkeres.

Hvordan er den?

Førermiljøet er enkelt, oversiktlig og funksjonelt. Vi hadde gjerne sett at setene både hadde lengre sitteputer og bedre sidestøtte, men på kortere turer er ikke dette noe savn.

Kjøreegenskapene bærer naturlig nok preg av kort akselavstand. Hjulopphenget er forholdsvis stumpt og stivt, men det er bare over trikkeskinner og lignende skarpe tverrskjøter at det oppleves som ukomfortabelt.

Den elektriske servostyringen er ikke den mest presise, men likevel må tilbakemeldingen fra veien – styreresponsen – sies å være akseptabel.

Bagasjekapasiteten er slett ikke verst, relativt sett, med et volum på 157 liter, eller 25 liter mer enn i for eksempel Toyota Aygo. Hvis bakseteryggen legges ned slik at bare to seter er i bruk, øker volumet til respektable 575 liter.

Utstyrsnivået er ikke noe å skamme seg over, samtidig som sikkerheten har løftet seg fra forgjengeren. Til standardutstyret hører fire kollisjonsputer, ESP, Isofix i baksetet, ryggevarsler og elektriske vindusheiser.

Bør jeg kjøpe en?

Svaret er ja hvis du stort sett kjører i nærområdet eller i bymessige områder. Ikke sånn å forstå at den er ubrukelig til langturer, men det må ikke komme som noen overraskelse at det kan være slitsomt å sitte i en så liten bil i et par timer i strekk.

Det skyldes både høyere støynivå enn i større biler og hyppigere jobbing med girspaken på grunn av motorens noe begrensede fartsressurser. Her nytter det ikke med impulsive forbikjøringer.

Vi kjørte bilen med femtrinns manuell girkasse, men kjørekomforten kan økes ved å velge automat. Da må du være oppmerksom på at med så beskjeden motor øker akselerasjonstiden merkbart, null til hundre krever faktisk 17,7 sekunder.

Konkurrenter: Citroën C1, Peugeot 107, Toyota Aygo, Hyundai i10, Nissan Pixo (og under tvil Fiat 500 og Toyota iQ)

+

Meget hendig. Akseptable plassforhold.

Noe begrenset komfort. Forbikjøringer må planlegges.

Powered by Labrador CMS