-
Brennes Auto Moss AS:
Bilmekaniker
-
DNB Bank ASA:
Sales Manager
-
Auto-Benz AS:
Bilmekaniker
-
RG Mobility AS:
Takstmann
-
Motor Forum AS Bergen:
Ettermarkedsleder
-
Motor Forum AS Telemark:
Regnskapsansvarlig
-
Werksta Bergen Åsane:
Verkstedleder
-
Bilia X:
Servicemarkedssjef, Xpeng Lørenskog
-
Toyota Asker og Bærum:
Handover / produktspesialist
-
Solaris Norge A/S:
Mekaniker til tungbil, buss søkes
-
Flex1One AS:
Driftsansvarlig
-
Team Verksted AS:
Mekaniker Steinkjer
-
RG Mobility AS:
Key account Manager
-
Hyundai Motor Norway:
Regional Sales Consultant
-
Bilservice AS:
Bilmekaniker
-
Møller Bil Skadesenter Alnabru:
Bilskadereparatør
-
Rettedal Bilkontroll AS:
EU-kontroll, produksjon og lager, kombinert stilling
-
Volvo Car Stor-Oslo:
Salgssjef Volvo Car Ryen
-
Tide Verksted AS, Avdeling Voss:
Mekaniker tyngre- og lette kjøretøy
-
Autoringen Oslo AS:
Takstmann
-
Tide Verksted AS:
Mekaniker
-
Andresen Karosseri AS:
Biloppretter
-
Bilhuset Viken AS:
Teknisk Leder
-
Bilco Hønefoss AS:
Mekaniker
-
Tide Verksted AS:
Mekaniker
-
Erik Arnesen Helsfyr:
Bilmekaniker
-
Hovfaret 17B:
Ledige kontorplasser
-
Bilforlaget AS:
Vaktsjef/journalist
Bestselger kommer til Europa
Wuling Mini er den elbilen som utselger Tesla for tiden. Dessuten er den en av verdens billigste. Nå kommer den til Europa via Russland og Litauen.
Hele historien er litt mystisk. Men bildene av en bil de kaller Frese Nikrob UAB på hjemmesidene sine ser ut som tvillingsøsteren til Wulings nåværende bestselger.
Hjemmesiden jeg snakker om tilhører russiske Dartz.
Dem har vi besøkt før – det de gjør er å legge maksimalt av dårlig smak inn i spesialbygde SUV-er bygget for ekstremt rike folk som er redde for å bli skutt på.
Så er historien den at de importere noen deler fra Kina som de lar et verksted i Lithauen, Nikrob, sette sammen, og dermed får de en bil som de hevder er den billigste elbilen i EU.
Les også: 10 på topp blant elbiler
De sier ikke at det er Wuling Mini vi møter, men bildene taler for seg. Og jeg regner med at hvis det virkelig hadde vært noe muffens her, hadde vi allerede hørt om det.
General Motors er sterkt inne i Wuling-bildet, og er det noe Generalen har, så er det en hær av dyktige advokater som raskt slår ned på alt som lukter av copyright-misbruk.
Spesifikasjonene tyder også på et meget nært slektskap til Wuling.
To batteri-størrelser: 9,2 eller 13,8 kWt med inntil 200 kilometer rekkevidde. Motor på 13 kW og en toppfart rett under 100.
Det fortelles at man har lagt på en mer moderne lysutrustning enn den kinesiske halogenen, pluss at uspesifiserte sikkerhets-elementer også er med i Europa-oppskriften.
Det spennende er prisen. I Kina koster originalen rundt 50.000 kroner. Nikroben koster 9.999 euro – omtrent det dobbelte.
Riktignok 2.500 euro mindre enn Dacia Spring, men det er nok ikke tvil om at Daciaen er mere bil.
Det utrolige er – men her må man huske på at Dartz har sitt eget ‘Opulence Department’ – at de også leverer Nikrob i en Super de Luxe-utgave.
Jeg ser ikke helt for meg hvordan (eller hvorfor) man skal lage en slik bil ekstremt luksuriøs. Men deres skal i hvert fall koste oppunder 150.000 kroner.
Da får du blant annet vegan-interiør!
Det er først og fremst bildeling-program og bud-tjenester som har vist interesse for bilen så langt, sier Dartz.