Tesla Model S
Tesla Model S
Tesla Model S
Tesla Model S
Tesla Model S
Tesla Model S
Tesla Model S
Tesla Model S
Tesla Model S
Tesla Model S
Tesla Model S

En utrolig el-bil

Når Tesla lanserer en el-bil med dette designet, null til hundre på under 6 sekunder og en prislapp på rundt 400.000 kroner, er det grunn til å gni seg i øynene.

Publisert Sist oppdatert


Tesla er vel den mest omtalte el-bilen i verden. Her hjemme har den også oppnådd masse spalte- og nettplass, til tider har Think stått helt i skyggen.

Og i likhet med Think er det kommet svært lite av substans fra produsenten.

Nå har Tesla påny fått masse oppmerksomhet. I sin kjemby Hawthorne i California dro de nylig teppet av en flunkende ny modell - med umiskjennelige linjer fra både Maserati og Jaguar.

Tesla S, som den nye modellen heter, er stor og har design som plasserer den i europeisk superbil-liga. I den nye Panamera/Rapide-klassen.

Elegant og avmålt er karakteristikken. I tillegg er den smart, et ekstra bakovervendt baksete gir plass til ytterligere to barn. Vi snakker altså om en 7-seter.

Lang rekkevidde - lav pris
Tesla S har en planlagt pris på rett under 50.000 dollar, når statlige subsidier på 7.500 dollars er trukket av.

Det er halvparten av hva Tesla tar for den Lotus Elise-baserte Roadsteren, og låter som en utrolig verdi for pengene.

Særlig fordi den også går utenpå Roadsteren når det gjelder teknologi. Den kan lades fra 120, 240 eller 480 V.

På det kjappeste kan den lades opp på 45 minutter, og batteripakkene du kan velge mellom gir deg nesten 500 km rekkevidde.

Tesla S skal bevege seg fra null til hundre på under seks sekunder og en toppfart som er elektronisk begrenset til ca. 200 km/t.

Bilen er også konstruert slik at du kan kvikk-skifte hele batteripakken på 5 minutter. Kortere tid enn du bruker på å drikke opp den kaffekoppen byttestasjonen byr på.

Tesla regner med at produksjonen kan starte i 2011. De tar allerede opp bestillinger, enten on-line eller i butikken i California. I følge VG.no har Bellona-leder Frederic Hauge allerede sendt sin bestilling.

Tesla sier at det skal opprettes utsalgssteder i München, London, New York, Miami, Seattle og Washington DC senere i år.

Men så er det den lille reservasjonen da:

Løfter og prognoser fra optimistiske el-bil produsenter er ikke noe nytt. Verre er det å oppfylle dem.

At Tesla skulle selge "verdens raskeste el-bil i Europa i tredje kvartal i fjor – for 100.000 dollars" er for eksempel ikke helt oppfylt.

Tesla regner med at de er i løypa for å få 350 millioner dollar i føderale lån for å bygge fabrikken som skal produsere S.

Pengene skal komme fra Energidepartementets Advanced Technology Vehicle Manufacturing program.

Og hvis ikke?

Da vil vel kanskje Tesla også forbli et av disse el-bilselskapene som vil og vil, men ikke helt får det til.


TESLA - BAKGRUNN:

Tesla er et Silicon Valley-produkt, i 2003 ble selskapet startet og etterhånden er en rekke kjente investorer kommet til. Elon Musk – en av PayPal-grunderne er med, Sergev Brin og Larry Page – de to som startet Google og Jeff Skole – tidligere administrerende direktør i eBay er navn vi finner i selskapspapirene.

Likevel har det vært masse rot rundt Tesla-navnet i årene etter. At løfter og prognoser ikke er oppfylt er en ting, slikt er det vel egentlig ingen som tror på når det gjelder optimistiske el-bil produsenter. At Tesla skulle selge ”verdens raskeste el-bil i Europa i tredje kvartal i fjor – for 100.000 dollars er for eksempel ikke helt oppfylt.

Så ble Henrik Fisker stevnet – han var engasjert for å tegne deres WhiteStar, men han drev jo også med sitt eget, konkurrerende elbil-prosjet.

Fisker gikk uskadd ut av den konfrontasjonen, og slo tilbake med at dette var rent sludder som Tesla hadde dratt fem for å skjule egne problemer. Hvilket blant annet omfattet et krav fra Magna Steyr i Østerrike for 5,6 millioner dollars utestående, etter utviklingsarbeide på transmisjonen og en nyopprettet, og nesten like raskt nedlagt, utviklingsavdeling i Michigan.

Nå er det Franz von Holzhausen som er blitt designsjef hos Tesla. Han hadde ansvaret for Mazdas designkontor i USA – også i California.

Sist jeg snakket med ham sa han at han var kommet alt for sent inn til å ha noen avgjørende innflytelse på denne nye modellen. Han har imidlertid lite å skamme seg over når det gjelder hvordan den ser ut.

Powered by Labrador CMS