-
Motor Forum AS, Oslo:
Teamleder Verksted
-
Volvo Car Stor-Oslo:
Nybilselger
-
Andresen Karosseri AS:
Biloppretter
-
Bilhuset Viken AS:
Teknisk Leder
-
Harald A. Møller AS:
Prisanalytiker
-
Bilco Hønefoss AS:
Mekaniker
-
Hyundai Motor Norway:
Service Enigneer
-
DNB:
Rådgiver/Fagansvarlig - Autolease Norge Teknisk avdeling
-
Team Verksted AS:
Mekaniker Gol
-
DRIVE Mobility AS:
KAM / Salgansvarlig
-
Auto-Benz AS:
Bilmekaniker
-
Gumpens Auto Grenland:
Daglig leder
-
Gumpens Auto Grenland:
Biloppretter
-
Team Verksted AS:
Karosseriavdelingen
-
Berg Auto AS:
Team leder / Garanti behandler og Bilmekaniker med fagbrev
-
Tryg:
Salgssjef
-
Tønsberg Autoservice AS:
Bilmekaniker
-
Tide Verksted AS:
Mekaniker
-
Tide Verksted AS, Avdeling Voss:
Mekaniker tyngre- og lette kjøretøy
-
Bilservice AS:
Bilmekaniker
-
Erik Arnesen Helsfyr:
Bilmekaniker
-
Strømmen Bilverksted AS:
Bilmekaniker - Personbil
-
Autoringen AS:
Selger – Autoringen
-
Bilforlaget AS:
Vaktsjef/journalist
Den gjerrige Volvoen
Bedre motorstyring, lavere rullemotstand, bedre aerodynamikk, mer effektiv transmisjon. Mange detaljer gir til sammen betydelig CO2-reduksjon.
Volvo er langt fra først ute med å lansere drivstoffgjerrige utgaver av sine bilmodeller. Audi var tidlig ute med sin e-utgave av A3 Sportback, det samme var Volkswagen med Polo og senere både Golf og Passat, og i fjor kom Ford med Focus ECOnetic.
DRIVe er Volvos betegnelse på spesialutgaver som sparer drivstoff – og dermed reduserer både CO2-utslipp og avgifter.
Vi har tidligere omtalt DRIVe-modellene, sist etter å ha kjørt V50-utgaven i Sverige i slutten av november. I løpet av vinteren har bilene kommet på plass i Norge. Vi har sett på detaljene; hvor er det gevinsten hentes ut av en eksisterende standardbil, hvordan har Volvo gjennomarbeidet bilmodellene for å senke forbruket?
Også V70
Det er foreløpig de tre modellene C30, S40 og V50 som finnes i gjerrigversjon. I løpet av dette året kommer de også med start/stopp-funksjon for å senke forbruket ytterligere. Dessuten er en DRIVe-utgave av Volvo V70 rett rundt hjørnet, med CO2-utslipp under 140 g/km. Dessuten får vi se en ”snillere” dieselmotor i XC60 som vil få CO2-utslipp ned mot 160 g/km.
Mange bekker små
Det var våren 2007 Volvo startet arbeidet med å bringe CO2-utslippet på C30 ned under 120 g/km. Forbruket måtte reduseres med 10 prosent, fra 0,50 til 0,45 l/mil. Ganske snart arbeidet de parallelt med alle de tre bilmodellene, basert på den eksisterende 1,6-liters dieselmotoren.
Det ble etter hvert en rekke tiltak som bidro til å redusere forbruket: Radiatorgrillen er tettere (70 prosent mindre gjennomstrømming), felgene har fått flat ytterside, dekkene har lavere rullemotstand (Michelin Energy Saver), bilen er senket 1 cm og gearutvekslingen er endret.
Redusert CO2-utslipp
Gearkassen har fått høyere utveksling i tredje-, fjerde- og femtegear. Drivlinjen er optimalisert gjennom finjustering av motorkjølingen, motorstyringen samt styreservoen. Et lite bidrag får man også gjennom bruk av olje med lavere friksjon. Dessuten har bilene fått gearskiftindikator i instrumentpanelet slik at føreren får beskjed om at han bør sjalte opp eller ned.
Til sammen har dette gitt en nedgang i CO2-utslippet fra 132 til 118 g/km. Reduksjonen er fordelt slik: Bedre elektronisk styreenhet for motor og klima (29 %), aerodynamisk tilpasning (25 %), dekk med lav rullemotstand (18 %), optimalisert gearutveksling (18 %), optimalisert servostyring (7 %) og gearolje med lavere friksjon (3 %).
Konkurrenter: VW Golf BlueMotion, BMW 318d, Audi A3 TDIe.
+
Gir deg litt bedre miljøsamvittighet til litt lavere pris.
–
Ikke forvent noen racerbil.