-
Bilservice AS:
Bilmekaniker
-
Erik Arnesen Helsfyr:
Bilmekaniker
-
Strømmen Bilverksted AS:
Bilmekaniker - Personbil
-
Møller Bil Fellesfunksjoner avd. Logistikk:
Takserer brukte biler
-
Volvo Car Stor-Oslo:
Mekaniker
-
Møller Bil Sandefjord:
Serviceleder / Kundemottaker
-
Møller Bil Outlet Alnabru:
Logistikkmedarbeider
-
Autoringen AS:
Selger – Autoringen
-
Autoringen AS:
Auksjonsstøtte - Autoringen
-
AutoMester AS:
Kjedekonsulent
-
Team Verksted AS:
Mekaniker Kristiansand
-
Team Verksted AS:
Delelagersjef Team Verksted Ålesund
-
DNB Bank ASA Norway Branch:
Sales Manager - Vestfold, Telemark/Buskerud
-
Werksta Norge:
Bilskadereparatør / Oppretter
-
Man Truck & Bus Norge AS:
Selger lastebil
-
Volvo Car Stor-Oslo:
Mekaniker
-
Rettedal Bilkontroll AS:
EU-kontroll, produksjon og lager, kombinert stilling
-
Auto-Benz AS:
Bilmekaniker
-
Moss To-Takt AS:
Bilmekaniker / tekniker
-
Møller Bil Skadesenter Asker og Bærum:
Bilmekaniker/tekniker
-
Autoringen Ski AS:
Plassjef – Autoringen Ski
-
Toyota Bilia AS:
Regionsjef Servicemarked
-
Premium Cars Stor-Oslo AS:
Tekniker for Zeekr
-
Mobile Åsane AS:
Servicemarkedssjef
-
Autoringen Oslo AS:
Bilkonsulent
-
Bilia X:
Driftsleder, Xpeng Høvik
-
Bil i Nord:
Volvo-mekaniker
-
Bilforlaget AS:
Vaktsjef/journalist
-
Jæger Automobil AS:
Bilskadetakserer
Den gjerrige Volvoen
Bedre motorstyring, lavere rullemotstand, bedre aerodynamikk, mer effektiv transmisjon. Mange detaljer gir til sammen betydelig CO2-reduksjon.
Volvo er langt fra først ute med å lansere drivstoffgjerrige utgaver av sine bilmodeller. Audi var tidlig ute med sin e-utgave av A3 Sportback, det samme var Volkswagen med Polo og senere både Golf og Passat, og i fjor kom Ford med Focus ECOnetic.
DRIVe er Volvos betegnelse på spesialutgaver som sparer drivstoff – og dermed reduserer både CO2-utslipp og avgifter.
Vi har tidligere omtalt DRIVe-modellene, sist etter å ha kjørt V50-utgaven i Sverige i slutten av november. I løpet av vinteren har bilene kommet på plass i Norge. Vi har sett på detaljene; hvor er det gevinsten hentes ut av en eksisterende standardbil, hvordan har Volvo gjennomarbeidet bilmodellene for å senke forbruket?
Også V70
Det er foreløpig de tre modellene C30, S40 og V50 som finnes i gjerrigversjon. I løpet av dette året kommer de også med start/stopp-funksjon for å senke forbruket ytterligere. Dessuten er en DRIVe-utgave av Volvo V70 rett rundt hjørnet, med CO2-utslipp under 140 g/km. Dessuten får vi se en ”snillere” dieselmotor i XC60 som vil få CO2-utslipp ned mot 160 g/km.
Mange bekker små
Det var våren 2007 Volvo startet arbeidet med å bringe CO2-utslippet på C30 ned under 120 g/km. Forbruket måtte reduseres med 10 prosent, fra 0,50 til 0,45 l/mil. Ganske snart arbeidet de parallelt med alle de tre bilmodellene, basert på den eksisterende 1,6-liters dieselmotoren.
Det ble etter hvert en rekke tiltak som bidro til å redusere forbruket: Radiatorgrillen er tettere (70 prosent mindre gjennomstrømming), felgene har fått flat ytterside, dekkene har lavere rullemotstand (Michelin Energy Saver), bilen er senket 1 cm og gearutvekslingen er endret.
Redusert CO2-utslipp
Gearkassen har fått høyere utveksling i tredje-, fjerde- og femtegear. Drivlinjen er optimalisert gjennom finjustering av motorkjølingen, motorstyringen samt styreservoen. Et lite bidrag får man også gjennom bruk av olje med lavere friksjon. Dessuten har bilene fått gearskiftindikator i instrumentpanelet slik at føreren får beskjed om at han bør sjalte opp eller ned.
Til sammen har dette gitt en nedgang i CO2-utslippet fra 132 til 118 g/km. Reduksjonen er fordelt slik: Bedre elektronisk styreenhet for motor og klima (29 %), aerodynamisk tilpasning (25 %), dekk med lav rullemotstand (18 %), optimalisert gearutveksling (18 %), optimalisert servostyring (7 %) og gearolje med lavere friksjon (3 %).
Konkurrenter: VW Golf BlueMotion, BMW 318d, Audi A3 TDIe.
+
Gir deg litt bedre miljøsamvittighet til litt lavere pris.
–
Ikke forvent noen racerbil.