1972 TRIUMPH GT6 MK3 var solgt ny i USA, men kom til Norge i 2009 og til eier i 2021. Eier skriver: – I 1981 kjøpte jeg min første Triumph, maken til denne. Bilen ble solgt i 1988, men jeg glemte aldri GT6 og ble så glad da jeg 40 år senere fikk tak i maken bil sier eier Leif Moen. (Foto: Privat)
1976 AUDI 50 LS er én eiers bil kjøpt av Aud Nielsen i Egersund og registrert på kvinnedagen 8. mars i 1976. – Jeg hadde ikke solgt bilen om kjøperen skulle bruke den til å råne med, sa selger da bilen ble hentet til Kongsberg hvor Audien er møysommelig restaurert og nå framstår som flottere enn da den forlot fabrikken. Eier: Kai Ronny Nilsen. (Foto: Øivind Skar)
1984 FORD GRANADA har vært gjennom en total restaurering fram til 2021. Da var motoren byttet ut med en 2,9 Cosworth fra Ford Scorpio. Eier: Bendik Marøy Austnes. (Foto: Privat)
1982 MERCEDES-BENZ 500 SEC ble importert til Norge i 1985 og kostet rundt én million kroner da den var ny. Nåværende eier kjøpte den for sju år siden etter å ha vært på leit i mange år etter et fint eksemplar i riktige farger. – Hadde tilsvarende bil for 25 år siden som jeg aldri kom over at jeg solgte, sier eier Morten Ottesen. (Foto: Privat)
1964 FIAT 1500 JUVENTUS framstår flottere enn da bilen var ny. Har kun hatt én eier som har dokumentert hver kilometer bilen har rullet. Etter at nåværende eier kjøpte den fra Sverige for 20 år siden er Fiaten plukket i småbiter og restaurert, men bare med originale deler. Eier: Kai Rune Ryberg. (Foto: Øivind Skar)
1961 FORD ANGLIA er bygd opp av tidligere eier Øivin Thon, men står nå i garasje sammen med to andre Angliaer og en Rolls-Royce hos en bilglad familie med Anglia-røtter 36 år tilbake. En sjarmerende bil med kul fasong, sier eier Tonje Heimdal. (Foto: Privat)
1967 BMW CSA ble kjøpt i Sverige av nåværende eier. Senere ble bilen solgt, men kjøpt tilbake i 2015. Siden er rusten tatt og bilen har fått ny lakk. Eier: Marianne Smestad Arnesen. (Foto: Privat)
1979 OPEL COMMODORE BERLINA gikk som direktørbil i et stort, børsnotert selskap fra 1979 til 1984. Bilen har kun gått 72.500 km, er helt original og trolig eneste med denne fargekombinasjonen i Norge. Nåværende eier kjøpte den av direktørens sønn i 2013. Eier: Nils Arne Haugen. (Foto: Privat)
1975 MORRIS MARINA TC COUPE har bare gått 49.000 km og skiller seg ut med gul lakk, svart vinyltak og mørkeblått interiør. Med bakhjulsdrift, 1,8 liters motor på 90 hk og bare 945 kg vekt å trekke på er den utrolig morsom å kjøre sier eieren som fikk tak i bilen i 2017. Eier: Jonas Kleven. (Foto: Privat)
1971 VOLVO 164 var opprinnelig eid av Televerket og gikk med sjøfør og direktør i baksetet. Televerket beholdt bilen til 1988. Nåværende eier kjøpte bilen i 2013. Den har en B30A-motor med automatgir, og alt er originalt og i god stand etter å ha passert 200.000 km. Kombinasjonen Kungsblå og beige skinninteriør ble bare levert i 1971. Eier: Tor Erik Sigvartsen. (Foto: Privat)
1974 OPEL MANTA kommer opprinnelig fra Sverige, drives av en bensinmotor på 80 hk, har kun rullet 54.000 km, er helt original, ikke lakkert om og med et 100 prosent strøkent og urørt interiør. Eier: Christian Høitomt. (Foto: Privat)
1974 VW 412 LS er et sjeldent eksemplar som første eier hadde i 23 år. Motor er nå overhalt og trimmet litt samt koblet til girkasse fra Porsche. Framsetene kommer også fra Porsche. Mye nytt er montert på bilen de senere årene og den framstår i dag i god stand. Eier: Øivind Ekren. (Foto: Privat)
1981 RENAULT 30TX var Renaults toppmodell og komplisert bygd, men dette eksemplaret har et liv i tørrere strøk før den kom til Norge og er derfor uten rust, men ble hellakkert i 2014. 2,7 liters V6, langsmontert drivlinje og forhjulsdrift, mye utstyr, automat, skinn og høy grad av komfort. Eier: Trond Harvik. (Foto: Privat)
1968 FORD ESCORT MK1 har 1300-motor med Weber-forgasser, Capri 2,8i forstilling og diverse andre modifiseringer. En bruksveteran hvor eiers sønn, Jakob på 13, har designet lydanlegget. Eier: Jon Anders Haugen. (Foto: Privat)
1973 CITROËN SM ble importert fra USA i 2008 og er siden bygd tilbake til europeiske spesifikasjoner og fullrenovert. Om bord original Maserati C114 motor på 3000 ccm og 190 hk. Michelin RR felger i en spesiell plastlegering veier en tredel av stålfelger og utviklet for rally. De var opsjon fra 1972 modell. Eier: Birthe Bakka Rist. (Foto: Privat)
1970 OPEL ADMIRAL ble funnet av nåværende eier da han var på jakt etter solskjerm til Volvo F88 lastebil, så han kom hjem med solskjerm og Admiral. Solgte bilen for seks år siden, men angret og kjøpte den tilbake for noen måneder siden. Bilen er ikke restaurert, men passet på og pleiet av alle eiere. 2,8 liters rekkesekser med doble forgassere og 1,5 liters milforbruk. Eier: Dag Rune Bergheim. (Foto: Privat)
1977 LADA 1500S med karosseri 2103 er solgt ny i Norge og har mer sjarm enn hestekrefter. Senket cirka 70 mm, påmontert frontleppe, ekstra tåkelys og sjalusi bak. Mye smil per mil i denne, sier eieren Erlend Haugsnes. (Foto: Privat)
1983 PEUGEOT 505 STI ble som ny kjøpt i Tyskland av en som samlet på Peugeot og ble derfor kun kjørt på koseturer. Deretter ble den plassert på et museum i mange år før den ble solgt til en nordmann som hadde flystrandet på grunn av pandemien og trengte bil for å komme seg hjem. Hjemme fikk han beskjed om å selge bilen som havnet et års tid i Bjugn før den rullet til Singsås sør for Trondheim. Eier: Per Olav Haugen. (Foto: Privat)
1971 TOYOTA CROWN PICKUP med R5, 2-liters motor er kjent fra bladet BilAutofil og har vært statist i en musikkvideo. Eieren er vokst opp med Crown og har eid denne spesielle pickupen som kan laste 700 kg på planet i tre år. Eier: Tonje Øien. (Foto: Øivind Skar)
1985 VOLVO 240 AMBULANSE levert av Swede Rescue til Selmer Furuholmen i Øygarden. Deretter var den stasjonert ved Hydro Aluminium i Høyanger fra 1989 til 2009, begge steder som industriambulanse for så å være skolemateriell ved ambulanselinjen ved Høyanger videregående skule. Har bare 35.000 km på telleren og inngikk i samlingen til Volvo i Førde til nåværende eier kjøpte den i 2016. Det meste av utstyret er på plass, bilen er komfortabel å kjøre og totalt ubrukelig til noe som helst praktisk, sier eier som er Ola Hammervoll. (Foto: Privat)
1963 MASERATI SEBRING er sjelden, bygd i under 1000 eksemplarer og dette skal være det eneste i Norge. Eier: Håvard Birkeland. (Foto: Øivind Skar)

Oslo Motor Show 2022

Bilene som vi husker

Mange av disse bilene har vi glemt, men husker dem godt når vi ser dem igjen. Derfor presenterer Oslo Motor Show bruksveteranene i klassisk-avdelingen enda tydeligere i år.

Publisert

Bruksveteranene løftes fram på årets OMS-show. Med 52 biler, 40 i hall A og 14 biler i hall B, er antallet litt færre enn i fjor, men bredden i bilprogrammet øker og bilene presenteres i grupper hvor de passer godt sammen så hver enkelt av dem trer tydeligere fram.

Bilene er i hovedsak hentet fra de tre tiårene 1970 til år 2000. De spenner over alt fra bruksluksusbilen Toyota Crown pickup, via sportsbiler og familiebiler det rullet mange av på veiene, til en ekte Volvo 240 industriambulanse i utrykningstilstand, og som knapt er brukbar til noe praktisk, ifølge eieren.

Når så du sist en Opel Admiral, eller en Volvo 164 direktørbil, og hvor mange Morris Marina hadde ikke rustet opp før noen bestemte seg for å ta vare på de få som er tilbake?

Første generasjon Opel Manta står i historien på samme måte som siste generasjon Ford Granada gjør det. Selvfølgelig finner du disse to i strålende stand på OMS.

Fra Kongsberg har OMS hentet inn en av få gjenlevende VW Audi 50, registret på kvinnedagen i 1976 og kun oppført med en eier før Kai Ronny Nilsen fikk kjøpt den mot å love den gamle eieren å ta godt vare på bilen. Hos Kai Ronny gjenoppstår alt som er mulig å få bil ut av. Flere av dere husker nok hans K70 på fjorårets show, det er ikke mange igjen av dem heller.

Alle bilene i klassisk-avdelingen bærer med seg en omfattende historie. For noen eiere er alt kjent, for andre ikke. Kai Rydberg kjenner hver kilometer hans Fiat 1500 har rullet. Nettopp dokumentasjonen som fulgte bilen var den utløsende faktoren for kjøpet.

Og takket være at Dag Rune Bergheim jaktet på solskjerm til en Volvo lastebil, kom han over en Opel Admiral, og tok den like godt med seg hjem. Etter noen år ble bilen solgt, men eieren angret så at han kjøpte den tilbake.

Det samme skjedde for Leif Moen med hangup på Triumph og Jaguar.

– I 1981 ble jeg eier av min første Triumph, og det var en helt maken GT6. Bilen ble solgt i 1988, men jeg glemte aldri GT6 så jeg ble glad da jeg 40 år senere fikk tak i maken bil, sier Moen.

54 biler med unik historie. Du finner dem i hall A og hall B hvor klubbmiljøet også vil være rikt representert.

Powered by Labrador CMS