-
Bilservice AS:
Bilmekaniker
-
Erik Arnesen Helsfyr:
Bilmekaniker
-
Strømmen Bilverksted AS:
Bilmekaniker - Personbil
-
Møller Bil Fellesfunksjoner avd. Logistikk:
Takserer brukte biler
-
Volvo Car Stor-Oslo:
Mekaniker
-
Møller Bil Sandefjord:
Serviceleder / Kundemottaker
-
Møller Bil Outlet Alnabru:
Logistikkmedarbeider
-
Autoringen AS:
Selger – Autoringen
-
Autoringen AS:
Auksjonsstøtte - Autoringen
-
AutoMester AS:
Kjedekonsulent
-
Team Verksted AS:
Mekaniker Kristiansand
-
Team Verksted AS:
Delelagersjef Team Verksted Ålesund
-
DNB Bank ASA Norway Branch:
Sales Manager - Vestfold, Telemark/Buskerud
-
Werksta Norge:
Bilskadereparatør / Oppretter
-
Man Truck & Bus Norge AS:
Selger lastebil
-
Volvo Car Stor-Oslo:
Mekaniker
-
Rettedal Bilkontroll AS:
EU-kontroll, produksjon og lager, kombinert stilling
-
Auto-Benz AS:
Bilmekaniker
-
Moss To-Takt AS:
Bilmekaniker / tekniker
-
Møller Bil Skadesenter Asker og Bærum:
Bilmekaniker/tekniker
-
Autoringen Ski AS:
Plassjef – Autoringen Ski
-
Toyota Bilia AS:
Regionsjef Servicemarked
-
Premium Cars Stor-Oslo AS:
Tekniker for Zeekr
-
Mobile Åsane AS:
Servicemarkedssjef
-
Autoringen Oslo AS:
Bilkonsulent
-
Bilia X:
Driftsleder, Xpeng Høvik
-
Bil i Nord:
Volvo-mekaniker
-
Bilforlaget AS:
Vaktsjef/journalist
-
Jæger Automobil AS:
Bilskadetakserer
Toyota RAV4 på veien
Med firehjulsdrift på plass er det slett ikke rart at RAV4 er Toyotas mest solgte i Norge for tiden.
Først publisert i bladet Bil nr. 9-2019
Det handler om å finne vinneroppskriften. Sånn sett har Toyota RAV4 vært en av bestselgerne både i verden og i Norge gjennom et par tiår – med tredjeplassen på registreringsstatistikken i årene 2016/2017 som de beste i Norge.
Dette har Toyota maktet uten å ha en eneste stikkontakt-variant av RAV4. Joda, jeg vet det ble bygd en håndfull elbiler av RAV4 for det amerikanske markedet og at noen av dem har funnet veien til Norge, men det er lenge siden. Selv ikke fjerde generasjon lansert i år er noe annet enn vanlig bensin/elektrisk hybrid.
Velger 4x4.
I ny RAV4 overføres opp til 80 prosent av tilgjengelig kraft til bakhjulene ved behov. En «trail-funksjon» sørger også mer effektivt å overføre kraft fra spinnende til ikke-spinnende hjul, eksempelvis om man forsøker å krysse en grøft og det ene hjulet plutselig henger i luften.
4x4-forbedringene gjør på ingen måte RAV4 til offroader a la Toyota Land Cruiser eller Hilux.
Nei, selv med mer kraft bakover begrenses effekten til 55 hk/121 Nm i moment, så AWD-teknikken er der først og fremst for å forbedre framkommeligheten under vanskelige kjøreforhold på eksempelvis kranglete og dårlig brøytet hyttevei.
Tilhengervekten
I det minste tar Toyota problemstillingen nå på alvor og har økt tilhengervekten fra 800 kilo på FWD-varianten til 1650 kilo på AWD-utgaven. I de aller fleste tilfellene vil dette være mer enn nok selv om konkurrenten Skoda Kodiaq kan trekke hele 2500 kilo.
Det beste med RAV4 er første og fremst at den ikke lenger har et like tydelig asiatisk preg.
Den kjører bra, er god å sitte i både foran og bak, har stort bagasjerom, varme og kjøling i setene, varme i rattet og varme i frontruta (!), og selv den trinnløse CVT-girkassen er nå tvangsstyrt på en måte som gjør den grei å leve med.
Rent prismessig (testbilen hadde alt som var tilgjengelig på RAV4 og koster 542.000 kroner) kommer RAV4 (sammen med Mitsubishi Outlander) forholdsvis godt ut sammenlignet med viktige konkurrenter som eksempelvis Skoda Kodiaq og VW Tiguan Allspace.
Fakta Toyota RAV4 AWD-i ExecutivePris | Fra kr 428.200 | Pris testbil | kr 542.000 | Motor | 2487 ccm R4, bensin | Effekt | 222 hk/450 Nm | Drivlinje | E-CVT, firehjulsdrift | Aks. 0-100 km/t | 8,1 sek | Toppfart | 180 km/t | Forbruk | 0,45 l/mil (NEDC) | CO2-utalipp | 103 g/km | NOx | 2,1 mg/km | Testforbruk | 0,55 l/mil | Dimensjoner | 460/186/169 cm (L/B/H) | Bagasjerom | 580-1499 liter | Bakkeklaring | 19,0 cm | Egenvekt | 1660 kg | Tilhengervekt | 1650 kg Liker
Liker ikke
|