Volvo S70/V70 R

Volvo S/V70R kan by på to motoralternativer og verstingen i den nye R-serien byr dessuten på firehjulsdrift.

Publisert

S70/V70R
S70/V70R

Først publisert i BIL 8 - 1997.

Og Volvo har til fulle forstått at det ikke nytter å ha bare en modell i toppsjiktet. Kunder som kjøper slike biler vil ha frihet til å velge farger og utstyr på egenhånd. Riktignok vil de fleste knapt trenge mer utstyr enn det som er tilgjengelig standard. I årets modeller er både klimaanlegg og elektrisk justerbare seter inkludert i tillegg til en allerede lang utstyrsliste. Lydsystemet som vil bli tilgjengelig i C70, er også tilgjengelig i R-modellene – det er et surround-anlegg med konsertsalvirkning. Men atter en gang vil nok de fleste bare ha behov for standardutgavens utmerkede lydanlegg med åtte høyttalere og 4 x 50 watts forsterkere. Dessuten kan man velge mellom fem ulike eksteriørfarger og tre ulike interiørlinjer.

Den store valgfriheten gjør seg også gjeldende når det gjelder drivlinjen. R-modellene består nå av tre ulike turbomotorer; en to-liter med 225 hk, en 2,3-liter med 240 hk for automatkassene og en 2,3-liter med 250 hk for de manuelle kassene. Alle disse motorene er også tilgjengelige for AWD-modellen, og de minste motorene vil selvfølgelig sørge for at en R-modell får en mer fornuftig pris. De svakeste motorene blir imidlertid ikke tilgjengelige før senere i høst, og prisene er derfor ikke klare ennå.

Imponerende bremser
Volvo S70/V70R dreier seg fortsatt om en trygg og solid familiebil med brutale ytelser. Selv den slappeste utgaven – en V70 R AWD med automatgear – greier å passere 100 km/t fra stillestående på 8,3 sekunder. Den raskeste greier samme øvelse på 6,7 sekunder. Toppfarten varierer mellom 225 og 250 km/t for de ulike modeller. Den andre veien går det også fort. Volvo har tatt frem et par nye ventilerte skiver med en diameter på 302 mm til forhjulene. Volvoen bremser med andre ord styggfort og det kan trengs.

Vi fikk anledning til å prøve ut S70 R i høye hastigheter på Autobahn og på Contidrom, en av testbanene til Continental. At R-modellene har akselerasjonsegenskaper som ligger langt utenpå de fleste familiebiler, er hevet over en hver tvil. 0–100 km/t går styggfort, men enda mer imponerende er hvor fort det fortsetter å gå opp til 200 km/t. Der dabber det litt av, men topphastighet er likevel "rett rundt hjørnet". Stabiliteten er upåklagelig, både i svinger, rett frem, og ikke minst under nedbremsing.

På Contidrom fikk vi prøve R-seriens muskler på en handlingbane. Her fikk både dekk og bremser satt seg på en skikkelig prøve med varierte svinger. Volvoen blir ikke levert på Conti-dekk selv om vi var der for å teste, men er skodd med Pirelli P6000 i 45- eller 50-profil, dekk som passer modellen godt. Det finnes sikkert biler som oppleves mer sportslig enn S70/V70 R. Viktigst av alt er likevel at bilen har svært forutsigbare kjøreegenskaper. Det skal mye til før bilen understyrer, og overstyring er et fenomen som praktisk talt er ukjent uansett hvor mye man forsøker å provosere.

Firehjulsdrift
Også AWD-modellen, som har en viskosekobling på midtdifferensialen og differensialsperre på bakakselen (som kobles ut ved 40 km/t) samt Volvos TRACS-antispinnsystem foran, trives utmerket på vått underlag og gjør det mulig å utnytte motorens ressurser nesten uhemmet. Selv om man, med maksimalt ladetrykk, skulle gå av gassen midt i en sving, er det ikke mulig å fremprovosere en sladd.

Skal man sette fingeren på noe som helst, må det bli drivstofforbruket. Opptil 1,66 liter på bykjøring er svært så høyt, men har man råd til en bil til 7 – 800.000 kroner, har man sannsynligvis råd til det – også.

DETTE ER VOLVO S70/V70 R:

Powered by Labrador CMS