-
Takstansvarlig / Skadekoordinator
Møller Bil Romerike AS
-
Mekaniker
Bertel O. Steen Jessheim AS
-
Mercedes-Benz mekaniker
Bertel O. Steen Asker og Bærum AS
-
Salgssjef
Svalbard Auto AS:
-
Kunderådgiver logistikk
Svalbard Auto AS:
-
Mekaniker
Svalbard Auto AS:
-
Daglig leder
Mobile Asker AS
-
Operativ salgsansvarlig
Rental Group Mobility AS
-
Bilglassmontør Lørenskog og Ensjø
Cary Norway AS
-
Avdelingsleder Lørenskog
Cary Norway AS
-
Bilpleier- og Teknisk Klargjører
Volvo Car Stor-Oslo AS
-
Bilskadereparatør
Toyota Hønefoss AS
-
Produktsjef
Rodin & Co AS
-
Leder forhandlersalg & Salgssjef
Sparebank 1 Finans Østlandet AS
-
Leder skadesenter
Albjerk Bil Drammen AS
-
Avdelingsleder Tromsø
NDI Norge
-
Skadetakserer
Møller Bil Skadesenter Langhus
-
Servicemarkedssjef
Bilia Norge AS
-
Avdelingsmedarbeider
NDS Group AS
-
MG-Salgssjef
Norwegian Mobility Group AS
-
Dele og tilbehørs konsulent
Norwegian Mobility Group AS
-
MG Serviceinspektør / Garantibehandler
Norwegian Mobility Group AS
-
Leder - marked
Bilforlaget AS:
-
Nyhetsredaktør/frontsjef
Bilforlaget AS
-
Regionleder
Norges Automobil Forbund
-
Bilkontrollør
NAF Senter Flesland
-
Selger
Egil Verne AS
-
Bruktbilselger
Birger N. Haug AS avd Røyken
-
Servicemarkedssjef
Bertel O. Steen Ullevål AS
-
Tekniker
NDS Group AS
-
Teamleder Service
NDS Group AS
-
Servicetekniker
NDS Group AS
-
Salgskonsulent næring
Toyota Buskerud AS
-
Salgssjef
Toyota Buskerud AS
-
Lastebilmekaniker
Bertel O. Steen Lastebil og Buss AS
Seat Toledo TDI
Utseendet betyr ikke alt, heter det. For Toledos del er det i hvert fall en meget bra begynnelse.


Toledo TDI
Toledo TDI
Først publisert i BIL 6 - 1999.
Italdesign har bidratt med en heldig hånd under formgivningen av den nye Seat Toledo. Det er sjelden vi umiddelbart synes at linjer og proporsjoner er så riktige som på denne bilen. Utvendig er utviklingen fra forrige Toledo-modell altså svært så synlig. Fortsettelsen er heller ingen nedtur, for under skallet finner vi mange forbedringer. Mye av dette dreier seg om sikkerhet. For eksempel er fire kollisjonsputer og beltestrammere nå standard. Det er nå skivebremser på alle fire hjul, og ABS-bremser inkludert på alle utstyrsnivåer. Felg- og dekkdimensjonen har også lagt seg ut et nummer, fra 185/60R14 til 195/65R15 – til standard Volkswagen dimensjon! Akselavstanden er uendret, men utvendig lengde er økt med 9 cm og bredden med 5 cm. Sporvidden foran og bak er også økt med henholdsvis 5 og 3 cm. Bagasjerommet er redusert med 50 liter, noe som har kommet kupéplassen til gode.
I førersetet er det ingen problemer med å finne en god kjørestilling, for rattet kan reguleres i både horisontal og vertikal retning i tillegg til at det er vinkelregulering av sitteputen. Midtkonsollen gir god støtte til høyrebenet, og venstrefoten plasseres naturlig på en bred og god fothviler. Med forsetene i bakerste posisjon er det dårlig benplass for voksne i baksetet, men med personer opp til 175 cm i forsetene, er det grei plass også bak. Baksetet er utstyrt med tre hodestøtter, men bredden begrenser plassen – den er OK for to voksne. Takhøyden foran er rikelig, med mindre du vil sitte med setet i høyeste posisjon. Bak er høyden akseptabel for personer opp til 180 cm.
Førerplassen er ellers omringet av diverse små oppbevaringsrom samt en koppholder. Det utvendige speilet på høyre side er av "VWkonsern- standard". Det vil si at det er mindre – og gir dermed noe dårligere sikt bakover – enn på venstre side.
TDI-motoren
Under panseret finner vi Volkswagens velkjente 110-hesters turbodiesel. Motoren drar uanstrengt opp til turtellerens rødmerking, som her starter på 4.800 o/min. Motorstøyen blir ikke sjenerende før turtallet nærmer seg 3.000 o/min. Det betyr at under vanlig landeveiskjøring oppleves bilen som behagelig stillegående, for ved 80 km/t i femtegear når turtallet opp i bare 1.800 o/min. Med et dreiemoment som topper seg på voksne 235 Nm ved 1.900 omdreininger, sier det seg selv at gearspaken kan få stå i ro under store deler av langturen.
Med samme akselavstand som Golf, føles Toledo litt stump over skarpe dumper, men hjulopphenget jobber effektivt og stille – og med akseptabelt lang fjæringsvei. Styringen er nøytral, men ikke spesielt kontant. Bremsene er kontante, uten at de nærmer seg det giftige, og pedalen er lett å dosere.
Toledo leveres i fire utstyrsnivåer; Stella, Sport, Signum og V5. Sistnevnte betyr at Seat for første gang benytter Volkswagens V5-motor. Allerede på basisnivået er det standard med lyktespylere, sentrallås, høydejustering av førersete, elektriske vindusheiser foran og oppvarmede forseter – foruten sikkerhetsutstyret som er nevnt tidligere. Karosseriet er helgalvanisert, og derfor gir Seat 12 års rustgaranti. Selv om vår prøvebil hadde laveste utstyrsnivå, altså Stella, er det tvilsomt om importøren kommer til å ta inn kombinasjonen TDI og Stella. De satser på at 110-hesteren skal pares med Sport, og da til en pris av 251.000 kroner. Derfor har vi bare angitt en cirkapris i faktarammen for vår prøvebil. Sportspakken inkluderer elektronisk differensialsperre, lettmetallfelger, sportsseter, skinntrukket ratt og tåkelys foran.
SEAT TOLEDO 1.9 TDi:
Motor: Diesel 4-sylindret rekkemotor med en overliggende kamaksel og to ventiler pr sylinder. Elektronisk direkteinnsprøyting og turbo. 1.896 ccm. 81 kW (110 hk) v/4.150 o/min. 235 Nm v/1.900 o/min.
Transmisjon: Forhjulsdrift. Femtrinns manuell gearkasse.
Bremser: Ventilerte skiver foran, skiver bak. ABS.
Dekk: 195/65TR15 (Continental Viking Contact 2).
Mål: Lengde: 443,9 cm. Bredde: 174,2 cm. Høyde: 143,6 cm. Akselavstand: 251,3 cm. Sporvidde f/b: 151,3/149,2 cm.
Vekter: Egenvekt m/fører: 1.346 kg. Tillatt totalvekt: 1.785 kg.
Volum: Bagasjerom: 500 liter (VDA). Tank: 55 liter.
Aks. 0 - 100: 11,2 sek.
Toppfart: 193 km/t
Forbruk by: 0,66 l/mil
Forbruk landevei: 0,41 l/mil
Forbruk snitt: 0,50 l/mil
Pris: ca kr 240.000
Forbruk i følge 93/116/EU.