Volvo V50 2.4

Kombinasjonen stasjonsvogn og 2,4-liters motor gir en fin match med hensyn til nyttelast og dreiemoment. Nytt hos Volvo ellers er utstyrsbetegnelsene.

Publisert Sist oppdatert

V50
V50

Først publisert i BIL 11 - 2004.

Det er bare å venne seg til det, heretter finner du disse uvante betegnelsene på utstyrsnivåene hos Volvo: Base, Addition (som på V50 koster 12.000 kroner mer enn Base), Kinetic (+ 23.000), Momentum (+ 38.000) og toppversjonen Summum (+ 59.000). Grunnen til omleggingen er at Volvo vil ha entydige og like betegnelser på alle markeder. På V50 gir dette seg utslag i at Momentum (som tidligere het Premium) inneholder blant annet elektronisk klimaanlegg, alarm, fjernstyring for radio på rattet, elektrisk regulering av førersete, regnsensor, bi-xenon hovedlys og diverse interiørdetaljer. En imponerende liste i tillegg til standardutstyret som omfatter radio/CD-spiller, dynamisk stabilitetssystem, manuelt klimaanlegg, kjørecomputer og takrail.

Førermiljøet er moderne, nærmest minimalistisk, med en særpreget midtkonsoll som vi tidligere har gitt skryt for nyskapende design. Knappene på midtkonsollen er riktignok mange og små, men på den annen side er de fire rattene som betjener funksjoner som det er naturlig å justere under kjøring, store og lette å betjene. En ulempe med midtkonsollens spesielle utforming er at høyrebenet får ikke fullgod støtte, for den tynne frontplaten på midtkonsollen arter seg som en skarp kant mot yttersiden av leggen/kneet. Fothvileren for venstrefoten er heller ikke bredere enn den må være.

Ellers byr V50 på nydelige seter, selv om sitteputene er noe korte sett fra et langbent ståsted. De mer kortvokste noterer derimot dette som et pluss i protokollen.

Passasjerene kan ellers glede seg over at V50 også har god baksetekomfort, selv med integrerte barneseter (som koster 2200 kroner ekstra).

Tilsynelatende er det bagasjerommets lengde som har fått lide ved konstruksjonen av V50. Med flatt gulv og baksetets sittepute vippet opp på høykant bak forsetene, er ikke lastelengden imponerende. Det finnes imidlertid en alternativ måte å legge ned bakseteryggen på, uten å vippe opp sitteputene. Da blir ikke gulvet helt flatt, men til gjengjeld er lengden 180 cm, fullt på høyde med konkurrentene.

Volvos femsylindrede rekkemotor uten turbo viser seg frem med god smidighet bare turtallet holdes over 1500 o/min, faktisk må turtelleren vise 4000 o/min. for at motoren skal yte sitt maksimale. Kjøreegenskapene er imponerende, og V50 er også lettkjørt i bytrafikken. Fjæring og demping har funnet et fint kompromiss mellom komfort og fasthet, og byr på god komfort på dårlig vei, spesielt er lyddempingen god. Kjørefølelsen understrekes av en styring med god presisjon og bra respons.

Volvo V50 2.4 S Momentum
Pris: kr. 401.900,-
Motor: 5-sylindret rekkemotor. 2435 ccm. 103 kW (140 hk) v/5000 o/min. 220 Nm v/4000 o/min.
Mål og vekt: LxBxH: 451 x 177 x 145 cm. Akselavstand: 264 cm. Egenvekt m/fører: 1455 kg. Tillatt totalvekt: 1960 kg.
Dekk:
205/50HR17.
Bagasjerom: 417-1307 liter (VDA).
Tankvolum: 62 liter.
Aks. 0 - 100 km/t: 10,0 sek
Toppfart: 205 km/t
Forbruk blandet kjøring: 0,85 l/mil
CO2-utslipp: 203 g/km

Powered by Labrador CMS