Volvo V50: Fordeler med bakdelen

Selv om fordelen befinner seg i bakenden på Volvo V50, er bilen som lanseres i Norge midt i mars mer enn en stasjonsvogn.

Publisert Sist oppdatert

Volvo V50
Volvo V50

Først publisert i BIL 3 - 2004

V50 blir sannsynligvis Volvos viktigste enkeltmodell i Norge i år. Ikke bare fordi Volvo håper å selge 1000 av den, men like mye fordi bilen skal brukes som en døråpner mot kunder som tradisjonelt er tiltrukket av Audi, BMW – og Alfa Romeo. Derfor faller det helt naturlig for Volvo å snakke om V50 som en sportwagon.

Men en skal ikke ha kjørt mange mil i V50 før Volvos kjerneverdier skinner gjennom. Her kommer sikkerhet før sportslighet, og funksjonalitet før form. Sånn sett tar V50 deg fort ned på bakken.

Bilens enkle, men lekre indre hjelper på humøret. Materialvalget ligger godt over gjennomsnittsbilen selv om detaljer i finishen ikke helt når Audis nivå. Men pytt, spiller det noen viktig rolle så lenge det piper fordi baksetepassasjerene ikke har festet bilbeltet, og den elektroniske sekretæren holder styr på inngående mobilsamtaler slik at disse ikke forstyrrer en opptatt fører?

Volvo V50 har naturligvis samme motorprogram som sedanutgaven. Fra starten av betyr det tre bensinslurpere med fem sylindere (140, 170 og 220 hk), alle plukket fra Volvos eget motorprogram, pluss en dieseldrikkende kraftplugg fra Fords motorsamarbeid med PSA. Senere i år står V50 klar med Ford-motorer med 1,6- og 1,8-liters volum samt en 1,6-liters PSA-diesel.

Ikke et vondt ord om Volvos egne motorer, men vi kan ikke fri oss fra at dieselutgaven med 136 hk og 320 Nm i moment ved 2000 omdreininger passer glimrende for bilen. I tredje gear drar den rundt 50 km/t på toppen av momentkurven, med et bunndrag du bare kan drømme om i bensinvariantene uten turbo. Dra så opp til 100 km/t, legg inn sjettegear, og doningen ruller av sted med 1700 o/min på telleren.

Vi måtte over i T5-utgaven med turbo, 220 hk og firehjulstrekk for å oppleve samme kjøreglede som i dieselutgaven. Priset til 329.900 kroner tror vi Volvo 2.0 D er sterkt kort på hånden mot konkurrentene. Eksempelvis koster Audi A4 med tilsvarende motor (1.9 TDI 130 hk) nesten 50.000 kroner mer.

Men hvorfor firehjulsdrift (Haldex) bare på toppmodellen T5 når Audi tilbyr firehjulsdrift i kombinasjon med mange motorer? Markedet bestemmer, sier Volvos markedsfolk.

Kjøreegenskapene skiller ikke i praksis mellom V50 og S40. Det komfortable overskygger sportsligheten helt opp til T5, som biter klart best i asfalten. Forskjellene ligger i "ryggsekken", som visuelt tar seg flott ut på skrå bakfra, men som rett fra siden gir Volvo V50 karakter av å være mer traust sliter enn elegant festbil.

Bagasjerommet i V50 inneholder ingen banebrytende nyvinninger i forhold til innlasting etter feste av bagasje. Med seteryggen klappet fram og puten vippet opp måler lasterommet 1,76 meter. Da sitter fortsatt nettet som hindrer bagasjen i å skli framover fast til den bredeste delen av bakseteryggen, mens bagasjeromsdekselet ikke har noen fast plass under gulvet, men må bli igjen hjemme eller slenge løst i bagasjerommet.

Volvo V50 2.0 D:
Pris:
kr. 329.900,–
Motor: 4-sylindret rekkemotor. 1998 ccm. 100 kW (136 hk) v/4000 o/min. 320 Nm v/2000 o/min.
Mål og vekt: LxBxH: 451 x 177 x 145 cm.
Akselavstand: 264 cm.
Egenvekt m/fører: 1530 kg.
Bagasjerom: 417–1307 liter (VDA).
Tankvolum: 55 liter.
Aks. 0 – 100 km/t: 9,6 sek
Toppfart: 210 km/t
Forbruk blandet kjøring: 0,57 l/mil
CO2-utslipp: 153 g/km
Konkurrenter: Audi A4, BMW 3-serie, Alfa 156 SportWagon og Saab 9-3.

Powered by Labrador CMS