Porsches nye våpen i toppstriden

Det er ikke mange forunt å befinne seg i det aller øverste sjiktet av sportsbilprodusenter. Mange har prøvd seg, nå sist svenske Koenigsegg, men et av de merker som har aller høyest status og som har vært med lengst er uten tvil Porsche. I Paris viser de noe av de råeste de noensinne har vist – Carrera GT.

Publisert

Utsolgt på én måned
Da Ferrari-sjef di Montezemolo introduserte sitt våpen i kampen om de rikeste kundene, 550 Barchello Pininfarina sa han kjekt og greit, sikkert klok av erfaring: - Vi starter produksjonen i januar, og vi kommer til å selge de 448 eksemplarene vi skal lage i løpet av den samme måneden. Høres det enkelt ut? Ikke tro det er gjort over natten å bygge opp et slikt image!

Men det var Porsches nye jeg skulle skrive om, ikke Ferrari. Ikke siden Boxsteren ble presentert i Detroit i 1983 har de vist frem det de kaller et produksjonsbasert sportsbil-konsept. Men lista er lagt ganske mange hakk høyere når de viser frem sin Carrera GT, for dette blir, hvis den kommer i produksjon, en av de mest ekstreme sportsbiler du får kjøpt med skilter. – Som med Boxster, sier Porsche, er det bare et lite håndgrep som skal til for å sette bilen i produksjon. Faktisk kan bilen komme i produksjon så tidlig som i 2003, naturligvis da i en begrenset serie av svært spesielle modeller til svært spesielle kunder. (Hva sa vi nettopp om kundegruppen?)

Høyeste standard
I design og konstruksjon er bilen basert på ren racing-teknologi. Av høyeste standard. Dette gjelder chassis, hjuloppheng og bremser så vel som den nye V10-motoren (tilsvarende sylinderantall som benyttes i Formel 1), 6-trinns gearkasse og en ekte racing clutch. Den solide 5,5-liters motoren yter 558 hk og Porsche garanterer en toppfart på minst 330 km/t (!) og at 0-100 km/t går unna på under 4 sekunder (pussig likt på nye Ferraris ytelser – har de snakket sammen underveis?).

Bilen er Porsche fra ende til annen, hevder de selv. Og forfra ser den virkelig ut som en Porsche med den typiske grillen og de moderne lyktene. Inne i hver av de tåreformede frontlyktene er det imidlertid plassert to lyskastere for å gi best mulig lys i mørket. Den moderne lysteknikken gjør at de nærmest minner om objektiver fra Canon eller Nikon.

Avansert lysteknikk
Xenon, sa du? Jada, til og med bi-Xenon. Og blinklysene? Selvsagt er de neonlys. Det gjelder også bremselysene som er høyere plassert enn vanlig hos Porsche. Under lyktene finner du store luftinntak, for det trengs nok av kjølig luft til så vel motor som bremser.

Store luftutslipp foran dørene kvitter seg med varm luft fra radiator og bremser. Og bak dørene - der har Carrera GT nye luftinntak for kjøling av den midtstilte motoren. Bak fører og passasjer er det plassert to kupler med integrerte nakkestøtter for økt sikkerhet. Bakfra gir LED-baklysene et elegant inntrykk, og bakvingen, typisk for Porsche, løfter seg opp når du trenger den – i hastigheter over 120 km/t. Da gir den også solid effekt og nærmest klistrer bilen til bakken.

Mål og vekt
De ytre mål, 4,56 m lang, 1,92 m bred og 1,19m i høyden, gir Porsche Carrera GT et godt utgangspunkt for et lavt tyngdepunkt. Den midtstilte motoren og plasseringen av den 90-liters bensintanken bak passasjersetet gjør også t bilen er ganske likt balansert foran og bak. Utstrakt bruk av karbonfiber i karosseriet gjør bilen svært stiv og sikker samtidig som vekten holdes på moderate 1250 kg.

Selv om motoren i Carrera GT yter hele 558 hester og har et dreiemoment på imponerende 600 Nm er den svært lett. 4 ventiler per sylinder sørger for perfekt blanding av luft og drivstoff til alle de 10 sylindrene. Disse dataene er ifølge Porsche foreløpige, og kan bli enda mer imponerende skulle bilen komme i produksjon. Hele motoren er laget av aluminium. Unntaket er sylindrene som er laget av en blanding kalt Nikasil, nikkel og silikon som danner ytterste lag på sylinderhodene.

Det trengs litt krefter for å stoppe en bil med Carrera GTs ytelser. Forhjulene har dimensjon 265/30 R19 og bakhjulene 335/30 R20. Det bør gi godt nok veigrep. Bremsene på sportscabrioleten har en diameter på hele 380 mm takket være de store felgene som benyttes. Selvsagt er bremsene av karbonfiber, ikke stål som vanligvis benyttes.

Interiør
Også innvendig er Carrera GT spesiell. Aluminium og skinn dominerer. Gearspaken er for eksempel utført i aluminium med finish i skinn. Den er forresten likt plassert høydemessig med rattet. Betjeningsorganer for klima og stereoanlegg er også lette å nå frem til, både for fører og for passasjer. Setene er i brunt lær med detaljer av sort, semsket skinn. Elektriske seter hører ikke hjemme i en sportsbil av dette kaliber, og dessuten ville det medføre unødvendig, ekstra vekt. Porsche-designerne benytter derfor aluminiumsspaker. Ekstra sidestøtter er innebygget i setene for å gi maksimal kjøreglede. Og disse kan justeres individuelt for å tilpasses den enkelte sjåfør og passasjer (ikke alle velstående har optimale kroppsmål!).

Racing instrumenter
For å gi sjåføren best mulig rattgrep, noe som er viktig i 330 km/t, er rattet utført i semsket skinn. Instrumentene er avanserte og benytter TFT-teknologi (den samme som du finner på de beste laptop PC’er). De opplysninger du trenger i racing er mest sentralt plassert, slik som turteller, vann-temperatur, oljetrykk og vei-informasjon – ja, til og med beste rundetid er tilgjengelig. Selvsagt er også speedometeret sentralt plassert. Men selv om Carrera GT er bygget som en løpsbil er den fortsatt en Porsche. Det finner du ut når du famler etter nøkkelhullet for tenningsnøkkelen. For ordens skyld; det er alltid plassert til venstre for rattet i en Porsche.

Porsche lover ikke at Carrera GT kommer i produksjon, men vi tolker signalene de sender ut dit hen at sannsynligheten er stor. I så fall kan de få som har råd til den i Norge glede seg. For Carrera GT blir en skikkelig utfordrer til Ferrari!

Bilder
Porsche Carrera GT bakfra
Porsche Carrera GT rett forfra
Porsche Carrera GT skrått forfra

Les også:
BMW Z9 Cabriolet
Ferrari 550 Barchetta Pininfarina
Slutt på lekkasjene - messen har åpnet
Paris-nyheter i kø
Audi konsept: Steppenwolf

Tekst og foto: Terje Ringen – Bilnorge.no

Powered by Labrador CMS