Aston Martin letter på sløret

Man skulle tro at en engelsk bilfabrikk la introduksjonen av en ny modell til en messe på Øya. Og Aston Martin hadde nok opprinnelig Birmingham i planene for sin nye Vanquish, men nå sier de vi må vente med å se den live til Geneve-ustillingen på våren.

Publisert

Formel 1 teknologi
Vanquish inneholder noe av den mest moderne teknologi som noensinne er puttet inn i en gatebil. Konstruksjonen er av aluminium og karbonfiber. Motoren og gearsystemet inneholder teknologi som snytt ut fra en Formel 1-bil. Aerodynamikken er et resultat av utallige timer i vindtunnel.

Bilen er foreløpig ikke produksjonsklar, men Aston Martin avslører noen tekniske data det står respekt av. Fra 0 til 100 km/t gjør den unna på 4,5 sekunder, og fortsetter du å akselerere passerer du 100 miles (drøyt 160 km/t) før det har gått 10 sekunder. Toppfarten er på over 300 km/t, på nivå med 911 Turbo og 550 Maranello.

Håndpresset aluminium
Aston Martin Vanquish er designet av Ian Callum, samme mann som blant annet står bak DB7 (som du finner omtalt på denne linken). Som du vil se har Vanquish klare felles trekk med DB7, men har fått et enda sintere utseende. Alle karosserideler er håndpresset i aluminium.

Interiørmessig kan du velge mellom en ren toseter-løsning med plass til ”en del bagasje eller en 2+2-løsning hvor bagasjeplassen er mer beskjeden. Skjønt hvem kjøper vel en bil av denne typen for å få med seg mest mulig bagasje? Du husker vel vi skrev for en tid tilbake at Mika Häkkinen måtte bytte ut sin nyinnkjøpte Ferrari fordi fru Erja krevde mer plass til shoppingbagene sine. De innvendige materialene er Connolly lær, Alcantra semsket skinn og aluminium. Det meste du trenger av utstyr er forøvrig standard.

Fords utstillingsvindu
For Ford er Aston Martin Vanquish en viktig modell, for morselskapet har valgt ut Aston som sitt utstillingsvindu i den mest hårete klassen av sportsbiler. Det betyr at den engelske fabrikken skal være en teknisk pioner og innovatør. Derfor finner vi utstrakt bruk av aluminium og karbonfiber på de fleste områder, som blant annet i motorrommet og hjulopphenget.

Alle designeres drøm er store hjul. Vanquish har 19-tommers felger med Yokohama dekk i 255/40 ZR19 foran og 285/40 ZR19 bak. Selvsagt får den dekktrykk-sensor som varsler deg om lufttrykket er uregelmessig. Motormessig bør en 6-liters V12 gjøre jobben. Den er en videreutvikling av kraftpakken i DB7 og produserer 450 hk ved 6500 o/min. Dreiemomentet er på 556 Nm ved 5000 omdreininger. Lettere komponenter er hovedforskjellen mellom den motorutgaven som sitter i DB7 og denne.

Den 6-trinns manuelle gearkassa styres enten ved en tradisjonell spak eller ved hendler på rattet, a la Ferrari 350 F1. Selve skiftet skjer på 250 millisekunder.

Vanquish får en totalvekt på 1820kg og prisindikasjonen i England er 170.000 pund. Med dagens sterke pundkurs tilsvarer det 2,3 millioner norske. Tillagt norske avgifter må du nok punge ut med et sted mellom 3,5 og 4 millioner kroner hvis du vil ha den registrert på norske skilter. Særlig mange er det neppe som tar seg råd til det. Vil du være blant de aller første som får et glimt av vidunderet flyr du til Geneve i mars neste år.

Stort bilde forfra
Stort bilde bakfra

Av Terje Ringen – Bilnorge.no

Powered by Labrador CMS