Alfa Romeo 159 SW 1.9 JTDM Distinctive 150hk Exclusive

Skal du velge ene og alene ut fra design, er dette førstevalget. Plassen og forbruket trekker i annen retning.

Publisert Sist oppdatert

Alfa Romeo 159 SW

Innledning

Alfa Romeo 159 SW har fått to år på baken, etter at den debuterte i Genève våren 2006. Denne etterfølgeren etter 156 er en øyemagnet til tusen, ikke bare er eksteriørdesignen meget harmonisk og delikat, men også det sportslige førermiljøet med den skråstilte midtkonsollen og store aluminiumflater er en fryd for øyet. Dette er vårt førstevalg hvis vi skulle velge en av de fire testbilene ene og alene ut fra utseendet.

Det tar litt tid å finne en behagelig sittestilling, og flere i testlaget trives dårlig med seter som er i hardeste laget til å gi fullgod komfort. Dessuten gir ikke skinnsetene den beste sidestøtten i ryggen.

Begge bena finner seg derimot meget godt til rette, venstrefoten på en bred og eksemplarisk fothviler, og høyrebenet finner meget god sidestøtte mot midtkonsollen. Midtkonsollens utforming understreker i
høy grad et sportslig førermiljø.

Det er imidlertid mye informasjon å forholde seg til, etter som det er tre ekstra instrumentklokker på midtkonsollen, hvor tankinnhold, motortemperatur og turbotrykk leses av separat.

Plassforholdene i kupeen er på det jevne, mens bagasjerommet både er mindre enn hos de tre andre og har en utforming som gjør det upraktisk å utnytte godt.

Alfa 159 viser meget gode kjøreegenskaper – og testlaget lar seg faktisk begeistre i en slik grad at den fremstår som best i test på dette området. Den har relativt kontant styring med god presisjon, og det er meget fin balanse i bilen. 17-tommers hjul og 50-profil dekk gir et fint kompromiss mellom kjørekomfort og sportslige kjøreegenskaper.

Alfas 1,9-liters JTD-motor er en litt utypisk dieselmotor, den trenger turtall for å vise seg frem. Den kommer ut med omtrent identiske verdier under akselerasjon fra stillestående som de tre konkurrentene, men blir hengende litt etter de tre andre i mellomakselerasjonen – naturlig nok, etter som Alfaen er den eneste av de fire som har manuell gearkasse.

Dermed skulle vi tro at denne motoren ville være beskjeden i matfatet. Tvert imot var den svært så drikkfeldig under vår testkjøring,
og forbruket endte tett oppunder 0,8 liter/mil, eller fem prosent mer enn den tørsteste med automatgear.

Sikkerheten er godt ivaretatt, med fem stjerner i EuroNCAPtesten. Vi trekker imidlertid et halvt poeng i forhold til de tre rivalene på grunn av mellom én og to meter lengre bremselengde. Alfa 159 har en imponerende utstyrsliste på Distinctive-nivå.

I tillegg kommer Exclusivepakke til 20.000 kroner som omfatter blant annet skinnseter, elektrisk seteregulering, parkeringssensor både foran og bak og xenonlys. Alfaen kan leveres med firehjulstrekk (Q4), men bare i kombinasjon med større motor, og dermed spretter prisen opp nøyaktig 200.000 kroner.

FØRERMILJØ 9,0
10 i design, 8 i funksjon. Detaljrikt og sportslig.
PLASS I KUPÉ 7,0
På det jevne i dette laget. Snau benplass bak.
BAGASJEPLASS 6,0
Minst volum, smal og upraktisk form. Dessuten høy lasteterskel.
KOMFORT 7,5
Mer sportslig. Lite støy på fin asfalt.
PÅ VEIEN 9,0
Meget fin kjøreopplevelse, kontant styring.
MOTORYTELSE 8,0
Nok kraft og moment til vanlig kjøring.
FORBRUK 5,5
Gunstig på papiret, makter ikke å vise det i praksis.
SIKKERHET 9,0
Fem stjerner i NCAP-testen, drøy bremselengde i vår test.
PRIS 8,0
Gunstig basispris, og desidert lavest full-pakke-pris.
UTSTYR 8,0
Solid utstyrsnivå, særlig med full pakke.
SUM 77
Poengene gjelder kun for denne testen og kan ikke overføres til andre tester.

LES VIDERE:
- Audi A4
- BMW 320- Mercedes-Benz C 200
- Konklusjon
- Tekniske data

Powered by Labrador CMS