Audi A4 Avant 2.0 TDI Multitronic

Dette er testens komfort-konge. Dessuten sanker den poeng på plassforholdene, førermiljø og sikkerhet.

Publisert Sist oppdatert

Audi A4

Innledning

Audi A4 Avant er helt fersk på norske veier, etter at sedanutgaven har gått opp løypa gjennom noen måneder. Både tekniske løsninger og designdetaljer kjenner vi igjen fra A5 og A6. At akselavstanden bare er 3,5 cm kortere enn på storebror A6 skulle innebære et hav av plass i baksetet, men det er ikke tilfellet, for akkurat benplassen i baksetet er heller beskjeden i dette laget.

Førermiljøet er langt på vei fullkomment. God oversikt, delikat, og med en imponerende finish som bygger oppunder det positive inntrykket av førermiljøet.

Testlaget er enige om at bilen byr på nydelig sittekomfort. Skinnsetene gir god sidestøtte i ryggen og bra lårstøtte, og sittekomforten understøttes av rikelige reguleringsmonn i både setet og rattet. Det er lite å utsette på støtte- og hvilemulighetene for både høyre- og venstrefoten.

I sterkere grad enn i forgjengeren er førerplassen bygget "rundt" sjåføren, slik at det skaper et kompakt preg. Likevel gir dashbordets utforming en følelse av stor kupébredde, men i virkeligheten er det bare marginale forskjeller mellom testbilene på dette punktet. Lasteavdelingen er eksemplarisk, med solid volum, god bredde og lav innlastingsterskel.

Den nye A4 har fått bedre vektfordeling enn forgjengeren – og dermed er det meget fin balanse i bilen, som bidrar til imponerende kjøreegenskaper. En presis styring bidrar til at det er en fryd å kuske bilen på svingete og kuperte veier, likevel må den se både Alfa 159 og BMW 320 et lite hakk foran seg når det gjelder kjøreegenskaper. Fjæringsoppsettet byr på et fint kompromiss mellom det komfortable og det sportslige.

Den firesylindrede TDImotoren i A4, som nå er basert på common rail prinsippet, har vi tidligere gitt mye skryt når den er kombinert med manuell, sekstrinns gearkasse. Denne gang er den koblet sammen med Multitronic-gear, og denne CVTlignende gearkassen krever litt annen kjørestil. Det skjer nemlig lite før turtallet er oppe på 2500 o/min, noe som oppleves som treg reaksjon hvis du er vant til normale automatkasser.

På ett område har Audi lagt seg på samme linje som BMW: I basisversjon er det ikke mer enn det høyst nødvendige av utstyr som er inkludert. Du må plusse på ganske mange tusenlapper for å komme opp på et nivå som de fleste kundene ønsker når de kjøper en premiumbil.

I vår testbil beløper ekstrautstyret seg til hele 190.000 kroner, hvorav de største postene er DVD-basert navigasjonssystem, Valcona-skinn og panoramatak. Nyttige detaljer som parkeringssensorer foran og bak koster 9100 kroner, elektrisk justerbare forseter med minne på førersiden koster 14.400 kroner, midtarmlene foran koster 2250 kroner, for å nevne andre ting som trekker opp prisen.


FØRERMILJØ 9,0
Nær fullkomment. Meget delikat, oversiktlig og funksjonelt.
PLASS I KUPÉ 7,0
På det jevne i alle retninger. Snau benplass i baksetet.
BAGASJEPLASS 8,0
Solid volum, lett å utnytte effektivt. Lav lasteterskel.
KOMFORT 9,0
Best i test på både kjørekomfort og sittekomfort.
PÅ VEIEN 8,0
Fin balanse i kjøreegenskapene. Nær Alfa- og BMW-nivå.
MOTORYTELSE 8,0
Nydelig motor. Nok kraft og moment, fleksibel.
FORBRUK 7,0
Gunstig på papiret, langt fra BMW. Multitronic trekker opp.
SIKKERHET 9,5
Som konstruert for NCAP-testen, fem stjerner.
PRIS 6,0
Desidert høyest pris for testbilen, gunstigere i basisversjon.
UTSTYR 7,0
Ikke mer enn det bør være på dette nivået i basisversjon.
SUM 78,5
Poengene gjelder kun for denne testen og kan ikke overføres til andre tester.

LES VIDERE:
- Alfa Romeo 159
- BMW 320
- Mercedes-Benz C 200
- Konklusjon
- Tekniske data

Powered by Labrador CMS