-
Nesbyen Auto AS:
Daglig leder - Nesbyen Auto
-
Team Verksted AS:
Mekaniker Otta
-
AutoriaGruppen:
Salgssjef bruktbil
-
Frydenbø Bil Ålesund AS:
Bilmekaniker
-
Alfie Bilskade AS:
Biloppretter
-
BilXtra Skøyen AS avd Asker:
Bilmekaniker
-
S. Rødsten Bilforretning AS:
Bilmekaniker
-
Team Verksted AS:
Mekaniker Orkanger
-
Bilia Insignia:
Salgsdirektør, Bilia Insignia
-
Bertel O. Steen Lastebil og Buss, Lørenskog:
Mekaniker
-
Team Verksted AS:
Mekaniker Lærdal
-
Team Verksted AS:
Kundemottaker
-
Team Verksted AS:
Industrimekaniker
-
Birger N. Haug AS:
Teknisk Leder
-
Bilbutikk1 as Avd Ås:
Kundemottaker / Delelagermedarbeider
-
Auto-Benz AS:
Bilmekaniker
-
Rettedal Bilkontroll AS:
EU-kontroll, produksjon og lager, kombinert stilling
Hybrid med turbin
Et naturlig spørsmål når man møter hybridbiler, er hvorfor man bruker bensinmotor til å produsere elektrisiteten med. Diesel måtte være meget mer logisk. Et amerikansk firma som heter Capstone spør enda mer, de spør om hvorfor det ikke brukes gassturbin. Og svaret er at det kan du.

Men før vi har møtt et hybrid kjøretøy med dieselmotor, hopper amerikanske Capstone over en generasjon og presenterer oss for hybridbusser med gassturbiner. De har utviklet en mikroturbin, verdens første CARB-sertifiserte. Og vi snakker ikke eksperiment her, den lille spinneren er allerede i bruk i en rekke hybridbusser over store deler av USA.
Sertifiseringen fra CARB, California Air Resources Board, er i dag nesten obligatorisk for noen som skal selge forbrenningsmotorer i andre stater. CARB-reglene er strengere enn de fleste, men de fleste vil nå gjerne holde seg til strenge regler, selv om de ikke finnes i lovform i andre delstater enda.
Advanced Vehicle Systems het den første fabrikken som bygget en hybridbuss med Capstone turbinen. Dette er så lenge siden som i 1997. Siden det er det levert flere hundre slike, også så langt unna som New Zealand og Japan.
60 kW yter disse små, kompakte turbinene, og de gjør ikke annet enn å produsere strøm. De er altså ikke koblet mekanisk inn på drivlinjen på noen måte. De bruker CNG eller LPG, forbrenner meget rent og etterlater ingen målbare partikler. Forbruket er også mer enn akseptabelt. Nå arbeider for øvrig Capstone med en dieselbrennende turbin, i disse dager er den også utstyrt med CARB-sertifikatet.
Det er etterhånden en rekke bussprodusenter som forsøker seg med denne form for energikilde. Mye tyder på at det er på denne måten gassturbinen endelig kan få en plass i trafikken, 50 år etter at Rover og Chrysler gjorde tapre forsøk på å drive biler med turbin, direkte.