-
Motor Forum Oslo AS:
Operativ Salgsleder Nybil
-
Frydenbø Bil Ålesund AS:
Bilmekaniker
-
TotalEnergies:
Distriktansvarlig / Sales Representativ
-
Team Verksted AS:
Mekaniker Lærdal
-
Team Verksted AS:
Kundemottaker
-
Nardo Bil Ålesund AS:
Servicemarkedsleder
-
Hyundai Motor Norway:
Regional Manager Sales
-
Team Verksted AS:
Industrimekaniker
-
Birger N. Haug AS:
Teknisk Leder
-
Albjerk Bil Ringerike AS:
Salgsleder
-
Bilbutikk1 as Avd Ås:
Kundemottaker / Delelagermedarbeider
-
Albjerk Bil Lier AS:
Mekaniker
-
Gumpens Auto Grenland AS:
Daglig leder
-
Tide Verksted AS:
Mekaniker
-
Tide Verksted AS:
Mekaniker
-
Tide Verksted AS, Avdeling Voss:
Mekaniker tyngre- og lette kjøretøy
-
Tellnes Autosenter AS:
Tungbil- og lettbil Mekanikere
-
Auto-Benz AS:
Bilmekaniker
-
Xpeng Motors (Norway) AS:
Regional Ettermarkedsleder
-
Rettedal Bilkontroll AS:
EU-kontroll, produksjon og lager, kombinert stilling
-
Alfie Bilskade AS:
Biloppretter
-
Bilia Drammen:
Bilmekaniker, Volvo/ Xpeng Drammen
-
Bilia Norge:
Bilmekaniker, BMW Skøyen
-
Werksta Bergen Åsane:
Verkstedleder
-
Strømmen Bilverksted AS:
Bilmekaniker - Personbil
Tysk Apollo
Hvis det er noe verden virkelig trenger nå, så er det nok en superbil. Og heldigvis er det noen hyggelige herrer i en by som heter Altenburg i tidligere Øst-Tyskland (Thüringen) som har sett behovet og som skal gi oss en. GMG Apollo skal den hete.
Det er åpenbart enklere å planlegge en 300 km/t bil, enn å finne på et originalt navn. Apollo var navnet på en av de spennende Intermeccanica-bilene, av underlig USA/Italiensk herkomst i seksti-årene, og – mer vanlig – det var også navnet på en ganske tråkig Buick – basert på Chevrolet Nova.
GMS Sportscar Manufactur heter et nytt firma, nylig grunnlagt i Altenburg. Bak selskapet står noen skikkelige partnere. MTM er en Ingolstadt-basert, velrenommert trimmer av VW-konsern-produkter – i første rekke Audi. Det er da også en Audi V8-motor som skal brukes i GMG Apollo.
Nitec Engineering heter en annen leverandør og partner, med sportsbilbakgrunn, og de har fått med seg universitet i München som skal jobbe med den teoretiske delen av bilens dynamiske egenskaper. Nitec tar seg av struktur og karosseri (Marco Vanetta heter designeren - nei, sorry, jeg vet heller ikke noe mer om ham) mens MTM er drivlinjefolk.
De har fått med seg ganske mange ”sponsorer” også. Ossiversand - en speditør som har spesialisert seg på øst-europeiske Internett-varer, Liqui-Moly - velkjent i olje- og additiv-verdenen og Tröster Systeme - en internasjonalt kjent underleverandør for bilindustrien. Det er www.ossiversand.de som blir den første eksklusive distributøren, og ”alle er stolte over at Apollo vil bli katalogført som rent Øst-produkt”.
Så langt er det faktisk litt imponerende.
Planene forteller om et hypermoderne produksjonsanlegg i en gammel industripark i Altenburg, i år skal det skrus sammen to forsøksbiler, neste år er det snakk om 50 stykker, med en arbeidsstokk på 25-30 (som på sikt skal øke til ca. 50.) Bilen skal gå i løp, det første blir 24 timer på Zolder neste år.
Og hva slags bil er det vi snakker om?
En brutalt utseende lukket (avtagbar takluke) to-seter med en hekkspoiler som kan sørge for 600 kg ekstra vekt over bakhjulene. 270 cm akselavstand, 425 x 195 x 110 ccm utvendige mål, og en Cw-verdi på 0,39. Målet er at den ikke skal veie mer enn 1000 kg, krom molybden ramme og glassfiberforsterket kullfiber er med i kokeboken.
Prisen vil bli fra 115.000 til 200.000 Euro, avhengig av spesifikasjonene. V8 hele veien (selv om man stilles en V12 i utsikt), der den svakeste har 360 hester i ren sugeutgave og hvor trimmingsgradene går hele veien opp til en biturbo på 650 hester. Der snakker de 360 km/t og 3 sekunder til 100 km/t.
Og så har Apollo noe som Königsegg ikke har. Hver Apollo-kunde skal nemlig få bilen sin overlevert på den vidunderskjønne plassen foran Alenburger Schloss.