Volvo XC90 V8: Kraftig snøkanon

Volvo inviterte til Winter Challenge i de dype finske skoger. Der fikk vi satt bilenes vinteregenskaper på prøve.

Publisert Sist oppdatert

XC90
XC90

Først publisert i BIL 4 - 2005.

Ivalo var åsted og anledningen var introduksjon av Volvo XC90 med den nye V8-motoren. I to dager fikk vi prøvekjøre denne modellen under arktiske forhold, i tillegg til å hygge oss bak rattet på V50 i den heftigste utførelsen med 220 hk og trekk på alle hjul. Begge bilene blir nisjeprodukter i Norge, og selv svenske journalister rister oppgitt på hodet over en XC90 til 600 tusen kronor (under halvparten av hva den koster i Norge).

Kompromissløst
Det er selvsagt det amerikanske markedet som skriker etter V8-motor i XC90 – 30% av alle SUVer i dette segmentet leveres med V8 under panseret der. Og siden Nord-Amerika står for 60% av alt XC90-salg, må svenskene selvsagt tilpasse seg USAønskene, selv om salget for øvrig går bra. Nå er produksjonen i Torslanda oppe i 90.000 biler per år mens opprinnelig plan var 50.000, noe som medførte lange ventelister de første månedene XC90 var i produksjon.

Det å skohorne en V8 inn i et trangt motorrom, er ingen enkel oppgave. Så selv om det finnes diverse V8’ere i Ford-familien, var alle for store. En Volvo-motor skal sitte på tvers slik at bilens deformasjonssoner holdes intakt. Og den skal være miljøvennlig. For å innfri disse kravene måtte Volvo-ingeniørene lete kloden rundt, og de endte langt fra Sverige, hos Yamaha! Den japanske produsenten løste oppgavene på eminent vis. I stedet for en tradisjonell 90° konstruksjon, la de 60° luft mellom sylinderrekkene. I tillegg parallellforskjøv de blokkene med en halv sylinderbredde og monterte både tenning og startmotor direkte på selve motoren. Resultatet er en V8 med de kompakte målene 754 mm x 635 mm og en vekt på beskjedne 190 kg takket være utstrakt bruk av aluminium.

En helt ny gearkasse måtte utvikles for å tåle dreiemomentet en V8 utsetter den for. Alle XC90 V8 leveres derfor med en intelligent 6-trinns automatkasse med manuell overstyringsmulighet. Det at gearkassen er intelligent betyr for eksempel at den ikke gearer opp midt i en sving. En nyutviklet programvare kalt CVC (Complete Vehicle Control) styrer både motor og gearkasse og sørger for optimal balanse mellom kjøreegenskaper, ytelser og drivstofforbruk. Og sømløse gearskift både opp og ned.

Vi fikk anledning til å kjøre XC90 V8 både på landevei og på lukket anlegg med bl.a. en krevende terrengløype. Bilen tok seg eksemplarisk opp bratte snø- og isdekte bakker. Ned de bratteste skrentene savnet vi imidlertid søsterfirma Land Rovers (og BMWs) geniale Hill Descent Control eller lavgear. Vi satte bilen på en rekke prøver på forskjellige underlag, både is og snø, mens vi koblet inn og ut de elektroniske hjelpemidlene den er utstyrt med.

Til å veie 2,1 tonn, er XC90 en lett håndterlig bil med en høy grad av komfort. Det faktum kombinert med Volvos sterke merkevare og godt utbygde norske forhandlernett gjorde at XC90 med glans utkonkurrerte sine nærmeste konkurrenter X5, Touareg og M-Klasse på fjorårets salgsstatistikk. Den statistikken vil ikke V8-utgaven gjøre merkbart innhugg på, den norske importøren regner med å selge mellom ti og tjue biler i år.

Volvo XC90 V8 (7-seter)
Pris: kr 1.228.900
Motor: V8. 4414 ccm. 232 kW (315 hk) v/5850 o/min. 440 Nm v/3900 o/min.
Mål og vekt: LxBxH: 480 x 190 x 174 cm. Akselavstand: 286 cm. Egenvekt m/fører: 2148 kg. Tillatt totalvekt: 2766kg.
Dekk: 235/60 R18.
Bagasjerom: 613-1837 liter (VDA).
Tankvolum: 80 liter
Aks. 0 - 100 km/t: 7,3 sek.
Toppfart: 210 km/t
Forbruk blandet kjøring: 1,35 l/mil
CO2-utslipp: 322 g/km

Powered by Labrador CMS