Peugeot 75 år i Norge - med nytt museum

De av dere som av og til er innom Betel O. Steens hovedanlegg på Lørenskog, vil vite at der bygges det og der har det vært bygget og der vil det nok fortsatt bygges. Det nyeste bygget inneholder også noe viktig: bedriftsmuseet.

Publisert Sist oppdatert

Fra venstre: Jan-Einar Moe, Knut Magnussen og Ivar Havdal
Fra venstre: Jan-Einar Moe, Knut Magnussen og Ivar Havdal

Det skal jommen Marius Steen, Bertel O.Steens toppmann, ha: han har like stor sans for historien som sin far har. Men Marius har også hatt muligheten til å få den – eller deler av den – opp fra kjelleren.

Storimportøren har nettopp åpnet nytt og ombygget resepsjonsområde. Den aller største delen av det gulvet er blitt det nye bedriftsmuseet. Bertel O. Steens gamle kontor (fremdeles er det en dør inne i pengeskapet som ikke er åpnet, men det arbeides med saken) er på plass, og et nydelig utvalg av de gamle bilene (og andre gjenstander) er stilt ut på det nye gulvet.

Åpningsutstillingen er viet Peugeot, av to grunner. Peugeot 403, virkelig et fyrtårn i Peugeots historie, fyller 50 år i år, og man feirer at Peugeot-agenturet har vært hos Bertel O. Steen i 75 år i år.

Det vil si, dette er en genial liten historieforfalskning. I 1929 hadde nemlig Bertel O. Steen agenturet for Horch, så da han også fikk Mercedes-Benz det året nøyde han seg med lastebilene derfra, for ikke å forstyrre for det andre tyske merket. Samtidig mistet han Fiat, et skikkelig råttent bakholdsangrep, som han hadde gjort til en bestselger i Norge. For å erstatte den gikk han til Peugeot, som hadde vært meget sparsomt representert i Norge frem til da.

Men hos Bertel O. Steen har de også alltid kunnet ta en fest eller tre, med en viss stil, så genial, lateral tenking slo tidlig fast at det var feil å feire to store fødselsdager samme år. Derfor feires Mercedes-agenturet med utgangspunkt i 1929, mens man feirer Peugeot med utgangspunkt i 1930 – det var nemlig da den første Peugeoten ble levert til kunde. Den ene stakkars bilen hadde da vært lagervare i mange måneder, men ble solgt rett før bilutstillingen på Frogner, slik at man måtte skynde seg å få opp en ny en til messen. Den ble til gjengjeld ikke solgt før i 1931.

Men derfor får vi altså senere i år en liten Peugeot-i-Norge-feiring, og en offisiell åpning av det nye museet. I mellomtiden får dere nøye dere med dette ene bildet fra at de siste bilen ble rullet på plass av de tre sentrale BOS-medarbeiderne som også har et stort ansvar som museumskuratorer.

Powered by Labrador CMS