-
Tønsberg Autoservice AS:
Bilmekaniker
-
Møller Bil Ganddal:
Nybilselger
-
Bavaria Norge:
Salgsleder
-
Møller Bil Lillehammer:
Kundemottak/takserer
-
Møller Bil Oslo Vest:
Servicemarkedssjef
-
Toyota Bilia:
Servicemarkedssjef, Toyota Seljord
-
Tide Verksted AS:
Mekaniker
-
Tide Verksted AS:
Mekaniker
-
Tide Verksted AS, Avdeling Voss:
Mekaniker tyngre- og lette kjøretøy
-
Bilservice AS:
Bilmekaniker
-
Erik Arnesen Helsfyr:
Bilmekaniker
-
Strømmen Bilverksted AS:
Bilmekaniker - Personbil
-
Møller Bil Fellesfunksjoner avd. Logistikk:
Takserer brukte biler
-
Volvo Car Stor-Oslo:
Mekaniker
-
Møller Bil Sandefjord:
Serviceleder / Kundemottaker
-
Autoringen AS:
Selger – Autoringen
-
Autoringen AS:
Auksjonsstøtte - Autoringen
-
AutoMester AS:
Kjedekonsulent
-
Team Verksted AS:
Mekaniker Kristiansand
-
Team Verksted AS:
Delelagersjef Team Verksted Ålesund
-
DNB Bank ASA Norway Branch:
Sales Manager - Vestfold, Telemark/Buskerud
-
Werksta Norge:
Bilskadereparatør / Oppretter
-
Man Truck & Bus Norge AS:
Selger lastebil
-
Volvo Car Stor-Oslo:
Mekaniker
-
Rettedal Bilkontroll AS:
EU-kontroll, produksjon og lager, kombinert stilling
-
Auto-Benz AS:
Bilmekaniker
-
Moss To-Takt AS:
Bilmekaniker / tekniker
-
Møller Bil Skadesenter Asker og Bærum:
Bilmekaniker/tekniker
-
Autoringen Ski AS:
Plassjef – Autoringen Ski
-
Toyota Bilia AS:
Regionsjef Servicemarked
-
Bil i Nord:
Volvo-mekaniker
-
Bilforlaget AS:
Vaktsjef/journalist
-
Jæger Automobil AS:
Bilskadetakserer

Ny Compass klar til høsten
Jeepen som redder Jeep i Norge?
Jeep med 600 km rekkevidde og firehjulstrekk høres ut som en riktig oppskrift hvis prisen i tillegg blir tilpasset kjøpekraften til norsk gjennomsnittlig årslønn. Er det nye Compass som skal få Jeep til å skinne igjen i Norge?
Få kan vise til like sterk bilmerkevare som Jeep. Den tradisjonsrike amerikaneren representerer det ultimate der prærie tar over for vei, bare ikke i Norge hvor særnorske engangsavgifter står som uoverstigelige hindre for Amerikas tøffeste bilmerke.
Hadde det ikke vært for el-versjonen av lille, ganske morsomme og polskbygde Avenger, modellen som ikke engang selges i Jeeps hjemland og amerikanere flest neppe har hørt om, ville Jeep som bilmerke nærmest vært borte fra det norske bilmarkedet.
Kommer til høsten
Men nå øynes lys i enden av tunnelen. Mot slutten av året slippes tredje generasjon av kompaktstore og Italia-bygde Compass, og ikke bare som avgiftsdød hybrid og ladehybrid, men også i en «norsk» utgave hvor elektrisk drift kombineres med firehjulsdrift og typiske Jeep-egenskaper som god bakkeklaring samt terrengegenskaper og vadedypde Jeep hevder ingen av konkurrentene i denne klassen matcher.
Bygd på STLA-Medium, konsernplattformen som den så langt deler med Citroën ë-C5 Aircross, Peugeot E-3008/E-5008 og Opel Grandland, vokser Compass til lengde på 4,55 meter og blir dermed stor nok til å dekke de fleste familiære transportbehov. Samtidig er det visuelle uttrykket strammet betydelig opp slik at Compass ser langt mer sinna ut enn utgående modell. Sinna er den også med opptil 375 hk i 4x4-utgaven. En spesiell nedgiring av bakakselen gir inntil 3100 Nm i moment på bakhjulene.
Må bli billig
En First Edition med kun forhjulsdrift yter 213 hk, men sistnevnte må bli rasende rimelig for at det skal være av interesse å dra ned Jeep-imaget ved å ta bort firehjulsdriften.
En First Edition med kun forhjulsdrift yter 213 hk, men sistnevnte må bli rasende rimelig for at det skal være av interesse å dra ned Jeep-imaget ved å ta bort firehjulsdriften.
De to variantene er også litt forskjellig utformet med røffere støtfanger foran og bak på AWD-varianten for å klare brattere vinkler mot terrenget. Her oppgir Jeep 27 grader foran og hele 31 grader bak for 4x4-varianten, mens bakkeklaringen og vadedybde er lik for begge med henholdsvis 20 og 47 cm.
Rekkevidden oppgis til 600 km på firehjulstrekkutgaven, hurtiglading skjer med inntil 160 kW og lading fra 20 til 80 prosent går unna på rundt 30 minutter.
Røff inni
Også interiøret bærer et langt røffere preg og er ikke like elegant som i eksempelvis halvbroren Peugeot E-3008. Men alle de innvendige mål er økt målt mot dagens Compass, setene foran gir god støtte og 40/20/40-splitt av bakseteryggen åpner for å frakte lange gjenstander som eksempelvis ski inne i bilen. Bagasjevolumet er økt med 45 liter med ganske flatt lastegulv når ryggene nede. Ladekablene må ligge bak for heller ikke Compass har frunk. Til gjengjeld har bilen mange lagerrom til småting inne i kupeen.
Her er headupdisplay, en egen linje med hurtigknapper i bunnen av skjermen og girvelger og kjøremodusvelger plassert på midtkonsollen. Som flere av konsernmodellene vil også Compass kunne leveres med Matrix LED lyspakke.
Grantre og takttelt
Aldri en ny Jeep uten bilde i vindusrammen foran som denne gang viser bilen plassert ved et grantre og med føreren sittende å spille gitar inne i et oppslått taktelt.
Hvilke varianter, hva som pakkes av utstyr inn i bilprisen og hvilke tilvalg som vil være aktuelle for Norge er ikke klart, ei heller prisene.
Med Compass på plass dobler Jeep det elektriske modellutvalget. I 2026 rulles også D-SUV-en Wagoneer S utstyrt med rundt 600 hk og 600 km rekkevidde ut i salgslokalene.
Jeep Compass i tall
Pris fra | Ikke klar |
Motor | El/213/375 hk |
Drivlinje | 1A, 2WD/4WD |
0-100 km/t | Ikke oppgitt |
Toppfart | Ikke oppgitt |
Lading DC/AC | 160/22 kW |
Ladefart 20-80% | 30 min |
Strømforbruk | Ikke oppgitt |
Rekkevidde (WLTP) | 500 - 650 km |
Dimensjoner (L/B/H) | 455/168/190 cm |
Bilvekt | Ikke oppgitt |
Nyttelast | Ikke oppgitt |
Bakkeklaring | 20,0 cm |
Angrepsvinkler foran/midt/bak (AWD) | 27/16/31 grader |
Vadedybde | 47 cm |
Tilhengervekt | Ikke oppgitt |
Bagasjerom foran | Ingen |
Bagasjerom | 550 liter |
Garanti/km | 5 år/100 000 km |
Batterigaranti/km | 8 år/160 000 km |
Miljøklasse | A |
Euro NCAP | Ikke testet |
Kilde: Produsent |