Større og røffere, og nå med elmotor. Ny Jeep Compass er på plass i løpet av høsten.

Ny Compass klar til høsten

Jeepen som redder Jeep i Norge?

Jeep med 600 km rekkevidde og firehjulstrekk høres ut som en riktig oppskrift hvis prisen i tillegg blir tilpasset kjøpekraften til norsk gjennomsnittlig årslønn. Er det nye Compass som skal få Jeep til å skinne igjen i Norge?

Publisert Sist oppdatert

Få kan vise til like sterk bilmerkevare som Jeep. Den tradisjonsrike amerikaneren representerer det ultimate der prærie tar over for vei, bare ikke i Norge hvor særnorske engangsavgifter står som uoverstigelige hindre for Amerikas tøffeste bilmerke. 

Hadde det ikke vært for el-versjonen av lille, ganske morsomme og polskbygde Avenger, modellen som ikke engang selges i Jeeps hjemland og amerikanere flest neppe har hørt om, ville Jeep som bilmerke nærmest vært borte fra det norske bilmarkedet. 

Kommer til høsten

Men nå øynes lys i enden av tunnelen. Mot slutten av året slippes tredje generasjon av kompaktstore og Italia-bygde Compass, og ikke bare som avgiftsdød hybrid og ladehybrid, men også i en «norsk» utgave hvor elektrisk drift kombineres med firehjulsdrift og typiske Jeep-egenskaper som god bakkeklaring samt terrengegenskaper og vadedypde Jeep hevder ingen av konkurrentene i denne klassen matcher.

Bygd på STLA-Medium, konsernplattformen som den så langt deler med Citroën ë-C5 Aircross, Peugeot E-3008/E-5008 og Opel Grandland, vokser Compass til lengde på 4,55 meter og blir dermed stor nok til å dekke de fleste familiære transportbehov. Samtidig er det visuelle uttrykket strammet betydelig opp slik at Compass ser langt mer sinna ut enn utgående modell. Sinna er den også med opptil 375 hk i 4x4-utgaven. En spesiell nedgiring av bakakselen gir inntil 3100 Nm i moment på bakhjulene.

Må bli billig

En First Edition med kun forhjulsdrift yter 213 hk, men sistnevnte må bli rasende rimelig for at det skal være av interesse å dra ned Jeep-imaget ved å ta bort firehjulsdriften. 

En First Edition med kun forhjulsdrift yter 213 hk, men sistnevnte må bli rasende rimelig for at det skal være av interesse å dra ned Jeep-imaget ved å ta bort firehjulsdriften.

De to variantene er også litt forskjellig utformet med røffere støtfanger foran og bak på AWD-varianten for å klare brattere vinkler mot terrenget. Her oppgir Jeep 27 grader foran og hele 31 grader bak for 4x4-varianten, mens bakkeklaringen og vadedybde er lik for begge med henholdsvis 20 og 47 cm.

Rekkevidden oppgis til 600 km på firehjulstrekkutgaven, hurtiglading skjer med inntil 160 kW og lading fra 20 til 80 prosent går unna på rundt 30 minutter.

Røff inni

Også interiøret bærer et langt røffere preg og er ikke like elegant som i eksempelvis halvbroren Peugeot E-3008. Men alle de innvendige mål er økt målt mot dagens Compass, setene foran gir god støtte og 40/20/40-splitt av bakseteryggen åpner for å frakte lange gjenstander som eksempelvis ski inne i bilen. Bagasjevolumet er økt med 45 liter med ganske flatt lastegulv når ryggene nede. Ladekablene må ligge bak for heller ikke Compass har frunk. Til gjengjeld har bilen mange lagerrom til småting inne i kupeen.

Her er headupdisplay, en egen linje med hurtigknapper i bunnen av skjermen og girvelger og kjøremodusvelger plassert på midtkonsollen. Som flere av konsernmodellene vil også Compass kunne leveres med Matrix LED lyspakke.

Grantre og takttelt

Aldri en ny Jeep uten bilde i vindusrammen foran som denne gang viser bilen plassert ved et grantre og med føreren sittende å spille gitar inne i et oppslått taktelt.

Hvilke varianter, hva som pakkes av utstyr inn i bilprisen og hvilke tilvalg som vil være aktuelle for Norge er ikke klart, ei heller prisene.

Med Compass på plass dobler Jeep det elektriske modellutvalget. I 2026 rulles også D-SUV-en Wagoneer S utstyrt med rundt 600 hk og 600 km rekkevidde ut i salgslokalene.

Jeep Compass i tall

Pris fraIkke klar
MotorEl/213/375 hk
Drivlinje1A, 2WD/4WD
0-100 km/tIkke oppgitt
ToppfartIkke oppgitt
Lading DC/AC160/22 kW
Ladefart 20-80%30 min
StrømforbrukIkke oppgitt
Rekkevidde (WLTP)500 - 650 km
Dimensjoner (L/B/H)455/168/190 cm
BilvektIkke oppgitt
NyttelastIkke oppgitt
Bakkeklaring20,0 cm
Angrepsvinkler foran/midt/bak (AWD)27/16/31 grader
Vadedybde47 cm
TilhengervektIkke oppgitt
Bagasjerom foranIngen
Bagasjerom550 liter
Garanti/km5 år/100 000 km
Batterigaranti/km8 år/160 000 km
MiljøklasseA
Euro NCAPIkke testet
Kilde: Produsent

Både 2WD og 4WD blir tilgjengelig. Firehjulstrekkeren nærmest.
4WD-varianten har brattere angrepsvinkel foran.
Compass med helt nytt interiør.
Selv om plattformen er lik, minner ikke dette mye om Peugeot E-3008.
God støtte er viktig når terrenget heller.
Kjøreprogram- og girvelger på midtkonsollen.
Linje med hurtigvalgknapper under skjermen.
Stort bagasjerom og henimot flatt lastegulv når seteryggene legges ned.
Ikke plass til frunk her.
Et av de mange felgvalgene.
Legg merke til den solide tauekroken.
Grantre og taktelt i vindusrammen foran.
Powered by Labrador CMS