-
Volvo Car Stor-Oslo:
Servicemarkedsleder
-
RøhneSelmer AS:
Nybilselger – Privat og Næring
-
Bertel O. Steen Tønsberg:
Mekaniker/Tekniker
-
Møller Bil Skadesenter Orkdal:
Biloppretter/Lakkerer
-
Viking Kontroll AS:
Leder drift og utvikling
-
RøhneSelmer AS:
Innkjøps og kvalitetsansvarlig
-
Bilia Insignia:
Teamleder Verksted, Insignia
-
Autoplan AS:
Salgssjef
-
Alt i Alt AS:
Bilmekaniker / Stedfortreder for Teknisk leder
-
Alt i Alt AS:
Teknisk Leder
-
Sekkingstad Bil AS:
Faglært bilmekaniker
-
RSA Bil Romerike:
Mekaniker/tekniker - RSA Bil Romerike
-
BilXtra Skøyen AS avd Asker:
Bilmekaniker
-
Subaru Norge AS:
Teknisk Trener & Teknisk Support
-
RøhneSelmer AS:
Nybilkoordinator
-
Frydenbø Bil Ålesund AS:
Bilmekaniker
-
Bilia Xpeng:
Servicesjef, Xpeng Drammen
-
RøhneSelmer AS:
Mekaniker
-
RøhneSelmer AS:
Servicerådgiver
-
Auto-Benz AS:
Bilmekaniker
-
RSA Bil Arendal:
Bilselger - RSA Bil Arendal
-
Bertel O. Steen AS:
Produkt- og ordrekoordinator
-
RSA Bil Oslo:
Mekaniker/tekniker - RSA Bil Oslo
-
Norwegian Mobility Group AS:
Leder for serviceskolen
-
RSA Bil Forus:
Bilmekaniker
-
Rettedal Bilkontroll AS:
EU-kontroll, produksjon og lager, kombinert stilling
-
RSA:
Forhandlerkonsulent - RSA Deler og Tilbehør
-
Toyota Haugesund AS:
Salgssjef
-
Bilbutikk1 as Avd Ås:
Kundemottaker / Delelagermedarbeider
-
Sulland Lier:
Mekaniker
-
Tide Verksted AS:
Mekaniker
-
Tide Verksted AS:
Mekaniker
-
Tide Verksted AS, Avdeling Voss:
Mekaniker tyngre- og lette kjøretøy
Volvo med ny modell: XC70 “gjenoppstår”
Ut av det blå har Volvo lansert en helt ny modell. I samme slengen spar de frem et ikonisk modellnavn.
Nye Volvo XC70 er en ladbar hybrid med opptil 20 mil elektrisk rekkevidde, målt etter kinesisk “snill” standard.
Mens ladbare hybrider fikk “nådestøtet” i Norge fra 1. mars i år, da de mistet alle avgiftsfordeler og i snitt økte med 45.000 kroner i avgift, er drivlinjen på sterk fremmarsj i Europa og Kina.
I lys av dette har Volvo utviklet en ny plattform for ladbare hybrider med det de kaller “extended range” (EREV – Extended Range Electric Vehicle).
Løsningen skal gi ekstra lang rekkevidde.
Normalt er en slik drivlinje at bilens primære fremdrift er fra elmotor, med et batteri som kan lades fra strømnettet og der en forbrenningsmotor fungerer som en "range extender" – den driver en generator som lader batteriet eller gir strøm til den elektriske motoren, og kan kobles direkte til drivhjulene.
Volvo sier de vil komme med flere detaljer om bilen i månedene fremover.
Stor etterspørsel
Nye XC70 er designet for å møte etterspørselen etter plug-in hybrider med lengre rekkevidde i Kina, hvor den vil bli tilgjengelig for bestilling senere i år.
Volvo vil se på muligheter for å lansere bilen i andre markeder.
– XC70 markerer vår strategiske inngang til ladbar hybrid-segmentet med lengre rekkevidde, og er en perfekt bro til full elektrifisering. Bilen et attraktivt alternativ for dem som ennå ikke er klare for helelektriske biler. Dette er også et eksempel på regionalisering, hvor vi tilpasser oss de lokale markedsbehovene, sier Håkan Samuelsson, administrerende direktør i Volvo Cars blant annet, i en melding.
Tydelig Volvo
Den mellomstore SUV-en har en tydelig Volvo-look, hovedlyktene er gjenkjennbare “Tors Hammer”, med en liten tvist.
Rett under kjørelysene er det frontlykter med Matrix LED-teknologi, som tilpasser seg vei- og trafikksituasjoner. Dette skal bidra til å forbedre både sikt og sikkerhet.
Grillen er inspirert av selskapets helelektriske modeller.
Den har en aktiv lukkefunksjon, som justeres automatisk for å optimalisere aerodynamikk, kupéklima og kjøling. Funksjonen skal bidra til forbedret energieffektivitet, som igjen øker rekkevidden, skriver Volvo.
Kortere rekkevidde med Europa-standard
Rekkevidden på 200 kilometer er oppgitt etter den kinesiske standarden CLTC og gjelder dermed kun for det kinesiske markedet.
Omregnet til WLTP, som vi bruker i Europa, kan XC70 trolig få en elektrisk rekkevidde på rundt 160 kilometer. Er man på langtur, produseres noe av strømmen sannsynligvis av bensinmotoren.
Ikonisk navn
Nye XC70, som blir litt større enn dagens XC60, har fått navnet sitt fra en av Volvos mest ikoniske biler.
Men mens XC70 var en stasjonsvogn, er nye XC70 en SUV.
Da den originale XC70 først ble introdusert, var det først som den mer tradisjonelle stasjonsvognen V70.
Bilen ble svært populær i Norge. XC70 ble produsert fra 1997 til 2016.