Nissan Micra: Nissan Micra C+C: Sjarmør med jentetekke - BilNorge.no
img
img
img
img
img
img
img
def bilnytt biljobb Bil FirmaBil YrkesBil Motorbransjen Default forside meny
bilde
Nissan Micra C+C: Sjarmør med jentetekke
PRØVEKJØRT: Den toppløse nykommeren fra Nissan er i overkant “feminin” til å lokke de store kundemasser. Det er nok flest jenter som lar seg begeistre.
Biltester:
bsgif Biltester
Norges største samling biltester fra bladet Bil (1996-2019).

Twitter RSS
bsgif

Først publisert i BIL 12-2005.

Når Nissan nå kommer på banen med sin Coupé+Cabriolet, her i Norge i løpet av februar, vil de utfordre de to konkurrentene av samme størrelse som allerede har etablert seg, nemlig Peugeot 206 CC, som er en veteran å regne, og den ferskere Opel Tigra Twin Top. Mens Tigra er en ren to-seter, har Nissan valgt å følge samme linje som Peugeot ved å beholde bilens baksete – altså to pluss to.

La det imidlertid være helt klart: Du skal være ytterst tolerant – eller ytterst ung – hvis du frivillig lar deg transportere i baksetet. Eller som en tysk kollega uttrykte det: Benplassen i baksetet kan ikke kritiseres – for den finnes ikke. I forsetet derimot er benplassen upåklagelig, nær sagt uansett hvilken størrelse du bruker i sko. Er du blant de lengste av oss, vil du nok likevel føle deg ukomfortabel, for til tross for at setene er senket 2 cm i forhold til den vanlige Micra, skal du ikke være mer enn 185 cm høy før vinden som passerer frontruta griper tak i frisyren. Eller frisøren, skal vi kanskje si, for Micra C+C er en bil med utpreget feminin appell. Ta for eksempel det pastell-blå-grå interiøret, det er neppe mange gutter som har det som sitt førstevalg.

Men bevares, til å være en småbil er Micra C+C meget praktisk. En ting er stål/glass-taket, produsert av tyske Karmann, som senker seg ned i bagasjerommet på nøyaktig 22 sekunder. Dette kan gjøres i fart, eller rettere sagt i bevegelse, hastigheten må være lavere enn 5 km/t. Hele jobben gjøres med en knapp mellom setene, ingen låsehaker skal løsnes eller åpnes. Dermed har du en helårs-cabrio som ikke er beheftet med de problemer som snø og is skaper for et stofftak. Dessuten har du akseptabel bagasjeplass, 225 liter – eller et par middels kofferter – er det plass til under det nedfelte taket i bagasjerommet. I tillegg har du plass til en stor koffert i baksetet, der vil jo ingen sitte likevel. Kjører du med taket på, er bagasjerommet like rommelig som i en mellomklassebil, 457 liter.

Micra C+C leveres med to motorvalg, enten 1,4-liter med 88 hester eller 1,6-liter med 110 hester. Under vårt første bekjentskap med sjarmøren, var bare den kvikke 1,6-literen tilgjengelig, kombinert med en kompakt og fin femtrinns manuell kasse. Dette er samme motor som også kommer i Nissan Note. Automatgear kommer i løpet av våren 2006, bare i kombinasjon med 1,6-literen.

Et problem for cabrioleter generelt, er manglende stivhet i karosseriet når taket skjæres av. Her er problemet mindre, på grunn av den beskjedne akselavstanden. Likevel har Nissan gjort omfattende grep for å få bilen så stiv som mulig, for eksempel er det bygget en torsjonsvegg mellom baksetet og bagasjerommet, og kanalene under dørene er av tykkere stål.

Dette er Nissan Micra C+C:

 

1.4 Tekna

1.6 Tekna+

Priser, fra*:

ca. 236.000,-

Sylindervolum:

1386 ccm

1598 ccm

kW(hk)/omdr.:

65(88)/5200

81(110)/6000

Nm/omdr.:

128/3200

153/4400

Egenvekt m/fører:

1210 kg

1225 kg

Aks. 0–100 km/t:

12,8 sek

10,6 sek

Toppfart:

176 km/t

191 km/t

Forbruk snitt:

0,66 l/mil

0,67 l/mil

CO2-utslipp:

158 g/km

160 g/km

Lengde: 381 cm. Bredde: 167 cm. Høyde: 144 cm. Akselavstand: 243,2 cm. Sporvidde f/b: 146/145 cm. Bagasjeromvolum: 225-457 liter. (VDA). Tankvolum: 46 liter.
*=endelige priser ikke klare.

pic

toolbar_print.gif Printervennlig versjon   toolbar_mail.gif Tips en venn   Del på facebook   twitter   tilbake.gif  Tilbake til forside
annonse

logotest
Påmelding til daglig nyhetsbrev.
  
   
pix pix pix
pix pix pix pix
pix     pix
 
pix     pix
pix     pix
   
pix     pix
pix     pix
pix   pix

 
Annonse: