Elever i arbeid

Studier

North 1

Shell Eco Marathon

De to bilene Høgskolen i Østfold stiller med blir avanserte konstruksjoner med karbonfiber og titan.

Publisert Sist oppdatert

I sitt tredje år som deltaker i Shell Eco Marathon på Nogaro-banen i Frankrike 11.-13. mai 2007, stiller Høgskolen i Østfold med biler i to klasser, Urban Concept og Prototype. Urban Concept-klassen har de erfaring med fra de foregående år, mens Prototype-bilen er helt ny for høgskolen. Til sammen deltar drøyt 250 lag fra 18 nasjoner.

Claw skal stille i bybil-klassen (Urban Concept Car). Karosseriet bygges i karbonstoff med ramme i titan og bilen får en total lengde på 280 cm og en vekt i underkant av 100 kilo. Fordi dette skal bli en ”bybil”, blir den utstyrt med bl.a. kjørelys og blinklys. En Honda 4-takts motor skal gi hestekrefter og lavt forbruk. Motoren skal kjøres på vanlig bensin. Studentene har satt et forbruk tilsvarende 500 km/l som mål.

Cado er påmeldt i Prototyp-klassen. Den har to hjul foran og ett bak, med en 45 graders tilt-funksjon på forhjulene. Fra snute til hekk måler den 320 cm, med en høyde på bare 85 cm. Karosseriet bygges i komposittmaterialer på en egenkonstruert ramme i titan. Motoren er en 35 ccm Honda 4-takter med 1,1 hk som kan gå på vanlig bensin eller etanol (E-38). De tre hjulene er i dimensjon 26 tommer uten mønster (slicks).

Studentenes mål med denne eksotiske prototypen er å utforske bruk av eksotiske, høyteknologiske materialer, og de samarbeider med teknologibedrifter i nærområdet for å realisere prosjektet. Et av de selvpålagte kriteriene for bilen er at den skal passe til førere mellom 150 og 200 cm høyde. Målet med Cado (som betyr dråpe på latin) er et forbruk tilsvarende 1000 km/l.

Citadine er en såkalt ”Urban Car bygget av HiØ som stilte til start i 2005 uten å fullføre, er bygget i karbonfiber og har selvbærende karosseri. Understellet er en sandwichkonstruksjon. Bilen har en Honda 4-takts bensinmotor. Den modifiseres nå av elevene på Eidsvoll Videregående Skole.

Totalvinnere uansett klasse i 2006 var franske studenter fra Lycee La Jolyverie som med en ”bil med en motor drevet med bioethanol, presterte et forbruk tilsvarende 2885 kilometer på en liter. Året før oppnådde laget fra ETH Zurich et forbruk på imponerende lave 3836 kilometer per liter, og så lenge den rekorden står, vil ikke skolen delta igjen – de kommer tilbake kun hvis andre slår den rekorden.

Den norske bilen North-1 var ikke like drivstoffgjerrig, men klarte likevel hele 90 kilometer på en liter biodiesel. Både danske og svenske studenter har i flere år deltatt med en rekke kjøretøy og med stor suksess.

I Shell Eco Marathon 2006 vant et lag fra Danmarks Tekniske Universitet Urban Concept-klassen med et forbruk tilsvarende 810 km/l. De brukte en brenselcelle som drivkraft og hentet ut energien fra hydrogen. Denne energipakken er utviklet gjennom flere års deltakelse i løp på Nogaro-banen, er nå patentert og får nå trolig en kommersiell fremtid.

De bilene som mønstrer til løpet, er av alle slag: Motorene går på diesel eller bensin eller LPG-gass, solenergi, elektrisitet, hydrogen eller bio-drivstoff. Bare fantasien setter begrensninger for motor, drivstoff og karosseriutforming. I fjorårets løp var det til og med en bil som gikk på bio-etanol utvunnet fra brødsmuler.

Powered by Labrador CMS