Ford Edge

Ford Edge

Ford Edge

Ford Edge annonse

Edge pushes

La oss se hvor meget journalistene rapporterer om Ford Edge når de sender hjem ting fra Detroit. USA blir nå utsatt for den største digitale reklameblitzen noensinne når Ford drar i gang Edge-kampanjen.

Publisert Sist oppdatert

Edge er vel egentlig Fords eneste nye bil nå, og en utrolig viktig modell for den Blå Ovalen. 100 millioner dollar skal de bruke på å fortelle om bilen til publikum. De vil se den på store plakater – i tre dimensjonal fremførelse. Annonser vil dukke opp på amerikansk, kinesisk, koreansk, vietnamesisk og spansk – El Nuevo Egde ser du over hele Los Angeles.

Beyoncé vil synge om bilen, og det vil også den lokale helten fra koreanske såpeoperaer, Ahn Jae Wook (det lille bildet). Hip hop stjernen Kelis opptrer både i TV-spots og har gjort en skive som heter Push it to the Edge.

Og dersom du ønsker å sjekke opp de 100 største hit’ene i år, i Rolling Stones, må du først brette deg gjennom et dobbelt oppslag som inneholder en kjempeannonse for Edge, og når du endelig kommer frem vil du oppdage at Ford sponser nedlastingen av alle sammen, som du deretter kan spille gjennom MP3-koblingen i Edge.

Typisk for hele kampanjen er at selv om den er planlagt å skape 500 millioner ”impressions i løpet av en helg, er det ikke en typisk masseannonsering. Her er målgruppene omhyggelig valgt ut og kartlagt.

Derfor er det for eksempel laget egne annonser der språket nærmest er Spanglish, som skal plasseres i de hippeste Hispanic-magasinene. Samtidig som de etablerte får sitt.

I en av de tilsynelatende konvensjonelle TV-spotene, stiger en tøff fyr ut av en tøff Edge og der står det selvfølgelig en aldeles nydelig dame og forteller hvor dishy de er. Hvorpå mannen flasher gifteringen sin og svarer at ”det sier kona også med tag-linjen ”Bold Stays Faithful”. (Noe som selvfølgelig også er et viktig budskap til de titusenvis av kundene som forlater Ford – eller USA-biler – for tiden).

Nå er det bare trafikken inn i butikkene som kan fortelle hvor vellykket kampanjen – og bilen – er. Det vet vi ikke før utpå nyåret, men forhandlerne er i hvert fall hyperbegeistret. ”Mye bedre enn (den vellykkede) Fusion-kampanjen sier en, og kaller den en ”Super Bowl annonsering – bare omvendt”. Slutt på massene, frem for nisjene.

Powered by Labrador CMS