-
Field Service medarbeider
Car-O-Liner Norge
-
Forretningsutvikler Servicemarked
Harald A. Møller AS
-
Mekaniker
Knoks Bildeler AS
-
Innkjøper
Stjørdal Auto AS
-
Biloppretter
Kristiansund Karosseri AS
-
Servicemarkedssjef
Møller Bil Horten
-
Personlig servicetekniker
Frydenbø Bil VPL AS
-
Garantibehandler
Motor Gruppen Import AS
-
Bilmekaniker
Møller Bil Leangen
-
Mekaniker tunge kjøretøy
Bertel O. Steen Lastebil og Buss
-
Bilmekaniker
Gumpen Motor
-
Bilmekaniker
Ydse Auto AS
-
Mekanikere og mekaniker-lærlinger
Volvo Car Stor-Oslo
-
Teamleder
Volvo Car Stor-Oslo
-
Bilskadereparatør
Møller Bil Skadesenter Langhus
-
Billakkerer
Møller Bil Skadesenter Langhus
-
Skadetakserer
Møller Bil Skadesenter Langhus
-
Lærling lette kjøretøy
Møller Bil Asker og Bærum
-
Servicemarkedssjef
Porsche Center Oslo
-
Bilmekaniker / Servicetekniker
Hagen Bil AS
-
Økonomiansvarlig
Autoringen AS
-
Regionssjef Skade & Lakk
Toyota Bilia AS
-
Innkjøper
Gill Gruppen AS
-
Biloppretter
RøhneSelmer AS
-
Servicemarkedssjef
Volvo Car Stor-Oslo AS
-
Mekaniker/Tekniker
RSA Bil Drammen
-
Garanti- og reklamasjonsbehandler
RSA
-
Teknisk konsulent/kursholder
RSA
-
Bilmekaniker
ARM Bilverksted AS
-
Billakkerer
Fixbil Damsgård Karosseri AS
-
Innkjøper
MyCar
-
Oppretter / karosseriarbeider
Vy Buss AS
-
Verkstedleder
Hanum Buss & Bil AS
-
Plassjef
Toyota Bilia AS
-
Mekaniker/Tekniker
Motorhuset Oppdal AS
-
Teknisk leder
Tveita Bilservice AS
-
Mekaniker tunge kjøretøy
BIR Husholdning AS
-
Frontsjef og nyhetsreporter
Bilforlaget AS
Endelig en Jeep for folk flest
Jeep kommer nå med sin første folkebil. Compass skal endre din oppfatning av Jeep.
Først publisert i BIL 11 - 2006.
I januar kommer Jeep Compass – en liten SUV som er Jeeps våpen i jakten på kundene som ellers ville snuse på RAV4, CR-V eller Sportage. Alle produsenter ønsker nå å friste deg med en tøff SUV med god plass til fem, som bidrar til at du og familien kommer trygt fram på hytta uansatt vær- og føreforhold.
Ingen kan jeep bedre enn Jeep. De har en historie å fortelle, og har etablert sin egen klasse. Jeep betyr en type bil på samme måte som Folkevogn, Herregårdsvogn og Mini. Nå lager de for aller første gang en modell for folk flest, en bil for de som til nå ikke har vurdert en Jeep.
Urban - men ikke gørr
SUVer kan være så meget. Noen biler er mest for terreng, andre mest for motorvei. Utfordringen er å finne den rette balansen. Etter vårt første møte med Compass vil vi si at den er 80 prosent landeveisbil - 20 prosent terrengbil. Den er komfortabel og lettkjørt, den kan trygt måle seg med BMW X3 i komfort når veien er god. Ja, selv over fartsdempere kan man kjøre med normal hastighet uten at man hopper i setene.
Bilen har permanent firehjulstrekk, elektronisk stabilitetsprogram (ESP) og høy bakkeklaring. Dog ikke slik at man må ha skammel for å komme inn og ut av bilen.
Bilen drar seg strålende fram over stein og busk, og leveres standard med reduksjonsgear. Men de mest ihuga Jeep-fans vil nok si at det der er ikke noen jeep - til det er bilen for kultivert.
Lang vei for motor
Jeep er en del av Daimler-Chrysler og man skulle tro at de ville ha motorer som kunne brukes i en slik bil. Men nei - i jakten på en 2,0-liters diesel har Jeep valgt innkjøp fra VW, samme motor som i Passat, Touran og Skoda Octavia. Motoren bygges i Tyskland, skipes til USA der Jeep Compass bygges, før bilen skipes til Europa. Verdens mest bereiste motor?
Illusjoner brister når man oppdager at Compass er drivstoffgjerrig. Til alle tider har amerikanske biler med rette blitt beskyld for sitt høye drivstofforbruk. Men Compass har et gjennomsnittlig forbruk på 0,65 liter/mil, og på langkjøring viser forbruket 0,54. Amerikansk rekord i lavt forbruk?
Jeep Compass kan også vise til en først i verden-detalj. Taklampen i bilen kan lett taes ut og brukes som lommelykt. Smart - bare brukeren setter den tilbake etter bruk.
Og for å ha nevnt det: Compass kommer ikke som varebil. Til det er ikke varerommet stort nok.
Kort om bilen:
Jeep Compass 2.0 Turbodiesel
Pris: Ca. kr. 360.000 (lanseres i januar 2007)
Motor: 4-sylindret turbo rekkemotor. 1968 ccm 103 kW (140 hk) v/4000 o/min 310 Nm v/1750-2500o/min
LxBxH: 440,5 x 181 x 163 cm
Akselavstand: 263,5 cm
Egenvekt m/fører: 1620 kg
Tillatt totalvekt: 1980 kg
Dekk: 215/60R17
Bagasjerom: 334 til 1277 liter (VDA)
Tankvolum: 51 liter
Tilhengervekt: 450 uten brems 1500 med brems
Aks. 0 - 100 km/t: 11,0 sek
Toppfart: 185 km/t
Forbruk blandet kjøring: 0,65 l/mil
CO2-utslipp: 177 g/km