-
Field Service medarbeider
Car-O-Liner Norge
-
Forretningsutvikler Servicemarked
Harald A. Møller AS
-
Mekaniker
Knoks Bildeler AS
-
Innkjøper
Stjørdal Auto AS
-
Biloppretter
Kristiansund Karosseri AS
-
Servicemarkedssjef
Møller Bil Horten
-
Personlig servicetekniker
Frydenbø Bil VPL AS
-
Garantibehandler
Motor Gruppen Import AS
-
Bilmekaniker
Møller Bil Leangen
-
Mekaniker tunge kjøretøy
Bertel O. Steen Lastebil og Buss
-
Bilmekaniker
Gumpen Motor
-
Bilmekaniker
Ydse Auto AS
-
Mekanikere og mekaniker-lærlinger
Volvo Car Stor-Oslo
-
Teamleder
Volvo Car Stor-Oslo
-
Bilskadereparatør
Møller Bil Skadesenter Langhus
-
Billakkerer
Møller Bil Skadesenter Langhus
-
Skadetakserer
Møller Bil Skadesenter Langhus
-
Lærling lette kjøretøy
Møller Bil Asker og Bærum
-
Servicemarkedssjef
Porsche Center Oslo
-
Bilmekaniker / Servicetekniker
Hagen Bil AS
-
Økonomiansvarlig
Autoringen AS
-
Regionssjef Skade & Lakk
Toyota Bilia AS
-
Innkjøper
Gill Gruppen AS
-
Biloppretter
RøhneSelmer AS
-
Servicemarkedssjef
Volvo Car Stor-Oslo AS
-
Mekaniker/Tekniker
RSA Bil Drammen
-
Garanti- og reklamasjonsbehandler
RSA
-
Teknisk konsulent/kursholder
RSA
-
Bilmekaniker
ARM Bilverksted AS
-
Billakkerer
Fixbil Damsgård Karosseri AS
-
Innkjøper
MyCar
-
Oppretter / karosseriarbeider
Vy Buss AS
-
Verkstedleder
Hanum Buss & Bil AS
-
Plassjef
Toyota Bilia AS
-
Mekaniker/Tekniker
Motorhuset Oppdal AS
-
Teknisk leder
Tveita Bilservice AS
-
Mekaniker tunge kjøretøy
BIR Husholdning AS
-
Frontsjef og nyhetsreporter
Bilforlaget AS
Giugiaro feirer førti
Manta var sensasjonsdebuten for det nye design-firmaet Italdesign. Nå feirer de sine første 40 år med en moderne utgave.
Geni
For 40 år siden hadde Giorgetto Giugiaro allerede vist at han var et design-geni. Noen år hos Bertone, og så en kort tid hos Ghia etterlot ingen tvil.
Så han hadde allerede et stort navn da han grunnla Italdesign sammen med et par kolleger som hadde andre, men like klare, talenter.
Det er to fantastiske debuter jeg husker fra den perioden. Lamborghinis Miura da den kom med karosseri på Genève-utstillingen i 1966. (Først hadde den vært vist som chassis med full drivlinje i Torino høsten før).
Da kunne unge Giugiaro, som da hadde begynt hos Ghia, fortelle de av oss som gadd høre på at dette var noe han hadde skisset på da han var på slutten hos Bertone, som Marcello Gandini åpenbart hadde fortsatt å utvikle etterpå.
Den andre er den utrolige Manta i Torino i 1968. Greit at det var Italdesigns offisielle debut. Da ante vi ikke hva som skulle bli av Italdesign, at det skulle være de som reddet hele VW-konsernet fra grøfta for eksempel.
Den gang var det nok å beundre denne futuristiske en-boks visjonen, der frontruta lå i 15 graders vinkel. At resten av bilen også var oppsiktsvekkende, chassis fra ex-Ferrari ingeniør Giotto Bizzarini og hypertrimmet Chevrolet-motor tenkte vi ikke så mye på den gangen.
Å forbinde denne skaperen med senere fornuftbiler som Golf, Panda og Hyundai Pony var ikke enkelt akkurat da.
Frem fra glemselen
Til 40-års jubileet hentet Giugiaro denne bilen fra nåværende eier og tok den med til Genève. Ikke uten grunn, for årets spesialskapning fra dette designhuset var basert nettopp på gamle Manta.
Denne gangen var det imidlertid guttungen, Fabrizio, som hadde stått for jobben.
Jeg vet ikke hva far sa, eller hvor tett han hadde fulgt prosjektet, men det er vanskelig å påstå at den var like avansert som den gamle, at den på samme måte flyttet grenser og gjorde at vi slo opp gluggene og så langt inn i fremtiden.
Kanskje var det flere restriksjoner på Quaranta (betyr: 40) –modellen, for her var det Toyota som hadde stilt en svært avansert hybridplattform til disposisjon.
Med andre ord: samme oppskrift som de brukte på sin Alessandro Volta, som BIL lånte hjem til den forrige bilutstillingen på Lillestrøm (Du finner den her).
Magnet
Jo visst, den hadde alt som skulle til for å samle publikum i tette klynger rundt bilen, dører som åpner seg oppover når man trykker på en knapp.
Et utrolig speisa interiør der de hadde fått plass til et barnesete bak de to voksen-stolene. Solceller på taket, eller et ratt som inneholder alle betjeningsfunksjoner, inklusive de man vanligvis finner i gulvet.
Men som et design-uttrykk er jeg ikke sikker. Det skjedde mer med Manta for 40 år siden, enn det skjedde inne i hodet mitt med Førti nå.
Jeg ser imidlertid ikke bort fra at Toyota-toppene synes den er helt fantastisk – bilen ble fløyet til Japan rett etter utstillingen – og at den kan være med på å skaffe Italdesign-Giugiaro mange gode, nye jobber.