img
img
img
img
img
img
img
def bilnytt biljobb Bil FirmaBil YrkesBil Motorbransjen Default forside meny
bilde
img img img img img img
37 bilder i galleri
Elektriske Chrysler
Chryslers hovedbudskap i Detroit er ”Vi er her, og vi er elektriske”.
Biltester:
bsgif Biltester
Norges største samling biltester fra bladet Bil (1996-2018).

Twitter RSS
bsgif

El-utvalg

Fire elektriske biler vil de besøkende finne på Chrysler-standen. Tre av dem er kjente fra i fjor, Jeep Wrangler, Dodge Circuit og en Town & Country minivan. Men for alle tre er batteriteknologien bedret, og bilene er oppgradert slik at de nå byr på bedre ytelse og prestasjoner.

LES MER HER

Men nå har de også økt familien ved å bygge om en Jeep Patriot til el-drift, samtidig som Circuit, som opprinnelig var en ren Lotus Elan på utsiden, har fått en ny front og hekk som gjør at man begynner å ane at den kommer fra den samme familien som brakte deg Viper.

El med hjelp

Det er bare Circuit som er en ren el-bil. Den har en rekkevidde på mellom 250 og 350 km, avhengig av batteriene. 

De tre andre bruker Chryslers E-REV system som gjør at bilen kan kjøre 75 km på ren batteridrift. Deretter slår en liten forbrenningsmotor inn og holder batteriene oppladet. Den gjør at rekkevidden forlenges med 750 km på bare 45 liter bensin.

Disse elektriske ideene var kommet langt lenge før Cerberus kjøpte Chrysler for halvannet år siden. Biler fra dette programmet ble prøvekjørt av media i fjor sommer, og en del biler er for tiden ute i feltforsøk hos vanlige brukere i Arizona. 

To av dem, uten å være registrert, ble også brukt da Chrysler var på tiggerferd i Washington sammen med sine to andre medpasienter fra Detroit.

Nesten klar

Chrysler sier at minst en av disse modellene vil være på markedet i lave antall i 2010, omtrent samtidig med at GM skal lansere sin Volt. Alle tre Chrysler-merkene skal ha elbiler på markedet innen 2013 blir vi lovet.

Det man åpenbart jobber mest med nå er å konstruere en moduloppbygget batteripakke, som kan brukes av alle bilene, og dermed holde kostnadene nede. Akkurat nå ser det ut som den mest interessante veien er en de har funnet sammen med sin el-partner General Electric.

Sammen utvikler de en pakke der halvparten består av li-ion batterier som skal brukes ved akselerasjon og den andre halvparten være av sodium-typen – arbeidsbatterier som blant annet er gode på lang kjørelengde. Lettere, mindre og billigere enn andre oppskrifter, ser det ut som.

Pussig at vi ikke har hørt om dette i forbindelse med Think. GE er som kjent en av eierne i den norske el-bil fabrikken.

toolbar_print.gif Printervennlig versjon   toolbar_mail.gif Tips en venn   Del på facebook   twitter   tilbake.gif  Tilbake til forside
annonse
logotest
Påmelding til daglig nyhetsbrev.
  
   
pix pix pix
pix pix pix pix
pix     pix
 
pix     pix
pix     pix
   
pix     pix
pix     pix
pix   pix

 
Annonse: