-
Volvo Car Stor-Oslo:
Deleselger og Lærling
-
Werksta Norge:
Senior Business Controller
-
Toyota Buskerud:
Salgskonsulent næring
-
Birger N. Haug Oslo:
Driftsleder Delelager
-
Bulder Verksted AS:
Mekaniker lette kjøretøy
-
ExhibitionPoint AS:
Avdelingsleder
-
Teknisk Bureau AS:
Bilmekaniker
-
AutoProff Norge AS:
Vurderingsspesialist
-
Toyota Asker og Bærum:
Salgskonsulent
-
Jensen & Scheele Bil:
Markedssjef
-
Toyota Insurance Services:
Leader- Strategic Projects
-
Møller Bil Kongsvinger:
Lærling
-
Bilia Norge AS:
Regiondirektør, Volvo
-
Porsche Center Asker & Bærum:
Selger nye Porsche
-
Team Verksted AS:
Mekaniker
-
Saferec AS:
Mekaniker
-
Bærum Bilverksted AS:
Bilmekaniker/Teknisk leder/Kundemottaker
-
MECA Service AS:
Avdelingsleder
-
MECA Service AS:
Kundemottaker
-
MECA Service AS:
Teknisk leder
-
MECA Service AS:
Mekaniker
-
Volvo Car Stor-Oslo:
Mekanikere og mekaniker-lærlinger
-
Bertel O. Steen Lastebil og Buss:
Mekaniker
-
Car-O-Liner Norge:
Field Service medarbeider
-
MyCar:
Innkjøper
NTNU til Shell Eco Maraton
Studentene ved NTNU i Trondheim har overtatt fjorårets bil, Pure Choice. Nå modifiseres og utvikles den. I år skal de sette verdensrekord!
Også i år blir det to norske deltakere i det store student+økonomi-løpet som Shell har arrangert i mange år. Vi har allerede fortalt om innsatsen fra Høgskolen i Østfold og vil nok snart komme tilbake til dem også.
Men nå dreier det seg om årets prosjekt- og masteroppgave for 10 studenter i Trondheim. I fjor endte denne brenselcelle-drevne bilen på en andreplass med 729 km/l.
Nå skal vi huske at det er ikke klassen for de flygende sigarene vi snakker om her, men biler i den såkalte Urban Concept-gruppen. De skal ha egenskaper, mål og utstyr som tilsvarer det man vil kunne finne på en bil som er egnet for gatebruk.
Verdensrekorden i klassen ligger på ca. 850 km/l – da er jo 1000 km et greit rundt tall, og et godt mål å strekke seg mot. Men mye må gjøres.
Karosseriet, som allerede er avstemt i vindtunnel, skal forfines ytterligere, blant annet ved å flytte ytterspeilene inn i bilen, og ved å hekte på en hale som eventuelt kan fjernes når det trengs. (Kjære ingeniør- og designstudenter: en hale heter Tail på engelsk, å kalle det en Tale forandrer liksom litt på betydningen).
De har overtatt brenselcelle-tankegangen også, men nå byr de på en brenselcelle med det de kaller rekordstor virkningsgrad, en ni-fase elmotor og et egenutviklet styresystem for celle og motor. Andre forbedringer er det ultralette hjulopphenget og de egenstøpte karbonfelgene, blant mye annet.
De har allerede prøvekjørt bilen i den gamle konfigurasjonen – det vil si, de fikk gang i den da Olje- og Energiminister Terje Riis-Johansen besøkte NTNU og Sintef i februar. Da fikk han prøve seg en liten tur. Veldig artig var en del av reaksjonen hans. Kanskje ikke den optimale føreren heller, for det krevende løpet?
Akkurat nå er bilen langt fra kjørbar, men det skal ikke vare lenge nå, lover vi. De som ønsker å se hvordan arbeidet skrider frem, kan gå til www.fuelfighter.no mens Østfold-innsatsen finner du på www.polarbeardesign.no.