Miljø-rally starter på mandag

Sammen med H.K.H Kronprins Haakon, Leilani Münter og rallyproff Henning Solberg, stiller selvsagt BilNorge.no til start i verdens lengste og tøffeste test av nullutslippsbiler.

Publisert Sist oppdatert

Rallyet starter samtidig som Hydrogenveien åpner. Åpningen av hydrogenveien er starten på et permanent nettverk av hydrogenstasjoner. StatoilHydro åpner to hydrogenstasjoner i Oslo og Drammen på mandag.

Felles løft

Det er ZERO, KNA, Norges Bilsportforbund og HyNor som er arrangør av EVS Viking Rally, og det er en krevende konkurranse deltagerne skal gjennom. Mellom Oslo og Stavanger er det innlagt flere utfordringer.

Blant annet skal det kjøres bilslalåm med tidtaking og bakkeløp i den kjente Korketrekkeren ved Langgangen. Det skal kjøres baneprøve på Klepp Gokartbane, og det er innlagt en akselerasjonstest som en dragrace-konkurranse.

Snitthastighet

I tillegg er det flere såkalte flere regularity-etapper, der man over en lengre strekning skal holde en eksakt oppgitt gjennomsnittshastighet. Deltagerne vet ikke hvor kontrollpostene er, og de får tidstillegg, eller prikker om man vil, for ikke å være på rett tid i henhold til oppgitt hastighet.

Resultatene fra alle disse testene vil danne grunnlag for kåringen av vinnerne på åpningen av elbil-utstillingen EVS24 i Stavanger Forum på onsdag ettermiddag.

Det kåres vinnere i tre forskjellige klasser; elbil, hydrogenbil og plugg inn-hybrid.

Tesla en favoritt

Det kommer til å bli tøff konkurranse i de ulike klassene. Favoritter i elbilklassen er nok sportsbilen Tesla og det sveitsiske teamet med Lampo, men ingenting er avgjort. Kanskje seiler Mitsubishis nye elbil opp som en utfordrer, eller noen av de norskproduserte Think og Buddy.

I hydrogenklassen er det både brenselcellebiler og ombygde bensinbiler. De rene brenselcellebilene har en bedre kapasitet og en fordel.

Fiat kommer for eksempel med en slik Panda, og har et aldri så lite favorittstempel i hydrogenklassen.

Henning holder Focus

Henning Solberg kjører brenselcellebil, en Ford Focus Fuel Cell, men Henning ser ikke på seg selv som noen favoritt.

- Jeg er mer med for å prøve noe nytt. Jeg har i hele livet vært opptatt av biler og tekniske løsninger, og det som skjer i bilbransjen når det gjelder miljø og klima er spennende. Jeg synes derfor det er veldig interessant å være med på dette, og det er flott at vi i KNA er med som arrangør. Her bruker vi et rally som utstillingsvindu for de løsningene som vi vil se mer av fremtiden. Selv skal jeg ha med meg mange forskjellige gjestekartlesere underveis, så jeg tror ikke jeg vil være vinnerkandidat. Men jeg kan love at jeg skal gi maksimalt når vi kjører slalåm, bakkeløp og på bane, sier Henning Solberg, som gleder seg til tre dager langs norskekysten.

Eksklusiv kartleser

Henning Solberg kjører for KNA Hydrogen Team, og på første etappe fra Oslo til Drammen skal han ha med H.K.H. Kronprins Haakon i bilen. De to vil være først ut fra start på Økern i Oslo når Samferdselsminister Liv Signe Navarsete løfter startflagget.

Også NAF stiller eget team med kjente rallyprofiler. Søstrene Marlene og Veronica Gulbæk Engan er mannskap i en ombygd Toyota Prius hydrogen.

Rally Norway-general, Even Wiger, er også med som kartleser for Inge Møller i en Prius plugg inn-hybrid.

Vi er med

Vår egen Jon Winding-Sørensen følger løpet med en Volkswagen Passat TSI Eco Fuel.

Det er en av flere lavutslippsbiler som også følger løpet.

I tillegg vil Knut Skallerud kjøre Mitsubishi MiEV på den andre etappen av rallyet.

Du kan følge rallyet med daglige reportasjer her på BilNorge.no

Mer informasjon på www.vikingrally.no

Oversikt over deltagerne i rallyet og bilder av bilene: www.vikingrally.no/participants

Mer om EVS24: www.evs24

Powered by Labrador CMS