-
Field Service medarbeider
Car-O-Liner Norge
-
Forretningsutvikler Servicemarked
Harald A. Møller AS
-
Mekaniker
Knoks Bildeler AS
-
Innkjøper
Stjørdal Auto AS
-
Biloppretter
Kristiansund Karosseri AS
-
Servicemarkedssjef
Møller Bil Horten
-
Personlig servicetekniker
Frydenbø Bil VPL AS
-
Garantibehandler
Motor Gruppen Import AS
-
Bilmekaniker
Møller Bil Leangen
-
Mekaniker tunge kjøretøy
Bertel O. Steen Lastebil og Buss
-
Bilmekaniker
Gumpen Motor
-
Bilmekaniker
Ydse Auto AS
-
Mekanikere og mekaniker-lærlinger
Volvo Car Stor-Oslo
-
Teamleder
Volvo Car Stor-Oslo
-
Bilskadereparatør
Møller Bil Skadesenter Langhus
-
Billakkerer
Møller Bil Skadesenter Langhus
-
Skadetakserer
Møller Bil Skadesenter Langhus
-
Lærling lette kjøretøy
Møller Bil Asker og Bærum
-
Servicemarkedssjef
Porsche Center Oslo
-
Bilmekaniker / Servicetekniker
Hagen Bil AS
-
Økonomiansvarlig
Autoringen AS
-
Regionssjef Skade & Lakk
Toyota Bilia AS
-
Innkjøper
Gill Gruppen AS
-
Biloppretter
RøhneSelmer AS
-
Servicemarkedssjef
Volvo Car Stor-Oslo AS
-
Mekaniker/Tekniker
RSA Bil Drammen
-
Garanti- og reklamasjonsbehandler
RSA
-
Teknisk konsulent/kursholder
RSA
-
Bilmekaniker
ARM Bilverksted AS
-
Billakkerer
Fixbil Damsgård Karosseri AS
-
Innkjøper
MyCar
-
Oppretter / karosseriarbeider
Vy Buss AS
-
Verkstedleder
Hanum Buss & Bil AS
-
Plassjef
Toyota Bilia AS
-
Mekaniker/Tekniker
Motorhuset Oppdal AS
-
Teknisk leder
Tveita Bilservice AS
-
Mekaniker tunge kjøretøy
BIR Husholdning AS
-
Frontsjef og nyhetsreporter
Bilforlaget AS
Små utslipp, stor kjøreglede
Som regel betyr lavere utslipp, mindre og svakere motorer. Men BMW gjør denne påstanden til skamme. Nå tar de et nytt kjempesprang.
Med Efficient Dynamics har BMW senket forbruket betydelig for de fleste av sine modeller. Men siden systemet også har gitt økt effekt, er det begrenset hvor mye effekt dette har fått i kroner og øre med det særnorske avgiftssystemet.
Ekstremt
Nå klargjøres imidlertid en ny generasjon 320 diesel som skal klare seg med et snittforbuk på 0,41 liter på mila. Det tilsvarer et CO2-utslipp på 109 gram per kilometer, og er helt ekstremt for en bil i denne klassen.
Enda råere blir det når vi kan fortelle om bilens ytelser. Her får du nemlig 163 hk og et maks dreiemoment på hele 360 Newtonmeter. Sistnevnte er til stede over et bredt spekter – fra 1750 til 3000 omdreininger.
Dermed kan du ta deg fra null til 100 km/t i løpet av 8,2 sekunder, mens potensiell toppfart er 225 km/t.
SAMLEARTIKKEL: ALT FRA FRANKFURT
Mange bekker små…
For å oppnå slike data, har BMW benyttet kjente detaljer fra Efficient Dynamics, som aerodynamiske hjelpemidler, redusert bakkeklaring og spesialfelger for å oppnå en cW-verdi på 0,26.
Den manuelle gearkassen og bakakselen har fått endret utveksling, og svinghjulet er konstruert for mindre vibrasjon under kjøring på lave turtall.
Som øvrige modeller med Efficient Dynamics har 320d stopp/start-teknikk, et batteri som tar vare på bremseenergien, elektrisk servostyring og dekk med lav rullemotstand.
Nye BMW 320d debuterer offisielt i Frankfurt neste måned og er på plass hos norske BMW-forhandlere tidlig i 2010.
SAMLEARTIKKEL: ALT FRA FRANKFURT