-
Møller Bil Skadesenter Alnabru:
Bilskadereparatør
-
Rettedal Bilkontroll AS:
EU-kontroll, produksjon og lager, kombinert stilling
-
Volvo Car Stor-Oslo:
Salgssjef Volvo Car Ryen
-
Kverneland Bil:
Innkjøper bruktbil
-
Tide Verksted AS, Avdeling Voss:
Mekaniker tyngre- og lette kjøretøy
-
Team Verksted AS:
Delelager/kundemottak
-
Autoringen Oslo AS:
Takstmann
-
Motor Forum AS, Oslo:
Teamleder Verksted
-
Tide Verksted AS:
Mekaniker
-
Volvo Car Stor-Oslo:
Nybilselger
-
Andresen Karosseri AS:
Biloppretter
-
Bilhuset Viken AS:
Teknisk Leder
-
Harald A. Møller AS:
Prisanalytiker
-
Bilco Hønefoss AS:
Mekaniker
-
Hyundai Motor Norway:
Service Enigneer
-
DNB:
Rådgiver/Fagansvarlig - Autolease Norge Teknisk avdeling
-
Team Verksted AS:
Mekaniker Gol
-
DRIVE Mobility AS:
KAM / Salgansvarlig
-
Auto-Benz AS:
Bilmekaniker
-
Gumpens Auto Grenland:
Daglig leder
-
Gumpens Auto Grenland:
Biloppretter
-
Team Verksted AS:
Karosseriavdelingen
-
Berg Auto AS:
Team leder / Garanti behandler og Bilmekaniker med fagbrev
-
Tryg:
Salgssjef
-
Tønsberg Autoservice AS:
Bilmekaniker
-
Tide Verksted AS:
Mekaniker
-
Bilservice AS:
Bilmekaniker
-
Erik Arnesen Helsfyr:
Bilmekaniker
-
Strømmen Bilverksted AS:
Bilmekaniker - Personbil
-
Bilforlaget AS:
Vaktsjef/journalist
Opels viktige Astra
Det har vært stor usikkerhet rundt Opel i det siste. Nå som eiersituasjonen er avklart, er det fullt søkelys på den nye Astra i Frankfurt.
Allerede i mai kunne du lese om den nye Opel Astra her på Bilnorge.no. Nå debuterer den foran publikum i Frankfurt, og vi har fått tilgang til flere detaljer om Opels meget viktige nykommer.
Gjennom mange år har Astra vært å finne blant de mest solgte modellene i kompaktklassen, sammen med Volkswagen Golf, Ford Focus og Toyota Corolla/Auris. Opel selv hevder at Astra har stått for drøyt 30 prosent av deres salg i Europa.
Insignia-gener
Nå er det tid for en ny generasjon, og det er liten tvil om at nykommeren har fått gener fra Insignia. Dette ser vi blant annet når det gjelder teknologi, sikkerhet, komfort, og ikke minst design. Så mye prestisje har Opel lagt ned i sin nye Astra at de ved lanseringen beskriver bilen slik: Kompaktklasse i premium-format.
Når det gjelder chassiset har Opels ingeniører utviklet en kombinasjon av velfungerende mekanikk og elektroniske støttesystemer. Sistnevnte i form av det adaptive FlexRide-systemet, som er ekstrautstyr.
Dessuten vil det ha innvirkning på kjøreegenskapene at bilen har blitt både lengre og bredere. Sammenlignet med forgjengeren er akselavstanden strukket med 71 millimeter, mens sporvidden er økt med hele 56 og 70 millimeter, henholdsvis foran og bak.
SAMLEARTIKKEL: ALT FRA FRANKFURT
Gjerrige motorer
Motorprogrammet omfatter hele ni motorer, hvorav fire for diesel og fem for bensin, og preges av ”downsizing” som et ledd i arbeidet med å spare drivstoff. Et eksempel er en ny 1,4-liters bensinmotor med turbo som yter 140 hk. CO2-utslippet er redusert med 18 prosent i forhold til den tidligere 1,8-liters sugemotoren.
Våren 2010 kommer også en ecoFLEX-versjon med 1,3-liters dieselmotor som yter 95 hk. Den kan vise til et forbruk ved blandet kjøring på 0,42 liter/mil. Det betyr 109 g/km CO2.
Våre kjøreinntrykk av den nye Astra kan du lese her på Bilnorge.no i slutten av oktober. Da har vi prøvd den på varierte veier i Tyskland.
SAMLEARTIKKEL: ALT FRA FRANKFURT
SE VIDEO PÅ YOUTUBE: