Adrian van Hooydonk
Foto: Jon Winding-Sørensen
Jochen Paesen
Foto: Jon Winding-Sørensen
Designerne bak Vision EfficientDynamics
Foto: Jon Winding-Sørensen
Mario Majdandzic
Foto: Jon Winding-Sørensen
BMW Vision EfficientDynamics
Foto: Jon Winding-Sørensen
BMW Vision EfficientDynamics
Foto: Jon Winding-Sørensen
BMW Vision EfficientDynamics
Foto: Jon Winding-Sørensen
BMW Vision EfficientDynamics
Foto: Jon Winding-Sørensen
BMW Vision EfficientDynamics
Foto: Jon Winding-Sørensen
BMW Vision EfficientDynamics
Foto: Jon Winding-Sørensen
BMW Vision EfficientDynamics
Foto: Jon Winding-Sørensen
BMW Vision EfficientDynamics
Foto: Jon Winding-Sørensen

BMW tar’n helt ut

”Tegn en bil ingen kan tro vil bli satt i produksjon var briefen. Vision Efficient Dynamics ble resultatet.

Publisert Sist oppdatert

BMW, stakkar, har fått masse pepper fra potensielle kunder fordi CS Concept (Shanghai 2007) aldri ble satt i produksjon, enda så produksjonsferdig denne nydelige Karim Habib designen var. ”A romantic design” sa Chris Bangle, designsjef den gang, den gang. Så romantisk at den forble en drøm.

SE: CS Concept her

Den fella skulle ikke ungdommene som jobber under den nye designsjefen, Adrian van Hooydonk, gå i denne gang. Og vi kan godt si at Mario Majdandzic (eksteriør) og Jochen Paesen (interiør), har unngått å gjøre denne kjedelig konvensjonell.

Det skjer ting overalt og du må konsentrere deg for å forstå at det ikke er støy alt sammen, men faktisk store grader av nydelig harmoni, før det hele sprenges i filler igjen av linjer som på er full fart mot noe helt annet enn det vi opprinnelig trodde.

Hvis du skjønner hva jeg mener.

SE: Mange bilder og video av Vision EfficientDynamics

Det er ikke noen grunn her til å nevne 250 km/t og 4,8 til hundre, eller 99 gram/km – det er jo slike verdier BMW (nesten) når med sine produksjonsmodeller i dag. Og det med en tre-sylindret diesel på 1,5 liter og 163 hester er heller ikke noe å hekte seg opp i her, i dag.

For dette dreier seg om pur designglede. Dette er en spillkonsoll-bil, enda mer ekstrem enn Citroëns GT fra Paris i fjor, og at BMW, som stiller med verdens sobreste 5 Gran Turismo nede på gulvet, tillater slikt, kan bare bety at fremtiden er lys. Også for oss som trenger å ha noe å glede oss over på en ellers ganske grå bilutstilling.

Powered by Labrador CMS