-
Bilservice AS:
Bilmekaniker
-
Erik Arnesen Helsfyr:
Bilmekaniker
-
Strømmen Bilverksted AS:
Bilmekaniker - Personbil
-
Møller Bil Fellesfunksjoner avd. Logistikk:
Takserer brukte biler
-
Volvo Car Stor-Oslo:
Mekaniker
-
Møller Bil Sandefjord:
Serviceleder / Kundemottaker
-
Møller Bil Outlet Alnabru:
Logistikkmedarbeider
-
Autoringen AS:
Selger – Autoringen
-
Autoringen AS:
Auksjonsstøtte - Autoringen
-
AutoMester AS:
Kjedekonsulent
-
Team Verksted AS:
Mekaniker Kristiansand
-
Team Verksted AS:
Delelagersjef Team Verksted Ålesund
-
DNB Bank ASA Norway Branch:
Sales Manager - Vestfold, Telemark/Buskerud
-
Werksta Norge:
Bilskadereparatør / Oppretter
-
Man Truck & Bus Norge AS:
Selger lastebil
-
Volvo Car Stor-Oslo:
Mekaniker
-
Rettedal Bilkontroll AS:
EU-kontroll, produksjon og lager, kombinert stilling
-
Auto-Benz AS:
Bilmekaniker
-
Moss To-Takt AS:
Bilmekaniker / tekniker
-
Møller Bil Skadesenter Asker og Bærum:
Bilmekaniker/tekniker
-
Autoringen Ski AS:
Plassjef – Autoringen Ski
-
Toyota Bilia AS:
Regionsjef Servicemarked
-
Premium Cars Stor-Oslo AS:
Tekniker for Zeekr
-
Mobile Åsane AS:
Servicemarkedssjef
-
Autoringen Oslo AS:
Bilkonsulent
-
Bilia X:
Driftsleder, Xpeng Høvik
-
Bil i Nord:
Volvo-mekaniker
-
Bilforlaget AS:
Vaktsjef/journalist
-
Jæger Automobil AS:
Bilskadetakserer
S-Klasse på sparebluss
Det begynner å monne, kan man si: Mercedes-Benz S 500 Plug-in Hybrid, får et forbruk på 0,32 liter/mil. Luksussedanen er snart klar for serieproduksjon.
Under bilutstillingen i Frankfurt viste Mercedes-Benz sin Vision S 500 Plug-in Hybrid.
Drivverket består av tre hovedkomponenter: En V6 bensinmotor med neste generasjons direkteinnsprøytnings-teknikk, en hybridmodul som yter 60 hk (44 kW) og et litium-ion-batteri med en lagringskapasitet på drøye 10 kWh. Akselerasjonen fra null til hundre går unna på 5,5 sekunder.
Hybridmodulens konstruksjon er i prinsippet lik den som finnes i S 400 Hybrid, men den er tre ganger så kraftig, og trenger naturlig nok mer plass. Batteriet er derfor plassert i bagasjerommet bak baksetet.
LES: Vårt førsteinntrykk av S 400 Hybrid
Kraftig lading
Bilen kan kjøre opptil 30 kilometer på elektrisk strøm alene, uten lokale utslipp. Det betyr at svært mye av bykjøringen kan gjøres uten bruk av fossile drivstoffer.
Bensinmotoren kobles inn automatisk når det kjøres i høye hastigheter eller i seige motbakker. Bensinforbruket ved blandet kjøring er imponerende lavt, bare 0,32 l/mil, med et tilhørende CO2-utslipp på 74 g/km.
Med hurtiglading tar det under 60 minutter å fylle ”tanken”, men det krever spesielt utstyr, for å si det mildt: Ladekapasiteten må være hele 20 kW.
Fabrikken opplyser at det tar fire og en halv time å fullade et utladet batteri fra en vanlig stikkontakt hjemme – men etter norsk standard kan ikke dette akkurat kalles ”vanlig”, for det krever en kapasitet på 3,3 kW.
Også diesel
På veien mot plugg-inn-hybrider har Mercedes-Benz også nylig presentert Vision E 300 BlueTEC Hybrid diesel. Denne kombinerer en ny 2,2-liters firesylindret dieselmotor med den 20 hk-hybridmodulen som også benyttes i S 400 Hybrid.
Den får et forbruk ved blandet kjøring på 0,45 l/mil. Det tilsvarer CO2-utslipp på 119 g/km med en effekt på 224 hk/165 kW og et dreiemoment på 580 - 600 Newtonmeter, altså omtrent samme ytelser som i dagens sekssylinder-diesel.