img
img
img
img
img
img
img
def bilnytt biljobb Bil FirmaBil YrkesBil Motorbransjen Default forside meny
bilde
img img img img img img
7 bilder i galleri
Vi fant: Splitter ny Suzuki i Norge
I et lukket og låst telt – parkert mellom stabler av dekk, takstativ og snøryddeutstyr, står den eneste Suzuki Kizashi i Europa. Bilen er fløyet inn fra Japan. Vi fant den – noen hadde nemlig glemt å låse porten!
Biltester:
bsgif Biltester
Norges største samling biltester fra bladet Bil (1996-2018).

Twitter RSS
bsgif

Den norske Suzuki-direktøren, Frank Dunvold, bruker å være svært så snakkesalig når han kan fortelle om Suzuki. Men om den nye Suzuki Kizashi sier han minst mulig.

- Vent til bilutstillingen i Genève om en måned, sier han.

SE: En Suzuki for Norge? 

Avslørt

Men på tomten til importselskapet i Drammen står hemmeligheten godt parkert inne i et stort lagertelt. Noen hadde glemt å låse døren – og da ble fristelsen for stor for en biljournalist. Det er ikke hver dag Suzuki har en ny bilmodell!

Den nye Suzuki-modellen (med firehjulstrekk naturligvis) er egentlig bare utviklet for USA og Canada. En kompakt familiebil som hadde verdenspremiere på bilutstillingen i Detroit for noen uker siden.

SPIONBILDER: Kizashi kaster klærne

I Nord-Amerika leveres den med bensinmotor og automatgir som standard. Motoren yter 178 hk og er på 2,4 liter.

Fabrikken i Japan har gitt etter for press og har bestemt at den nye sedanen også skal selges i et lite utvalg markeder i Europa – ”til å¨begynne med”.

SLIK STARTET DET: Kizashi Concept i Frankfurt 2007

Kjapt levert

Og først i køen står Norge, der importøren RSA sjokkerte japanerne ved å bestille den nye bilen med lufttransport. Den ble lastet i en container, sendt med fly direkte fra Nagoya til Luxembourg og deretter til Gardermoen.

Bilen som er kommet til Norge har chassisnummer 51. (Nå skal det være nok en bil i lufta på vei til bilutstillingen i Genève, der det blir Europa-premiere).

Forhandlerne ble invitert til Gardermoen for noe de trodde var en normal lansering av småbilen Alto, produsert i India (priser fra kr 139.000).

Introduksjon ble det – og på bakrommet hadde importøren Kizahsi – og forhandlerne sperret øynene opp for bilen som skal konkurrere med Subaru Legacy, Audi A4 og VW Passat.

- Vi trodde ikke våre egne øyne, forteller en forhandler som var til stede. Han og kollegene måtte på tro og ære love ikke å snakke om hva de hadde sett – men makter ikke å holde begeistringen tilbake.

SE: Bilder av Kizashi i amerikansk utgave

Det som virker klart på nåværende tidspunkt er:

• Lansering i Norge i april. De første bilene til Norge ble produsert i desember og er nå på bilbåt på vei mot Norge. Det er tre biler som skal kjøres landet rundt før lansering

• Prisene er ikke helt endelige da de avhenger av yenkursen. Men bilen ligger i prisklasse ca kr 450.000. Og da handler det om en bil som ikke trenger annet ekstrautstyr enn vinterdekk

• Til Norge er det i oppstartfasen bestilt 1000 biler

Den relativt stive prisen skremmer ikke Suzuki-direktør Dunvold:

- Våre forhandlere er vant til å selge Suzukier som koster godt over 400.000 kroner. Prisen blir gjerne så høy på oppgraderte Grand Vitara med en del utstyr.

Det er på bilutstillingen i Genève i mars at bilen har Europa-premiere. Norge blir første land i Europa hvor bilen kommer i salg.

Her får du de første bilder av den nye bilen på norsk jord.

toolbar_print.gif Printervennlig versjon   toolbar_mail.gif Tips en venn   Del på facebook   twitter   tilbake.gif  Tilbake til forside
annonse

logotest
Påmelding til daglig nyhetsbrev.
  
   
pix pix pix
pix pix pix pix
pix     pix
 
pix     pix
pix     pix
   
pix     pix
pix     pix
pix   pix

 
Annonse: