-
Field Service medarbeider
Car-O-Liner Norge
-
Forretningsutvikler Servicemarked
Harald A. Møller AS
-
Mekaniker
Knoks Bildeler AS
-
Innkjøper
Stjørdal Auto AS
-
Biloppretter
Kristiansund Karosseri AS
-
Servicemarkedssjef
Møller Bil Horten
-
Personlig servicetekniker
Frydenbø Bil VPL AS
-
Garantibehandler
Motor Gruppen Import AS
-
Bilmekaniker
Møller Bil Leangen
-
Mekaniker tunge kjøretøy
Bertel O. Steen Lastebil og Buss
-
Bilmekaniker
Gumpen Motor
-
Bilmekaniker
Ydse Auto AS
-
Mekanikere og mekaniker-lærlinger
Volvo Car Stor-Oslo
-
Teamleder
Volvo Car Stor-Oslo
-
Bilskadereparatør
Møller Bil Skadesenter Langhus
-
Billakkerer
Møller Bil Skadesenter Langhus
-
Skadetakserer
Møller Bil Skadesenter Langhus
-
Lærling lette kjøretøy
Møller Bil Asker og Bærum
-
Servicemarkedssjef
Porsche Center Oslo
-
Bilmekaniker / Servicetekniker
Hagen Bil AS
-
Økonomiansvarlig
Autoringen AS
-
Regionssjef Skade & Lakk
Toyota Bilia AS
-
Innkjøper
Gill Gruppen AS
-
Biloppretter
RøhneSelmer AS
-
Servicemarkedssjef
Volvo Car Stor-Oslo AS
-
Mekaniker/Tekniker
RSA Bil Drammen
-
Garanti- og reklamasjonsbehandler
RSA
-
Teknisk konsulent/kursholder
RSA
-
Bilmekaniker
ARM Bilverksted AS
-
Billakkerer
Fixbil Damsgård Karosseri AS
-
Innkjøper
MyCar
-
Oppretter / karosseriarbeider
Vy Buss AS
-
Verkstedleder
Hanum Buss & Bil AS
-
Plassjef
Toyota Bilia AS
-
Mekaniker/Tekniker
Motorhuset Oppdal AS
-
Teknisk leder
Tveita Bilservice AS
-
Mekaniker tunge kjøretøy
BIR Husholdning AS
-
Frontsjef og nyhetsreporter
Bilforlaget AS
GTE: Et klassisk Opel-navn er tilbake
GTE er et fantastisk Opelmerke som vi blant annet har sett på hårete Manta eller Kadetter. Nå dukker navnet opp på en konseptbil i Geneve.
På den ny Opel GTE har imidlertid E’en fått en annen betydning enn den hadde før (hvem vet forresten hva E’en betød i Kadett eller Manta-sammenheng?). Nå betyr den Elektrisk.
Den spennende konseptbilen Opel kommer med til Geneve er nemlig nok et eksempel på hva som kan gjøres på Volt/Ampera-plattformen.
For selv om den ser ut som en høy-potent GT-bil i det nye SUV/Coupé-segmentet, med masse muskler så er dette en plug-in bil med GMs Range Extender-system.
Muskler
Hvilket ikke betyr at den er uten muskler. Riktignok er dette bare en modell uten interiør, og drivlinje, men man er kommet såpass langt i simuleringsteknikk nå at designerne med en stor grad av sikkerhet kan skryte av en luftmotstandskoeffisient på 0,22 og dermed en toppfart på 200 – der hvor Opels Ampera vil måtte nøye seg med 160, når den komme på markedet.
Bildene forteller at denne bilen har tatt opp i seg en rekke av dagens trender. Forholdsvis barokk behandling av sideflatene, høy fastback som ikke lenger er veldig fast, markerte hjulbuer, og en frihøyde over havet som virker større enn du vanligvis ser for deg en luksuslimo.
Under presentasjonen spurte jeg Mark Adams, designsjefen hos Opel, om hvem som egentlig hadde designet denne bilen. Vanligvis er de flinke til å gi oss navn på de ansvarlige, men denne gangen insisterte han på at det virkelig var et teamarbeide. ”Det dukket opp en skisse for et års tid siden”, fortalte han, ”som ble utgangspunktet.
Etter det har det vært en seks-syv av mine kreative designere som har arbeidet med dette prosjektet, og tilført det forskjellige ting”.
Ex-Saab
Vi kan vel i hvert fall gå ut fra at det hele har vært administrert av Anthony Lo, tidligere SAAB, som nå er sjef for advanced design hos Opel.
Det er ikke gitt noen detaljer om dimensjoner og planlagt vekt foreløpig, men Mark Adams priste Ampera-konseptet, og sa at med muligheten til å gjemme batterier, el-motorer og range extenderen der det måtte passe vil designerne igjen få en helt ny form for frihet, selv om kollisjonskrav og andre offentlige restriksjoner blir stadig tøffere.
Han antydet med andre ord at vi kan vente oss meget spennende former i fremtiden.
Akkurat som om ikke denne er spennende nok.