Mens vi tenker miljø

Tross finanskrise og økende forståelse for nødvendigheten av klimatiltak, går salget av sportsbiler ufortrødent videre i USA.

Publisert Sist oppdatert

Chevrolet solgte alene 6 482 eksemplarer av sin Camaro i februar, det er en økning på 21 prosent fra januar. Det var også niende måned på rad Camaro toppet salget innen kategorien, foran kjente storheter som Ford Mustang, Nissan 350Z og Dodge Challenger.

Siden introduksjonen tidlig i 2009 har Camaro funnet veien til nesten 75.000 eiere, og salget har fortsatt med å stige gjennom vinteren.

LES OGSÅ: Knallgrønn kjøreglede

- Tradisjonelt ser vi en nedgang i salget av bakhjulsdrevne biler i vintermånedene, men etterspørselen etter Camaro viser ikke noe tegn til å bremse, i alle fall ikke i ”Sun Belt”, sier John Fitzpatrick som er markedsansvarlig for Chevrolets muskelbiler.

I det såkalte ”solbeltet” inngår Texas, California og Florida, og disse statene står alene for salget av hver fjerde nye Camaro. Det er vel heller ikke tilfeldig at seks av de ti største Camaro-forhandlerne holder til i Texas.

En viktig sak for Chevrolet og GM er at Camaro tiltrekker nye kunder til merket. Av de som leverte en bil i innbytte da de kjøpte sin Camaro, hadde over halvparten et annet merke enn Chevrolet.

- Vi ser at tidligere eiere av biler som Mustang og 350Z nå ønsker å komme seg bak rattet på en Camaro, fortsetter Fitzpatrick.

Oshawa-fabrikken har jobbet ekstra lørdagsskift siden juni 2009 for å ta unna etterspørselen. Ifølge GM var Camaro klasseledende i sitt segment med hensyn til nyregistreringer i 2009.

Powered by Labrador CMS