Volkswagen Jetta (US)
Volkswagen Jetta (US)
Volkswagen Jetta (US)
Volkswagen Jetta (US)
Volkswagen Jetta (US)
Volkswagen Jetta (US)
Volkswagen Jetta (US)
Volkswagen Jetta (US)
Volkswagen Jetta (US)
Volkswagen Jetta (US)
Volkswagen Jetta (US)
Volkswagen Jetta (US)
Volkswagen Jetta (US)

Ny Jetta på Times Square

Volkswagen USA lanserte denne uken sin nye Jetta. Til oss kommer den først i 2011.

Publisert Sist oppdatert

Volkswagen benyttet Times Square i New York til å avduke sin nye Jetta, bare noen dager etter at vi her på BilNorge viste bilder av en nærmest umaskert bil med en manipulert logo.

SE: Jetta kafuflert som en Toyota

Den globale bilen er hittil solgt i 9,6 millioner eksemplarer, og den har en spesielt stor tilhengerskare på det amerikanske kontinent. Det er også årsaken til at bilen produseres ved VW-anlegget i Mexico.

Bilen har blitt kvitt gubbepreget fra forgjengeren og fremstår som en langt mer moderne bil med det nye VW-ansiktet og coupé-aktig takbue. Dette fikk vi hint om gjennom konseptbilen NCC som ble vist på årets Detroit-utstilling.

SE: Volkswagens lekre coupé-konsept

Bilen skal ikke lenger dele komponenter med Golf men blir i følge Volkswagen en like selvstendig modell som CC (Passat CC hos oss) og Tiguan.

Større

Sammenlignet med forgjengeren er akselavstanden strukket med 7 cm og bilen er blitt 9 cm lenger. Dermed blir det bedre plass i passasjeravdelingen. Interiøret er også nytt, ned til hver minste detalj.

USA får tilgang til en moderne dieselutgave med 160 hk. Til Europa kommer en enda magrere 105-hester i 2011. I BlueMotion-versjon skal denne klare seg med et snittforbruk på 0,41 liter på mila, tilsvarende et CO2-utslipp på 108 g/km.

Volkswagen USA har som mål å tredoble volumet sitt i USA, og målet er da å selge 800.000 biler, og Jetta som i dag selges i ca 110.000 per år blir en viktig brikke for å nå dette målet. Prisene i USA starter på 15.995 dollar.

Den nye modellen er den hittil største Jetta med en lengde på 4,64 meter, en bredde på 1,78m og en høyde på 1,45m. I Amerika skal den selges med tre forskjellige bensinmotorer og et dieselalternativ som nevnt over.

Når Europa-premieren finner sted vil det stå et bra utvalg av TSI- og TDI-utgaver på programmet. Minste motor blir 1,2 TSI med 105 hk som vi nylig prøvekjørte i Touran mens kraftigste alternativ blir 2,0 TSI med 200 hk. De fleste motorer kan leveres i kombinasjon med DSG girkasser.

LES: Vår prøvekjøring av ny Touran

Powered by Labrador CMS