Ford Focus RS
Ford Focus RS
Ford Focus RS
Ford Focus RS
Ford Focus RS
Ford Focus RS
Ford Focus RS
Ford Focus RS
Ford Focus RS
Ford Focus RS
Ford Focus RS
Ford Focus RS
Ford Focus RS
Ford Focus RS
Ford Focus RS
Ford Focus RS

Lekestue - Del 3

Er det mulig å kjøpe en bil du like gjerne kan ta til banen som til barnehagen? Vi tok med oss tre gode forsøk til Vålerbanen for å se om vi lot oss overbevise om de duger til noe mer enn å komme først ut av lyskrysset

Publisert Sist oppdatert

- Del 2

Ford Focus RS

Når jeg lukker øynene om kvelden er det noe grønt som har brent seg fast på netthinnen.

Ford Focus RS er en bil som gjør noe med deg. I Norge kan den for eksempel grenseløst fort gjøre deg til fotgjenger. Derfor var superanlegget til Norsk Trafikksenter, best kjent som Vålerbanen, helt riktig sted å sette kursen.

Ford har puttet pengene de hadde tilgjengelig for å utvikle Focus RS to steder. Motor og hjuloppheng. Det er fantastisk godt prioritert. 3

05 hestekrefter og en forbløffende evne til å få dem ned i bakken til tross for at bilen, som de to andre i testen, bare trekker med forhjulene.

RS-historien slår faktisk ut Golfens tilsvarende sportsbilhistorie med gode seks år.

Svensk kraftverk

Den femsylindrede turboladede 2,5 literen i Focus RS har sin opprinnelse i Sverige. Riktignok er den solid modifisert av de tyske RS-ingeniørene.

Turbotrykket er doblet, og alt er sterkere og kraftigere enn i lillebror ST. Det har gitt 305 høyst tilstedeværende hester.

Lydbildet i RS er også noe helt for seg selv.

Skulle du gå til det skritt å kjøpe deg en slik bil, bør du faktisk låne den bort en gang i blant, bare for å høre på lyden når den akselererer avsted, og smellet i potta når man slipper gassen. Dette er rett og slett bilporno på høyt nivå.

Motoren trekker godt fra 1800 omdreininger, og selv på sjettegear blir det full musikk og hæla i taket når du passerer 2000.

Gearkassen er presis, men kunne kanskje være noe kortere i bevegelsene for å øke racingfølelsen.

Over all forventning

Når 305 hester skal dra, ikke dytte, en bil gjennom svingene er det all grunn til å forvente behov for store overarmer hos sjåføren.

Det behovet er eliminert ved hjelp av det Ford kaller RevoKnuckle – et videreutviklet MacPherson-oppheng.

Der det tradisjonelle opphenget er formet som en L, har Ford videreutviklet systemet til en C – der én del er festet til fjærbenet og én del følger bilens styrelinje.

Det gjør at hjulet i større grad beholder kontakten med underlaget også når du akselererer gjennom svinger. Sammen med differensialbremsen fra Quaife, reduserer det kraftreaksjoner i forhjulsopphenget – «torque steer»

På våt bane mister Focusen litt av forspranget kjempekreftene gir den – når banen tørker opp er grepet bortimot sensasjonell.

Balansen er utrolig god, og bilen er svært tilgivende om du skulle finne på å gjøre noe dumt – akkurat det er fort gjort.

Verdt pengene?

Uansett hvor grønn, velkjørende og musikalsk Focus RS fremstår, er det ikke lett å forsvare en pris på nesten 750.000 kroner.

Interiøret er fortsatt i overkant mye plast med karbonfiberetterligninger som i en underbudsjettert gatebil. Den er dønn stiv, du kjenner ujevnheter i veibanen, og plombene sitter løst i telehivsesongen.

Av de 750.000 kroner havner godt over en halv million i statskassa. Det er bare en måte å fortelle bilentusiaster at RS ikke er ønsket i den norske bilfloraen.

Den som vokste opp med drømmen om en Escort RS eller en Sierra RS Cosworth, og nå har kommet seg i betalt arbeid, kan likevel vurdere å gjøre drøm til realitet.

Du skal nok skaffe deg en sportslig familie for å kalle Focus RS en optimal familiebil.

 
 
 
 
 
Powered by Labrador CMS