Amerikanske politibiler 2011
Amerikanske politibiler 2011
Amerikanske politibiler 2011
Amerikanske politibiler 2011
Amerikanske politibiler 2011
Amerikanske politibiler 2011
Amerikanske politibiler 2011
Amerikanske politibiler 2011
Amerikanske politibiler 2011
Amerikanske politibiler 2011
Amerikanske politibiler 2011
Amerikanske politibiler 2011

Tøffe amerikanere

For oss som elsker biler vil det nærmest fremstå som litt attraktivt å bli stoppet av en av de nye amerikanske politibilene som snart er på veien.

Publisert Sist oppdatert

De fleste av oss har sett hundrevis av dem, amerikanske politijakter, enten helikopterbilder på Youtube, eller på utallige tv-serier.

Selvsagt er det umulig å ikke tenke tilbake på Blues Brothers der man kjøpte inn 70 brukte politibiler, og vraket de fleste av dem.

Tre store

Det pågår en kontinuerlig kamp mellom de store amerikanske bilprodusentene når det dreier seg om å levere biler til politiet. Det siste halve året har både Ford, Chrysler og GM vist frem sine biler.

Det ser unektelig tøft ut, og allerede pågår det en ordkamp mellom de tre om hvem som har de beste bilene i konkurransen.

Så langt hevder GM at deres Chevrolet Caprice PPV er raskere enn de andre både fra 0 til 60 og fra 0 til 100, selvsagt snakker vi om miles per hour.

Så hva er det egentlig de tilbyr?
Chevrolet Caprice PPV

GMs tilbud til politiet er konstruert med utgangspunkt i den siste utgaven av Caprice, og er utstyrt med en 355-hesters V8er med 521 Newtonmeter i dreiemoment.

Det hele kjøres gjennom en sekstrinns automatkasse, som er spesialbygget for de belastningene som politibiler utsettes for. Den har dessuten elektronisk stabilitetskontroll, noe man kanskje skulle tro ville gå ut over de kule sladdescenene i bilfilmene.

Et nytt system GM kaller ”Performance Algorithm Liftfoot” gjør at girkassen forstår at nå er det alvor, og sørger for å gi tilstrekkelig moment også gjennom skarpe svinger.

Setene i bilen er skreddersydd slik at politimenn med beltet fult av revolvere, håndjern og andre ting, sitter komfortabelt.
Ford Police Interceptor

Hos Ford har man tatt utgangspunkt i dagens utgave av Taurus, når de nå slipper sitt alternativ til dagens eksisterende politibil fra Ford, nemlig Crown Victoria.
Bilen kommer med to motoralternativer, en tradisjonell 263-hesters V6er eller en mer moderne 3.5-liter EcoBoost, som også er en V6-motor, men med to turboer, noe som gir 365 hestekrefter.

Som bilen fra GM har også Ford utstyrt den med en sekstrinns automatkasse og spesialsydde stoler som skal passe til politifolkenes bekledning.

I tillegg har man også bygget inn ekstra stabiliseringsplater i ryggen på stolene foran, både for å kunne fungere bedre når man kjører virkelig aktivt, og for å gi bedre beskyttelse om noe skulle skje.

Dodge Charger Pursuit

Vi sparte det beste til sist. Bare navnet på den nye politibilen til Dodge er jo tøft, Charger Pursuit.

Bilen gir oss også en slags sniktitt på hvordan den oppgraderte versjonen av Charger, som lanseres neste år, vil se ut.

Det er nok også grunnen til at vi bare har et ganske mørkt og mystisk bilde av politibilen fra Dodge, men flere vil nok komme.
Charger Pursuit får også to motoralternativer. En 3,6-liters V6-motor på opp mot 300 hester, eller det vi selvsagt ønsker oss aller mest, en 5,7 liters Hemi V8, trolig med over 400 hester.

Politibilen vil selvsagt bli tunet for å tåle de belastningene den kan utsettes for. Særlig gjelder dette chassis, bremser og optimalisert elektronisk stabilitetskontroll.

Litt morsomt for oss europeere er det jo at det påpekes at bilen er utstyrt med ABS-bremser.

Nye stabiliseringsstag, både foran og bak, skal bidra til bedre kjøreegenskaper.
Innvendig er bilen utstyrt med rødt og hvitt LED-lys.

I følge talsmannen for Dodge, trår du på bremsen i det øyeblikket du ser denne bilen bak deg.

Flere typer biler

Det amerikanske politiet kjører mange ulike biltyper og modeller, men disse tre vil i løpet av de kommende årene trolig bli de mest vanlige å se ute som vanlige patruljebiler.

Det eneste vi kan håpe på, er at det ikke tar livet av den klassiske hylingen i dekkene.

Powered by Labrador CMS