Apparatjik-Smart
Apparatjik-Smart
Apparatjik-Smart
Apparatjik-Smart

To norske bil-bling

Merkelig hvordan ting topper seg. To norske bil-bling kommer oppå hverandre. En fra Berlin i går, en fra Oslo til uka.

Publisert Sist oppdatert

Skal vi ta den vi vet litt om først? (selv om den rullende diamanten vi ikke vet noe om, vel er den mest spennende).

Det dreier seg kort fortalt om en Smart Fortwo som ble kamuflert som en discokule.

Den er en del av Apparatjik-prosjektet – vanskelig kanskje å fortelle hva det egentlig er, men la oss kalle det en happening som kulminerte med en nesten to uker lang installasjon i Nationalgalleriet i Berlin – som igjen kulminerte med to liveopptredener av Apparatjik på slutten av perioden.

Internasjonal kunst
Det er ingen grunn til å beskrive Apparatjik for nøye her, gå inn på www.apparatjik.com for å vite mer., men vi kan i hvert fall slå fast at Magne Furuholmen (du kjenner ham kanskje best fra a-ha, men jeg kan forsikre at han kan meget mer enn det, og er en av de mest spennende kunstnerne i Norge, en skikkelig multitasker) er en vesentlig del av Apparatjik.

Smart var en av sponsorene bak Nationalgalleri-opplegget og bilen, dekorert fra hjulkapsler til tak med glassbiter som reflekterer lyset bedre enn i en vanlig disco-kule (det er forresten ikke første gang Furuholmen jobber med glass) og der vinduene er gitt en speil-overflate, slik at man kan se ut, men ikke inn er blitt ganske spesiell kan man si.

Den var en del av installasjonen, men ble også brukt av Furuholmen, og en annen av Apparatjik-medlemmene, Martin Terefe (ikke helt ukjent musikkprodusent), under oppholdet i Berlin.

Inntrykk fra disse turene finner du her!

Meta-Smart
Det er mulig jeg er litt for bergtatt av disse folkene, men jeg vil kalle hele prosjektet – og bilen – både kult, glupt og ganske smart.

Hva jeg skal kalle det neste vet jeg ikke helt, for vi vet nesten ikke noe om det, men det lille vi vet er egentlig ganske underlig.

Hvis du går inn på www.heyerdahl.no - hjemmesiden til en Oslo-gullsmed, og trykker på ”presse” står det ”prosjekter” øverst på siden.

Det øverste prosjektet heter Audi A1 Diamond Edition. Trykker du, bilinteressert og nysgjerrig som du er, på den får du følgende hyggelige beskjed: ”You have no access to view this page”.

Nei vel.

For noen få
Det er derimot noen som har mottatt en invitasjon fra Audi – der man blir bedt om å ”dele et evig øyeblikk med oss”.

Et evig øyeblikk, forstår vi, kommer av at ”Diamanter varer evig” som man også får beskjed om i invitasjonen.

Vi snakker faktisk om en helt egen spesialmodell og en samling der ”Vi presenterer historien bak Audi A1 Diamond Edition og lanserer den limiterte (det står faktisk ’limiterte’) bilen,.

En musikalsk overraskelse står også på programmet….”

Heldigvis fjerner en annen invitasjon, denne gangen komme den fra Mildh Press (Spesialist på Life Style PR!) noe av spenningen.

Under motto ”Diamonds are a girls (uten genetiv-s) best friend” får vi vite om en …….”spesialdesignet Audi A1 som en hyllest til kvinnen.

Søte (det står faktisk det også!) Christel Alsos vil synge herlige toner til oss i en nydelig kreasjon, designet for denne anledningen av norske Morami”)

Glem at Chistel Alsos begynte å hyperventilere da hun fikk beskjed om at hun skulle på Skavland – jeg syns dama er flink og har god smak, og glem at Siri Baumann Semb (Morami) kanskje ikke er det hotteste i norsk fashion, men hun er en av de virkelig tøffe Esmod-elevene som har klar å bite seg fast og som i dag selger gjennom en rekke etablerte butikker.

Jeg er sikker på at begge disse to vil bidra positivt til Audi-forestillingen. (Selv om Baumann-navnet for evig er forbundet med den norske Toyota-importøren).

Google for viderekomne
Derimot er jeg veldig spent på hva hovedpersonen kan bidra med, mannen med diamantene.

Det er selvfølgelig råttent bare å hente ut fragmenter fra internett, men gullsmed Thomas Heyerdahl forteller villig vekk på linkedin at han sluttet på Dønski videregående i 1987.

Leter man videre finner man ut at han har laget verdens dyreste iPod Shuffle, han har laget en spesialutgave av Nokia 8800 for det asiatiske markedet og han har hentet frem noen ørepropper som han også på sin uforlignelige måte har gjort til 6.400 dollars objekter.

Det han gjør, og han fant på dette før Damien Hirst fant på å kle en hodeskalle med diamanter tror jeg, er å gjøre nettopp det. Alle disse objektene er kledd med diamanter, og dermed gjort ”eksklusive”. Vi kan vel derfor gå ut fra at det er sant når invitasjonene antyder at det blir en diamant eller to i forbindelse med den limiterte bilen.

Men det er vel også grunn til å frykte at dette kan bli noe av det mest harry vi er presentert for i så langt i år.

På den annen side, vulgært og overstadig er ikke akkurat det vi forbinder med Audi-importøren, så det er kanskje lov å håpe på en gledelig overraskelse.

For ordens skyld: hittil i år har A1 solgt mer enn 400 eksemplarer, så det kan ikke være panikk som ligger bak dette stuntet.

Powered by Labrador CMS