-
Tide Verksted AS:
Mekaniker
-
Tide Verksted AS, Avdeling Voss:
Mekaniker tyngre- og lette kjøretøy
-
Tide Verksted AS:
Mekaniker
-
Bilservice AS:
Bilmekaniker
-
Erik Arnesen Helsfyr:
Bilmekaniker
-
Strømmen Bilverksted AS:
Bilmekaniker - Personbil
-
Møller Bil Fellesfunksjoner avd. Logistikk:
Takserer brukte biler
-
Volvo Car Stor-Oslo:
Mekaniker
-
Møller Bil Sandefjord:
Serviceleder / Kundemottaker
-
Møller Bil Outlet Alnabru:
Logistikkmedarbeider
-
Autoringen AS:
Selger – Autoringen
-
Autoringen AS:
Auksjonsstøtte - Autoringen
-
AutoMester AS:
Kjedekonsulent
-
Team Verksted AS:
Mekaniker Kristiansand
-
Team Verksted AS:
Delelagersjef Team Verksted Ålesund
-
DNB Bank ASA Norway Branch:
Sales Manager - Vestfold, Telemark/Buskerud
-
Werksta Norge:
Bilskadereparatør / Oppretter
-
Man Truck & Bus Norge AS:
Selger lastebil
-
Volvo Car Stor-Oslo:
Mekaniker
-
Rettedal Bilkontroll AS:
EU-kontroll, produksjon og lager, kombinert stilling
-
Auto-Benz AS:
Bilmekaniker
-
Moss To-Takt AS:
Bilmekaniker / tekniker
-
Møller Bil Skadesenter Asker og Bærum:
Bilmekaniker/tekniker
-
Autoringen Ski AS:
Plassjef – Autoringen Ski
-
Toyota Bilia AS:
Regionsjef Servicemarked
-
Premium Cars Stor-Oslo AS:
Tekniker for Zeekr
-
Mobile Åsane AS:
Servicemarkedssjef
-
Autoringen Oslo AS:
Bilkonsulent
-
Bilia X:
Driftsleder, Xpeng Høvik
-
Bil i Nord:
Volvo-mekaniker
-
Bilforlaget AS:
Vaktsjef/journalist
-
Jæger Automobil AS:
Bilskadetakserer
Berlins smarteste boks
Berlin er full av underlige kjøretøy for tiden. Det rareste het Vipa og kjørte seg selv. Vi var om bord.
Jeg så denne underlige boksen på Paris-utstillingen i fjor, men da skjønte jeg ikke hvor morsom den egentlig var. Her har vi i virkeligheten en kasse som måler 320 x 165 x 238 cm og veier 1000 kg, som ruller rundt på fire hjul.
Og det er egentlig akkurat det den gjør, for her er det ingen som kjører den, den greier seg selv.
Navnet forklarer det hele, VIPA, og når du får oversatt det til Vehicule Individuelle Passager Autonome – selvgående kjøretøy for individuelle passasjerer – begynner det å nærme seg.
Den orienterer seg innenfor et område den har kjennskap til fra før, ved hjelp av videokameraer og en ganske smart computer med en bråta kompliserte algoritmer.
Den lærer området den skal betjene off-line og får beskjed om de mest utpregede landemerkene, for eksempel dører, fortauskanter, stolper o.s.v.
Så kan du bare sette den i gang, den kjører selv etter en slags visuell hukommelse og reagerer på alle visuelle signaler den får om avvik underveis.
Vi forsøkte for eksempel å stå i veien for den – det løste den elegant ved, uten å stoppe, å finne den eneste mulige veien ut av akkurat den fellen.
Den kan frakte 600 kg, og er åpenbart beregnet på en ganske fyldig kundekrets, for den er innredet til fire sittende og to stående passasjerer.
Den beveger seg med mellom 5 og 20 km/t og har en akselerasjon på forsiktige 1 meter per sekund– det er med andre ord komfortabelt å være stående passasjer også. Og den fikser stigninger på 13 prosent fullastet.
Bruksområdene er for eksempel flyplasser, industriområder, store idrettsanlegg – og gjerne innendørs. For her er det snakk om elmotorer og null lokalt utslipp.
Den kjører lystig rundt hele dagen, med den hastigheten den byr på, klarer de fire blybatteriene om bord å holde VIPA i gang i åtte timer.
Fascinerende, men jeg merket ulempen: jeg måtte ta meg sammen før jeg gikk ombord. Kunne jeg virkelig tro på noe som var helt førerløst?
Ja visst, viste det seg.