-
Bertel O. Steen AS:
Produkt- og ordrekoordinator
-
Norwegian Mobility Group AS:
Leder for serviceskolen
-
Subaru Norge AS:
Teknisk Trener & Teknisk Support
-
Møller Bil Bruktbil AS avd. Hvam:
Innkjøper bruktbil
-
Bilia Norge AS:
Salgsleder, Mini Skøyen
-
Motor Forum Ålesund:
Ettermarkedsleder
-
Møller Bil Asker og Bærum:
Bruktbilselger
-
Toyota Haugesund AS:
Salgssjef
-
Møller Bil Oslo Vest Volkswagen:
Fagtekniker
-
Bilbutikk1 as Avd Ås:
Kundemottaker / Delelagermedarbeider
-
Sulland Lier:
Mekaniker
-
Team Verksted AS:
Mekaniker Otta
-
Frydenbø Bil Ålesund AS:
Bilmekaniker
-
Alfie Bilskade AS:
Biloppretter
-
BilXtra Skøyen AS avd Asker:
Bilmekaniker
-
Tide Verksted AS:
Mekaniker
-
Tide Verksted AS:
Mekaniker
-
Tide Verksted AS, Avdeling Voss:
Mekaniker tyngre- og lette kjøretøy
-
Auto-Benz AS:
Bilmekaniker
-
Rettedal Bilkontroll AS:
EU-kontroll, produksjon og lager, kombinert stilling
Superbil fra Polen
Er Norge snart verdens eneste selvstendige nasjon uten en Superbilprodusent? Sistemann på den banen er Polen.
Arrinera Automotive kaller de seg, de som står bak Polens første Superbil. Egentlig en ganske forutsigelig greie, med alle de elementer som skal til, men det interessante er at den altså finnes.
At det er noen i Polen som har lagt penger og energi ned i noe som de åpenbart virkelig tror på. Men som må være noe av det vanskeligste i verden å tjene penger på.
For det er viktig å huske på at i denne bransjen betaler ikke måpende, begeistrede kunder for en bil som går fort. De betaler for prestisje og myter, de betaler for at dette produktet skal overføre en slags magi på dem.
Du tror ikke folk kjøper en Bugatti Veyron for å ha det morsomt på landeveien? Hver Veyron går i snitt snaue 1700 km. i året – det er ikke mye moro. Men det gir mye magi.
Den polske magien skal da komme fra en bil som ser ut som de fleste superbiler som blir tegnet i skolebarnas kladdebøker for tiden, med dører som åpner litt annerledes, litt Lamborghini-aktig.
Og så skal det komme litt magi fra mange hestekrefter, som imidlertid ikke er så magiske – de kommer nemlig fra en Chevrolet-motor.
En 6,2-liters Corvette V-åtter som blir lett assistert av en Eaton kompressor. Skikkelig Hot Rod, og med skikkelige 638 hk.
Ellers later spesifikasjonene til å inneholde det obligatoriske i denne dream-on klassen:
Karbonfiber og aluminium i det bærende, originalt nok, en stålrør-ramme til Kevlar-karosseriet. Keramiske bremser og en del fikse innslag fra underleverandørenes hyller. Som for eksempel varmefølsomme kameraer som “ser” mennesker og dyr foran bilen, lenge før du gjør det.
Dersom det polske blir tolket riktig har disse folkene faktisk fått med seg engelske Lee Noble på konstruksjonssiden. Han vet hva akkurat det dreier seg om, selv om han vel heller ikke har hatt mega-suksess med det kommersielle.
LES: Potent og nobel
Noe konkret om produksjon og slike bagateller har jeg ikke, men det er bråtavis med innslag av denne bilen på YouTube, og dersom man skal dømme etter deres egen nettside, er dette et virkelig proft opplegg.
Dessverre krever en Superbil som skal overleve litt mer enn en godt designet nettside.
Men det er allikevel på tide å minne om, nok en gang, at Norge snart er det eneste landet uten Superbilambisjoner.
Kanskje vi skal være glad til?
SE VIDEO (Spol et par minutter inn dersom du ikke behersker polsk):