-
Strømmen Bilverksted AS:
Bilmekaniker - Personbil
-
DNB Bank ASA:
Bruktbilselger
-
Bilia Norge AS:
KAM Volvo & XPENG
-
Andresen Karosseri AS:
Biloppretter
-
Bilhuset Viken AS:
Teknisk Leder
-
Brennes Auto Moss AS:
Bilmekaniker
-
DNB Bank ASA:
Sales Manager
-
Auto-Benz AS:
Bilmekaniker
-
RG Mobility AS:
Takstmann
-
Bilia X:
Servicemarkedssjef, Xpeng Lørenskog
-
Toyota Asker og Bærum:
Handover / produktspesialist
-
Solaris Norge A/S:
Mekaniker til tungbil, buss søkes
-
RG Mobility AS:
Key account Manager
-
Bilservice AS:
Bilmekaniker
-
Tide Verksted AS, Avdeling Voss:
Mekaniker tyngre- og lette kjøretøy
-
Tide Verksted AS:
Mekaniker
-
Tide Verksted AS:
Mekaniker
-
Erik Arnesen Helsfyr:
Bilmekaniker
-
Hovfaret 17B:
Ledige kontorplasser
-
Bilforlaget AS:
Vaktsjef/journalist
Superbil fra Polen
Er Norge snart verdens eneste selvstendige nasjon uten en Superbilprodusent? Sistemann på den banen er Polen.
Arrinera Automotive kaller de seg, de som står bak Polens første Superbil. Egentlig en ganske forutsigelig greie, med alle de elementer som skal til, men det interessante er at den altså finnes.
At det er noen i Polen som har lagt penger og energi ned i noe som de åpenbart virkelig tror på. Men som må være noe av det vanskeligste i verden å tjene penger på.
For det er viktig å huske på at i denne bransjen betaler ikke måpende, begeistrede kunder for en bil som går fort. De betaler for prestisje og myter, de betaler for at dette produktet skal overføre en slags magi på dem.
Du tror ikke folk kjøper en Bugatti Veyron for å ha det morsomt på landeveien? Hver Veyron går i snitt snaue 1700 km. i året – det er ikke mye moro. Men det gir mye magi.
Den polske magien skal da komme fra en bil som ser ut som de fleste superbiler som blir tegnet i skolebarnas kladdebøker for tiden, med dører som åpner litt annerledes, litt Lamborghini-aktig.
Og så skal det komme litt magi fra mange hestekrefter, som imidlertid ikke er så magiske – de kommer nemlig fra en Chevrolet-motor.
En 6,2-liters Corvette V-åtter som blir lett assistert av en Eaton kompressor. Skikkelig Hot Rod, og med skikkelige 638 hk.
Ellers later spesifikasjonene til å inneholde det obligatoriske i denne dream-on klassen:
Karbonfiber og aluminium i det bærende, originalt nok, en stålrør-ramme til Kevlar-karosseriet. Keramiske bremser og en del fikse innslag fra underleverandørenes hyller. Som for eksempel varmefølsomme kameraer som “ser” mennesker og dyr foran bilen, lenge før du gjør det.
Dersom det polske blir tolket riktig har disse folkene faktisk fått med seg engelske Lee Noble på konstruksjonssiden. Han vet hva akkurat det dreier seg om, selv om han vel heller ikke har hatt mega-suksess med det kommersielle.
LES: Potent og nobel
Noe konkret om produksjon og slike bagateller har jeg ikke, men det er bråtavis med innslag av denne bilen på YouTube, og dersom man skal dømme etter deres egen nettside, er dette et virkelig proft opplegg.
Dessverre krever en Superbil som skal overleve litt mer enn en godt designet nettside.
Men det er allikevel på tide å minne om, nok en gang, at Norge snart er det eneste landet uten Superbilambisjoner.
Kanskje vi skal være glad til?
SE VIDEO (Spol et par minutter inn dersom du ikke behersker polsk):