-
Field Service medarbeider
Car-O-Liner Norge
-
Forretningsutvikler Servicemarked
Harald A. Møller AS
-
Mekaniker
Knoks Bildeler AS
-
Innkjøper
Stjørdal Auto AS
-
Biloppretter
Kristiansund Karosseri AS
-
Servicemarkedssjef
Møller Bil Horten
-
Personlig servicetekniker
Frydenbø Bil VPL AS
-
Garantibehandler
Motor Gruppen Import AS
-
Bilmekaniker
Møller Bil Leangen
-
Mekaniker tunge kjøretøy
Bertel O. Steen Lastebil og Buss
-
Bilmekaniker
Gumpen Motor
-
Bilmekaniker
Ydse Auto AS
-
Mekanikere og mekaniker-lærlinger
Volvo Car Stor-Oslo
-
Teamleder
Volvo Car Stor-Oslo
-
Bilskadereparatør
Møller Bil Skadesenter Langhus
-
Billakkerer
Møller Bil Skadesenter Langhus
-
Skadetakserer
Møller Bil Skadesenter Langhus
-
Lærling lette kjøretøy
Møller Bil Asker og Bærum
-
Servicemarkedssjef
Porsche Center Oslo
-
Bilmekaniker / Servicetekniker
Hagen Bil AS
-
Økonomiansvarlig
Autoringen AS
-
Regionssjef Skade & Lakk
Toyota Bilia AS
-
Innkjøper
Gill Gruppen AS
-
Biloppretter
RøhneSelmer AS
-
Servicemarkedssjef
Volvo Car Stor-Oslo AS
-
Mekaniker/Tekniker
RSA Bil Drammen
-
Garanti- og reklamasjonsbehandler
RSA
-
Teknisk konsulent/kursholder
RSA
-
Bilmekaniker
ARM Bilverksted AS
-
Billakkerer
Fixbil Damsgård Karosseri AS
-
Innkjøper
MyCar
-
Oppretter / karosseriarbeider
Vy Buss AS
-
Verkstedleder
Hanum Buss & Bil AS
-
Plassjef
Toyota Bilia AS
-
Mekaniker/Tekniker
Motorhuset Oppdal AS
-
Teknisk leder
Tveita Bilservice AS
-
Mekaniker tunge kjøretøy
BIR Husholdning AS
-
Frontsjef og nyhetsreporter
Bilforlaget AS
Rimac: elSuper til Frankfurt
Kroatia – enda et land der det bygges biler. Rimac heter den, 1088 elektriske hk, det høres ut som langt hinsides Veyron.
Jeg vet ikke annet enn at lakenet skal trekkes av en ny Superbil klokken 3, tirsdag. Men de spesifikasjonene som har lekket ut på forhånd, gjør at jeg kan love at dersom utseendet tilsvarer de tekniske dataene og ytelsene, vil det bli litt av et show.
Rimac er navnet etter eieren, Mate Rimac, en fyr som har kost seg med høyspenning før.
Han har ved flere anledninger opptrådt med sitt Grønne Monster, en 1986 BMW 3-serie bygget om til en skikkelig dragster. Med en egenbygget batteripakke, med 300 litium og jernfosfat-celler, og en skikkelig likestrøm-motor, gjorde han nulltilhundre på 3,5 sekunder.
Toppfarten ble 280 km/t. Og komponentene, fortalte han, var bare noe han eksperimenterte med før han skulle lansere sin virkelige Superbil.
Nå er altså den rett rundt hjørnet. Hvert hjul drives av en egen drivpakke, som består av motor, inverter og en reduksjonskasse.
Alle enhetene jobber uavhengig, men styres fra en sentral ECU som kontrollerer hvert hjul – en skikkelig kontroll av dynamiske egenskaper. AWTV kaller de dette, All Wheel Torque Vectoring.
Systemet er såpass fintfølende at hvert hjul kan akselerere eller bremses opp flere hundre ganger per sekund, det vil kunne bety en kontroll over driv- og bremsekrefter som er milevis unna det noen har oppnådd til nå.
Lavt tyngdepunkt, sømløs dreiemomentavlevering og ikke noe som ligner på girskifting – dette burde kunne bli en morsom kjøreopplevelse.
Hver motor er på 272 hk og 950 Nm – gang det med fire så sier vi 1088 hk og 3.800 Nm. Oversatt til landeveien antydes det 2,8 sekunder til hundre og en toppfart som er elektronisk begrenset til 305 km/t. Forholdsvis lydløst.
Er det noen som fremdeles ikke skjønner hvorfor jeg gleder meg til Frankfurt?