-
ExhibitionPoint AS:
Avdelingsleder
-
Teknisk Bureau AS:
Bilmekaniker
-
AutoProff Norge AS:
Vurderingsspesialist
-
Toyota Asker og Bærum:
Salgskonsulent
-
Jensen & Scheele Bil:
Markedssjef
-
Toyota Insurance Services:
Leader- Strategic Projects
-
Møller Bil Kongsvinger:
Lærling
-
Bilia Norge AS:
Regiondirektør, Volvo
-
Team Verksted AS:
Mekaniker
-
Porsche Center Asker & Bærum:
Selger nye Porsche
-
Team Verksted AS:
Mekaniker
-
Saferec AS:
Mekaniker
-
Bærum Bilverksted AS:
Bilmekaniker/Teknisk leder/Kundemottaker
-
Bilia Norge AS:
Delesjef
-
MECA Service AS:
Avdelingsleder
-
MECA Service AS:
Kundemottaker
-
MECA Service AS:
Teknisk leder
-
MECA Service AS:
Mekaniker
-
Volvo Car Stor-Oslo:
Mekanikere og mekaniker-lærlinger
-
Bertel O. Steen Lastebil og Buss:
Mekaniker
-
Car-O-Liner Norge:
Field Service medarbeider
-
Harald A. Møller AS:
Forretningsutvikler Servicemarked
-
Knoks Bildeler AS:
Mekaniker
-
Stjørdal Auto AS:
Innkjøper
-
Kristiansund Karosseri AS:
Biloppretter
-
Ydse Auto AS:
Bilmekaniker
-
Bilskadesenteret Voss AS:
Biloppretter
-
MyCar:
Innkjøper
En helt ny Lada
Det er ikke hver dag Lada kommer med nye modeller, men nå har de startet produksjonen av Granta – en firedørs sedan.
Nye Granta skal erstatte andre generasjon Samara, en bil som har vært på markedet, nærmest uforandret siden 1997.
Selv om den kan kalles en ny bil, deler den plattform og mange komponenter med den mindre Kalina.
Under panseret sitter en firesylindret 1,6-liter som driver forhjulene gjennom en femtrinns girkasse. Men Lada har også en ny 16-ventilers 1,4-liter på trappene for introduksjon i 2012.
Kundene kan velge mellom to forskjellige utstyrsnivåer. Innstegsmodellen heter “Standard” og har en prislapp på ca. NOK 45.000. For det beløpet får du en ribbet bil med stålfelger, sorte plastfangere og manuelle vindusheiser.
Plusser du på drøye 6000 kroner får du en Granta “Classic” med “luksusutstyr” som servostyring, elektriske vindusheiser, ABS, stereoanlegg og sentrallås.
Utstyr nordmenn flest tar som en selvfølgelighet i dag, sidekollisjonsputer og ESP, er tilleggsutstyr, på samme måte som GPS navigasjon.
Selv om vi altså snakker om en relativt ribbet bil, ser den ut til å slå godt an i Russland. Lada sier de har forhåndssolgt 20.000 biler av en planlagt produksjon på 100.000 i 2012.
Den russiske produsenten nevner foreløpig ikke noe om eksport til Vest-Europa, men – tro det eller ei – de planlegger deltagelse i WTCC, VM for standardbiler, med to ombygde Lada Granta i 2012.