-
Field Service medarbeider
Car-O-Liner Norge
-
Forretningsutvikler Servicemarked
Harald A. Møller AS
-
Mekaniker
Knoks Bildeler AS
-
Innkjøper
Stjørdal Auto AS
-
Biloppretter
Kristiansund Karosseri AS
-
Servicemarkedssjef
Møller Bil Horten
-
Personlig servicetekniker
Frydenbø Bil VPL AS
-
Garantibehandler
Motor Gruppen Import AS
-
Bilmekaniker
Møller Bil Leangen
-
Mekaniker tunge kjøretøy
Bertel O. Steen Lastebil og Buss
-
Bilmekaniker
Gumpen Motor
-
Bilmekaniker
Ydse Auto AS
-
Mekanikere og mekaniker-lærlinger
Volvo Car Stor-Oslo
-
Teamleder
Volvo Car Stor-Oslo
-
Bilskadereparatør
Møller Bil Skadesenter Langhus
-
Billakkerer
Møller Bil Skadesenter Langhus
-
Skadetakserer
Møller Bil Skadesenter Langhus
-
Lærling lette kjøretøy
Møller Bil Asker og Bærum
-
Servicemarkedssjef
Porsche Center Oslo
-
Bilmekaniker / Servicetekniker
Hagen Bil AS
-
Økonomiansvarlig
Autoringen AS
-
Regionssjef Skade & Lakk
Toyota Bilia AS
-
Innkjøper
Gill Gruppen AS
-
Biloppretter
RøhneSelmer AS
-
Servicemarkedssjef
Volvo Car Stor-Oslo AS
-
Mekaniker/Tekniker
RSA Bil Drammen
-
Garanti- og reklamasjonsbehandler
RSA
-
Teknisk konsulent/kursholder
RSA
-
Bilmekaniker
ARM Bilverksted AS
-
Billakkerer
Fixbil Damsgård Karosseri AS
-
Innkjøper
MyCar
-
Oppretter / karosseriarbeider
Vy Buss AS
-
Verkstedleder
Hanum Buss & Bil AS
-
Plassjef
Toyota Bilia AS
-
Mekaniker/Tekniker
Motorhuset Oppdal AS
-
Teknisk leder
Tveita Bilservice AS
-
Mekaniker tunge kjøretøy
BIR Husholdning AS
-
Frontsjef og nyhetsreporter
Bilforlaget AS
Hot Lincoln
MKZ-modellen til Lincoln var helt klart den hotteste nyheten i Detroit. Så hot at det begynte å ryke av den.
Lincoln ligger helt på bunnen av amerikanske salgsstatistikker. Det akter Ford å gjøre noe med, og konseptbilen MKZ er et eksempel på hvordan de ser nobel-merkets fremtid.
Men alle håper selvfølgelig at elektronikken skal bli litt mer pålitelig når det går mot produksjonstid – hva som gikk galt ved åpningen av Detroit-utstillingen har vi ikke fått vite, men det kom i hvert fall tydelige røykskyer fra døren på førersiden da bilen skulle avdukes.
Ting kan nemlig tyde på at det er ganske mye elektronikk i denne bilen. For eksempel skal vi få tilbake en transmisjon som er styrt av trykk-knapper. Det har vi ikke sett siden Chrysler forlot slik oppskrift en gang i 60-årene.
Hva og hvordan vet vi imidlertid ikke, Lincoln venter til New York utstillingen ved påsketider før de forteller oss detaljer om den kommende produksjonsutgaven.
Ruster opp
Men in Detroit manglet det heller ikke på store ord. «Her presenterer vi ikke en ny bil, vi presenterer et nytt varemerke», sa Derrik Kuzak.
Han er sjef for Fords globale produktutvikling – og fortsatte med at «nå skal Lincoln oppfinnes på nytt» – og ingen skulle være i tvil om at denne gangen mente Ford alvor.
Stikkordet er selvfølgelig luksus og merkespesifikt design. Til å få gjennomført det er det nå opprettet en egen Lincoln-gruppe på 180 personer i det nye designsenteret i Dearborn.
De har åpenbart greid å få tilbake grillen med splitt-vinge motivet som var så fremtredende på Lincoln Zephyr fra 1938. De har også lagt inn et enormt glasstak som også kan trekkes tilbake slik at man ikke bare får inn lyset, men også masse frisk luft hvis man ønsker det.
Selv om det ikke er sagt noe om drivlinjen vet man at denne konseptbilen sitter på en flunkende ny plattform som inneholder avansert, elektronisk styrt opphengning, som kan ta en rekke forskjellige motor-, både -størrelser og -retninger, og som kan levere både forhjuls- og firehjulsdrift.
Akselavstanden på den modellen som ble vist i Detroit er på litt over 284 cm (midt mellom en 3-serie og en 5-serie), og med innpå fem meter er den lenger enn dagens MKZ. Men, som sagt, detaljer må vi vente med et par måneder ennå.
At det er viktig for Ford å få et seriøst inngrep i denne delen av markedet er åpenbart. Nærmere 15 prosent av det amerikanske markedet fylles opp av såkalte luksusbiler – der Lincoln helt klart hører hjemme.
Ikke bare er det amerikanske totalmarkedet økende, på full fart tilbake mot 16 millioner biler – men luksus-segmentet øker også. Her er det både penger og prestisje å hente.