BMW 3-serie GT
Foto: Carparazzi©
BMW 3-serie GT
Foto: Carparazzi©
BMW 3-serie GT
Foto: Carparazzi©
BMW 3-serie GT
Foto: Carparazzi©
BMW 3-serie GT
Foto: Carparazzi©
BMW 3-serie GT
Datamanipulasjon: Carparazzi©
BMW 3-serie Touring
Datamanipulasjon: Carparazzi©

BMW 3-serie yngler

De første eksemplarene av BMWs nye 3-serie er registrert på norske skilter. Men BMW-entusiaster har mer å glede seg til fremover.

Publisert Sist oppdatert

Foreløpig er det kun 3-serie sedan som er på markedet, men om en måneds tid skal også stasjonsvognen, 3-serie Touring, avdukes på bilutstillingen i Genève.

LES: Vår prøvekjøring av ny 3-serie

Mens vi venter på offisielle bilder fra BMW, presenterer vi datamanipulerte illustrasjoner fra Carparazzi som neppe skiller seg mye fra utseendet på den endelige bilen vi får se om noen uker.

Personlig syns jeg nye 3-serie er vesentlig stiligere enn den utgående modellen, og det er ingen grunn til å tro at ikke den nye stasjonsvognen også får en stor tilhengerskare, for dette ser lekkert ut.

Litt lenger inn i fremtiden kommer også 3-serie GT for de som foretrekker en litt høyere Gran Tourismo. Nå er 5-serie GT et sjeldent syn på norske veier, så hos oss blir denne neppe noen volumselger men et spennende alternativ for dem som vil skille seg ut litt.

Også her lar Carparazzi oss få et manipulert glimt av fremtiden.

Fornorskes
Foreløpig må de som ønsker en 3-serie med bensinmotor opp i en 328i, mens de som foretrekker diesel får 320d som rimeligste alternativ.

Nå står imidlertid mer «Norges-vennlige» motorer snart parate. 320i får en nedtunet utgave av motoren som sitter i 328i, en 4-sylindret TwinPower Turbo 2,0-liter med 184 hk og et dreiemoment på 270 Nm fra lave 1250 omdreininger.

Med manuell 6-trinns girkasse gjør den null til 100 km/t på 7,3 sekunder, og skal klare seg med et snittforbruk på 0,59 liter på mila.

De nye dieselmotorene er 316d og 318d. Førstnevnte har 116 hk og et dreiemoment på 260 Nm i området 1750-2500 omdreininger. Den har et snittforbruk på 0,44 l/mil, tilsvarende et CO2-utslipp på 115 g/km.

Jeg blir ikke veldig overrasket om toppselgeren i Norge blir 318d. Den er god for 143 hk, har et dreiemoment på 320 Nm ved 1750-2500 omdreininger, gjør 0-100 km/t på 9,1 sekunder og klarer seg med et snittforbruk på 0,45 l/mil – tilsvarende 117 g/km.

Powered by Labrador CMS