Falcon F7
Falcon F7
Falcon F7
Falcon F7
Falcon F7
Falcon F7
Falcon F7
Falcon F7
Falcon F7
Falcon F7
Falcon F7

Falcon, andre akt

Det er temmelig nøyaktig ett år siden vi ga deg den spennende Falcon direkte fra Detroit. I år er de der igjen, litt nærmere produksjon.

Publisert Sist oppdatert

I fjor var Detroit-utstillingen ganske sløv. Fremdeles var det store, stygge spor etter depresjonen i bilindustrien, så da var det virkelig oppsiktsvekkende at et lite verksted i Michigan dukket opp med en virkelig superbil.

SE DEN HER

I år var de der igjen med sin Falcon F7, denne gangen med flere nyanser fra oransje til bronse på overflaten, noe som gjorde den meget mindre Ferrari-lik enn fjorårets blodrøde utgave.

Hva som egentlig hendte i fjor er ikke lett å få greie på. Da gikk det rykter om at de allerede hadde to bestillinger inne, en «hans» og en «hennes» bil og at de tok peiling på å bygge til sammen 15 biler i 2011.

I år heter det at den bilen som sto på standen var den første kundebilen som var innom Detroit-utstillingen før den skulle leveres til kunden. En forretningsmann i New York.

Det ble også fortalt at det nå var bygget to andre, og at man tok sikte på ytterligere 10 biler i år.

Prisen på denne aluminium / karbonfiber-konstruksjonen, som produsenten beskriver som «en gjennomført testosteron-drevet personlighet» er på mellom 195 og 250 tusen dollars.

Nå var de forresten ikke alene om såpass avanserte konstruksjoner – eller priser. Lamborghinis nye Aventador sto rett ved siden av.

De føyer også til, ganske optimistisk, at neste år skal de bygge 25 biler og at de med tiden skal opp i en årstakt på 100 biler.

Bilen, som bare veier litt over 1300 kg, bruker en midtmontert Chevrolet LS7 motor som Falcon har modifisert. Blant annet med en spesialbygget innsugningsmanifold i karbon, med separat plenum for hver sylinderrekke og lange innsugningskanaler.

Sammen med andre endringer får de den opp i 620 hk og mer enn 800 Nm.

Vi snakker om 3,3 til hundre og 260 km/t. Dessuten sies det at dekk og chassisdetaljer – opphengningen er også i stor grad basert på Corvette – gir deg så mye som 1,3G i de fleste retningene.

Det er en sekstrinns Ricardo transaksel som sikrer de kjappe girskiftene, akkurat som på den siste serien av Fords ikoniske GT.

Jeff Lemke, mannen bak Falcon, startet med å bygge ettermarkedsdeler for amerikanske sportsbiler – først og fremst Dodge Viper – for 10 år siden. Da er det kanskje naturlig at han fortsetter med komplette biler.

SE VIDEO:

Falcon F7 Initial Track Testing from Falcon MS on Vimeo.

Powered by Labrador CMS