Toyota TS030 Hybrid
Toyota TS030 Hybrid
Toyota TS030 Hybrid
Toyota TS030 Hybrid
Toyota TS030 Hybrid
Toyota TS030 Hybrid
Toyota TS030 Hybrid
Toyota TS030 Hybrid
Toyota TS030 Hybrid
Toyota TS030 Hybrid
Toyota TS030 Hybrid
Toyota TS030 Hybrid
Toyota TS030 Hybrid
Toyota TS030 Hybrid
Toyota TS030 Hybrid
Toyota TS030 Hybrid
Toyota TS030 Hybrid
Toyota TS030 Hybrid
Toyota TS030 Hybrid
Toyota TS030 Hybrid
Toyota TS030 Hybrid
Toyota TS030 Hybrid
Toyota TS030 Hybrid
Toyota TS030 Hybrid
Toyota TS030 Hybrid
Toyota TS030 Hybrid
Toyota TS030 Hybrid
Toyota TS030 Hybrid
Toyota TS030 Hybrid
Toyota TS030 Hybrid
Toyota TS030 Hybrid
Toyota TS030 Hybrid
Toyota TS030 Hybrid
Toyota TS030 Hybrid
Toyota TS030 Hybrid
Toyota TS030 Hybrid
Toyota TS030 Hybrid
Toyota TS030 Hybrid

Toyota vil vinne Le Mans

Gjennom depotet på Paul Ricard ruller noe som høres ut som en gedigen bilbanebil. Helt til det smeller til og V8ern tenner. Toyota sikter mot seier, men i år er målet å vise hvor raske de er.

Publisert Sist oppdatert

- Vi tror på hardt arbeid, ikke på eventyr, sier Pascal Vasselon.

Han er teknisk direktør for Toyotas Le Mans-satsing og vet hva han snakker om. Han har jobbet med motorsport siden tidlig på åttitallet for Renault, Michelin og var helt sentral i F1-satsingen til Toyota.

Suksess i F1 viste seg å være vanskeligere å oppnå enn mange nok hadde trodd. Toyota fylte på med svimlende milliardbeløp, men uten at det ga ønskede resultater.

Vasselon mener at de sitter igjen med helt unik kompetanse – og at det har hjulpet dem mye når de nå går for seier på Le mans – med sin TS030 Hybrid.

Ikke minst når det kommer til aerodynamikk. Toyota Motorsport sitter med en av verdens beste vindtunneler ved anlegget i Köln, og Vasselon er trygg på at denne bilen fungerer.

- Vi gikk inn i Formel 1 og trodde det var et bilrace, det viste seg å handle om å bygge det beste flyet, smiler han.

Satser tøft

I utgangspunktet skulle de kjøre med én bil denne sesongen, men under lanseringen av LMP1-bilen på Paul Ricard i Frankrike, ble det klart at de kommer til å stille med to biler.

Så langt er førerne for den første bilen klare, og på plass sammen med oss på banen.

Vasselon sier at de har brukt svært mye tid på å finne frem til de rette førerne. De har studert rundetider, sett hvordan de har fungert i teamene de har vært – og kommet frem til tre som kan fungere sammen som et lag.

Alex Wurz har vunnet Le Mans to ganger, og har en lang karriere fra Formel 1 både som fører og tester. Han var tidenes yngste Le Mans-vinner i 1996, og har F1-erfaring fra Benetton, McLaren, Williams, Honda og Brawn.

Han understreker at langdistanseracing handler om å være et team.

- Det første jeg lærte meg var at et team aldri er sterkere enn det svakeste leddet. Det er en omstilling for en fører som kommer fra formel-verdenen, der alt handler om deg og bilen. Selv lagkompisen din er en fiende. Her må vi gjøre hverandre bedre, oppmuntre og gi av oss selv.

Med seg på laget har han Nicolas Lapierre som har kjørt Le Mans-serien for ORECA og en fører uten Le Mans-erfaring, men en født racerfører, Kazuki Nakajima. Japaneren har 57 F1-løp på CVen, alle for Williams. Som sønn av den tidligere F1-føreren Satoru Nakajima har han vokst opp i et depot.

Morsomt er det også å merke seg at begge de to sistnevnte har kjørt GP2 for Dams, samme team som Pål Varhaug kjørte for forrige sesong.

Så langt er ingen førere bekreftet for den andre bilen, men vi vet at Formula Nippon-fører Hiroaki Ishiura har vært i bilen på samme bane.

Først fart

Teamsjef Yoshiaki Kinoshita er også svært tydelig.

- Om vi viser at vi er like raske eller raskere enn Audi, spiller det ikke noen stor rolle om vi bryter etter 16 timer, det kan vi gjøre noe med.

TS030 debuterer i den andre runden av World Endurance Championship (WEC), som går på Spa den 5. mai.

- Selvsagt vil vi gjerne vinne Le Mans, det er en drøm for alle som deltar i det legendariske løpet. Men vi må være realistiske – og vet at vi må utvikle og lære – og at det er tøff konkurranse.

Målet vårt i år er å vise at drivlinjen bringer noe nytt inn i motorsport, som kan gi en fordel både når det kommer til rundetider, og forbruk.

Alle som er involvert i design, utvikling og jobbing med bilen, både i Tyskland og Japan – har jobbet ekstremt hardt for å komme hit vi er i dag. Og vi er alle svært begeistret over å være på banen, sa Kinoshita.

Hybrid

Toyota bruker superkondensatorer for å lagre energi fra bremsene. De har ennå ikke bestemt seg endelig for om det er mest gunstig å ta de elektriske kreftene ut på for-, eller bakakselen.

Toyota er ikke ferskinger på Le Mans.

TS030 Hybrid følger opp deres Gruppe C-bil, TS010, som kjørte fra 1991 til 1993, og TS020, som kjørte 24-timersløpet som GT-One i 1998 og 1999.

Spektakulært
Le Mans er noe helt eget – også når det kommer til racinglyd. Fra å ha gått fra hylende bensinmotorer ble det med Audis inntog en helt ny diesellyd – noe som mest av alt ligner på noe du har hørt i Star Wars.

Med Toyota på plass med sin hybrid innføres nok en ny lyd.

Rullende gjennom depot bare på strøm kan du høre hvor stiv denne bilen er. Du hører hver eneste lille ujenvhet på banen forplante seg gjennom den.

Så slår V8eren til – som en godt polstret variant av et fly som går gjennom lydmuren – og så hyler det som det skal gjøre i en racerbil.

For som Alex Wurz sier, det er kanskje det beste fra to verdener:

- Det var kult å kjøre TS030 HYBRID for første gang. Bare det å kunne kjøre ut av depot med elektrisk kraft virker særdeles fremtidsrettet. Når du slipper clutchen og forbrenningsmotoren slår inn, er det som om en gammel venn har vendt tilbake!

SE VIDEO FRA TESTEN PÅ PAUL RICARD:

IN-BOARD KAMERA:

Powered by Labrador CMS