Nissan Leaf
Nissan Leaf
Nissan Leaf
Nissan Leaf
Nissan Leaf
Nissan Leaf
Nissan Leaf
Nissan Leaf
Nissan Leaf
Nissan Leaf
Nissan Leaf
Nissan Leaf
Nissan Leaf

Lav spenning - del 2

Hvor langt kommer vi egentlig med en elbil? – Kjør så langt det går, sa redaktøren. Vi tok ham på ordet, ladet batteriene på to av markedets mest interessante elbiler, og satt kurs sørover fra Oslo sentrum.

Publisert Sist oppdatert

- Del 1
Epler og pærer

Bortsett fra rekkeviddebegrensningen, hvordan er disse to elbilene sammenlignet med vanlige personbiler når det gjelder plass, kjøreegenskaper og komfort?

Begge er rene elbiler, men egentlig stiller de ikke i samme klasse. Selv om i-MiEV er Norges mest solgte elbil, blir det urettferdig å sammenligne den med Nissan Leaf. Det blir som å sammenligne epler og pærer.

Utviklingen går meget fort på dette området – og i-MiEV som er basert på en japansk mikrobil, derav bredden på maks 147,5 cm – har vært ledende det seneste året. Nå som Leaf er her, utviklet fra grunnen av som en rendyrket elbil, er plutselig i-MiEV blitt ”gammel”.

Leaf er i langt større grad en ”vanlig” bil. Dette gjelder både plass og komfort som kjøreegenskaper. Et bilde på plassforholdene er at i-MiEV er en fireseter, mens Leaf har plass til fem.

Intet pakkesel

I bagasjeavdelingen skiller det 100 liter i Leafs favør når alle setene er i bruk. Tillatt nyttelast er en annen del av bildet, og her skiller det 100 kg. Batteriene veier en del, og ”stjeler” en del av nyttelasten. Hvis du kjører i-MiEV med fire personer av normal vekt, kan du bare ta med 10 kg bagasje pr person før vektgrensen er nådd.

Både chassisoppsettet og styringen på Nissan Leaf er omtrent som på en vanlig personbil. Med andre ord ligger både kjøreegenskaper og kjørekomfort på et nivå som i liten grad minner om tidligere elbiler.

Mitsubishi i-MiEV har et mer primitivt hjuloppheng, noe du merker når du kjører over skarpe tverrskjøter som for eksempel trikkeskinner.

At bilen er smal og har dårligere stabilitet enn en bredere bil, merkes blant annet på at styringen er nervøs, den krever hyppige små korreksjoner underveis.

Liten prisforskjell


Med lanseringen av Leaf er i-MiEV plutselig blitt i dyreste laget. Forskjellen i basispris mellom de to testbilene er bare 24.000 kroner (pris importsted Drammen).

På ulike steder i landet kan prisene variere på grunn av ulike frakt- og leveringsomkostninger. Prisforskjellen mellom våre to konkrete testbiler inkludert tofarget lakk på i-MiEV og metallic lakk på Leaf, er 20.000 kroner.

Leaf byr på bedre kjøreegenskaper, bedre plass, høyere lasteevne, bedre komfort, lengre rekkevidde, bedre sikkerhet og høyere utstyrsnivå. På denne bakgrunn synes vi prisforskjellen er for liten. Med andre ord, vårt førstevalg er Nissan Leaf.

Ladetiden begrenser brukstiden

Begge testbilene har kontakter for både normal¬lading og hurtiglading. Har du 16 A kurs ved parkeringsplassen hjemme, lader du i-MiEV på 6 timer. Leaf har større batterikapasitet og trenger ca 8 timer. Har du bare 10 A til rådighet trenger Leaf 12 timer for å ”fylle tanken.

LES VIDERE:

- Del 1
- Testvurdering og poeng Mitsubishi i-MiEV - Testvurdering og poeng Nissan Leaf

Powered by Labrador CMS